SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theoretical and Methodological Seminar II - AXFOTMS03
Title: Teoreticko-metodologický seminář II
Guaranteed by: Institute of Phonetics (21-FU)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, --- [HT]
summer s.:0/2, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course is intended for doctoral students only
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D.
doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D.
Ing. Tomáš Bořil, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Ing. Michaela Černíková (10.06.2020)
Předmět poskytuje studentům komplexní vhled do metodiky výzkumu a do aktuálních teoretických otázek v
řečových vědách. Na pozadí obecných principů vědeckého bádání se student seznamuje se stávajícími
možnostmi metod používaných v hlavních odvětvích fonetického výzkumu, tedy v artikulačním, percepčním,
akustickém i funkčním přístupu k řečovému materiálu. Studenti se učí na metody a teorie řečových věd nahlížet v
širších souvislostech a kriticky hodnotit jejich možnosti i omezení. Náplň semináře je postavena především na
dvou typech činnosti. Za prvé se jedná o četbu a kritickou analýzu teoreticko-metodologických textů, za druhé o
diskuse o teoreticko-metodologických otázkách vyplývajících z disertačních projektů jednotlivých doktorandů.
Seminář navíc studentům slouží i k prezentaci jejich teoreticko-metodologických témat k státní doktorské zkoušce.
Hlavní tematické okruhy: 1. Metodické principy analýzy řečové produkce 2. Výzkumná paradigmata ve zkoumání
řečové percepce 3. Psychofonetický výzkum, jeho možnosti a omezení 4. Metodická problematika popisu
fonologického plánu jazyka na pozadí výsledků empirického výzkumu 5. Statistické vyhodnocování
experimentálních dat
Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Michaela Černíková (10.06.2020)

Aktivní účast (četba zadaných textů a diskuse o studovaném materiálu) Ústní zkouška

Literature - Czech
Last update: Ing. Michaela Černíková (10.06.2020)

Cohn, A. C., Fougeron, C. & Huffman, M. K. (Eds.) (2011). The Oxford Handbook of Laboratory Phonology. Oxford: Oxford University Press. (kapitoly 17-22) Demolin, D. (2012). Experimental Methods in Phonology. TIPA. Travaux interdisciplinaires sur la parole et le langage, 28. Dostupné na http:// tipa.revues.org/162. Hardcastle, W. J., Laver, J. & Gibbon, F. E. (Eds.) (2010). The Handbook of Phonetic Sciences (2. vydání). Oxford: Wiley-Blackwell. (kapitoly 1-4) Johnson, K. (2008). Quantitative Methods in Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell. Kirby, J. & Sonderegger, M. (2018). Mixed-effects design analysis for experimental phonetics. Journal of Phonetics, 7, 70-85. Ladefoged, P. (2003). Phonetic Data Analysis. Oxford: Blackwell Publishing. Maxwell, D. L. & Satake, E. (2006). Research and Statistical Methods in Communication Sciences and Disorders. Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning. Podesva, R. J. & Sharma, D. (2013). Research Methods in Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Sudhoff, S. et al. (Eds.) (2006). Methods in Empirical Prosody Research. Berlin: De Gruyter. Vasishth, S. Nicenboim, B., Beckman, M. E., Li, F. & Kong, E. J. (2018). Bayesian data analysis in the phonetic sciences: A tutorial introduction. Journal of Phonetics, 71, 147-161. Volín, J. (2007). Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html