SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Developmental Psychology - B01269 (Adiktologie)
Title: Základy vývojové psychologie
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2019
Semester: summer
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 30 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Mgr.Karel Rieger
Additional information: http://www.adiktologie.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Attributes: Adiktologie
Teoretický předmět
Annotation - Czech
Last update: Jana Kolářová (02.10.2019)
Předmět poskytuje základní znalosti pro klinicky zaměřené adiktologické předměty. Obsah se soustředí na uznávané teoretické koncepty širšího dosahu.
Aim of the course - Czech
Last update: Jana Kolářová (06.05.2019)

Cílem předmětu je navázat na obecnou psychologii a psychologii komunikace seznámením s vývojem osobnosti, faktory vývoje, stádii vývoje, protektivními a patologickými faktory vývoje. 

Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (02.10.2019)
Základní témata:
Psychický vývoj - interakce mezi dědičností a prostředím.

Vývojová stadia, kognitivní vývoj v dětství, základní teorie (Piaget, aj.).

Osobnostní a sociální vývoj - temperament, rané sociální chování, připoutání, pozdější vývoj, gender identita.

Vývoj v adolescenci.

Dospělost, stáří.

Vývojové poruchy ve vztahu k užívání návykových látek.

Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (02.10.2019)
Povinná literatura:

1. Hill, G.. (2004). Moderní psychologie. Praha: Portál.

2. Atkinson, R. L. a kol. (2005). Psychologie. Praha: Portál.

Doporučená literatura:

Langmajer, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.

Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. 5. Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.

Teaching methods - Czech
Last update: Jana Kolářová (06.05.2019)

Přednášky probíhají jednou za 14 dnů (2 hodiny) a účast na nich je dobrovolná a není sledovaná. Do přednášek je koncentrovaná teoretická část předmětu a jeho hlavní teoretické bloky. Přednášky jsou rozděleny do celkem 15 tématických bloků z nichž každý má též svoji seminární část.
Semináře probíhají jednou za 14 dnů (2 hodiny) a bezprostředně navazují na přednášky a jsou stejně jako ony rozděleny do 15 tématických bloků. Doplňují hlavní teoretické bloky mající formou přednášek o interkativní část zaměřenou na procvičení témat a aplikací. V rámci seminářů studenti referují o vybraných tématech, cílem je kultivovat schopnost samostatného myšlení nad jednotlivými tématy, schopnost kritického náhledu na kontroverzní témata a schopnost vzájemně diskutovat a argumentovat. Účast na seminářích je povinná a sledována - docházka tvoří součást závěrečného hodnocení studentů.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Čablová (26.09.2012)

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Požadavky k absolvování předmětu:

a) 20% hodnocení: docházka na semináře (50% účast na seminářích)

b) 30% hodnocní (zápočet): prezentace a zpracování autoreferátu z okruhu témat

c) 50% hodnocení (zkouška): závěrečný test znalostí základní pojmů a koncepcí, včetně informací z prezentovaných referátů

Zkouška dle seznamu témat:

1. Předmět a metody vývojové psychologie,

2. Vývojová psychologie a hraniční disciplíny,

3. Charakteristika jednotlivých vývojových období,

4. Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek,

5. Teorie duševního vývoje člověka,

6. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě,

7. Problémy způsobené návykovými látkami u dětí a dospívajících,

8. Časná diagnostika a intervence.

Výstupní hodnocení:

a) 100-85%: výborně

b) 84-70%: velmi dobře

c) 69-55%: dobře

d) 54% a méně: neprospěl

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html