SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy for Teachers II : Educational Aspects and Specific Problems of School Education - AUS519001
Title: Pedagogika pro učitele II.: výchovné aspekty a specifické problémy školní edukace
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 55 / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Lucie Houšková (17.05.2023)
The course focuses on the formation of pedagogical procedures and interventions in specific educational and educational problems of school practice and on the formation of basic pedagogical - diagnostic skills in the educational environment. The content therefore consists of topics necessary for the expansion of knowledge and practical skills in the field of education theory (educational aspects), pedagogical-psychological diagnostics (aspect of education of individuals with special educational needs) and social pedagogy (social pedagogical assistance to children and adolescents).
Aim of the course -
Last update: Lucie Houšková (17.05.2023)

The course focuses on the formation of pedagogical procedures and interventions in specific educational and educational problems of school practice and on the formation of basic pedagogical - diagnostic skills in the educational environment. The content therefore consists of topics necessary for the expansion of knowledge and practical skills in the field of education theory (educational aspects), pedagogical-psychological diagnostics (aspect of education of individuals with special educational needs) and social pedagogy (social pedagogical assistance to children and adolescents).

Course completion requirements -
Last update: Lucie Houšková (24.05.2023)

CERTIFICATION: CREDIT: 

Presentation of the credit work on the topic "Design of an educational project for teaching"

  • The credit will be awarded for the presentation of the credit work.
  • Length: 2-3 standard pages (including cited sources).
  • Project topic: Choose one of the lecture topics that were discussed during the semester. (If you prefer to choose a topic that is not part of the syllabus, it is necessary to consult the topic choice with me (during the class or via email).
  • Mandatory content of the project proposal: Introduction of the project topic, motivation for the topic, project goal, duration, project location, schedule, necessary equipment and prerequisites, potential methodologies and other tools used, teaching method applied in the project, project output, number and age of participants, subject(s) in which the project will take place.
Literature -
Last update: Lucie Houšková (24.05.2023)

Basic literatura:

KASÍKOVÁ, H. STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011.

ŠŤASTNÁ, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.

TANNENBERGOVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing,  2011.

 

Recommendit literatura:

ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.

ČENĚK, J. SMOLÍK, J. VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999.

JEDLIČKA,R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET.AL. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001.

KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008.

LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In: DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003, s. 78-105.

MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004.

PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.2007.

PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002.

PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV, 2001.

PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010.

ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998.

SAK, P. MAREŠ, J. NOVÁ, H. RICHTER, V.SAKOVÁ, K. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.

SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2000.

VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Karálové : Gaudeamus, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999.

VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008.

Syllabus -
Last update: Lucie Houšková (17.05.2023)

1)    Teacher authority and the issue of discipline in the school environment. The work of class teacher and moral education in the school.

2)    The ethics of teacher profession.

3)    The pupil endangered by dysfunctional family environment. Syndrome CAN and the role of educator, teacher.

4)    Socially dysfunctional phenomena of children and youth and their primary, secondary and tertiary prevention.

5)    Socio-cultural handicap in the conditions of school education. Social exclusion  and social inclusion.

6)    The system of helping professions, the issue of social support, social and legal protection of children.

7)    The Socio-pedagogical  role of a teacher. Community education and community projects.

8)    The education of pupils with special education needs. The issue of inclusive education.

9)    Multicultural education and education of ethnical minorities .

10) Global education.

11) Environmental and ecological education. Media studies and education.

12) The issues of security in education and security in school environment.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html