Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Předmět vede studenty k utváření vlastního pojetí výuky na základě kombinace teoretických poznatků a jejich následné praktické aplikace. Záměrem je, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení, ne jako transmisi ucelených poznatků směrem k žákům. S tím souvisí schopnost formulovat výchovně-vzdělávací cíle a v návaznosti volit adekvátní didaktické prostředky respektující konstruktivistický aspekt současného pojetí vzdělávání. Nedílnou součástí je také aktivní poskytování zpětné vazby a formování reflektivních schopností studentů. Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Vytvoření modelové přípravy
Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (07.03.2023)
Základní literatura: PASCH, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. FLETCHER-WOOD, H. (2021). Responsivní výuka. Praha: Universum. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Další doporučená literatura: BELZ, H., SIEGRIS, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. CANGELOSI, J.S. (1998). Strategie řízení třídy. Praha. Portál. ČAPEK, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada. HENDRICK, C. & MACPHERSON, R. (2021). Co ve třídě funguje. Praha: Edulab. JANÍK, T. a kol. (2021). Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele. Brno: MUNI. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. & SLAVÍK, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. KALHOUS, Z., OBST, O. et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. KASÍKOVÁ, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada. KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál. KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: MU. MAŇÁK, J., KNECHT, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido Rámcové vzdělávací programy (v aktuálním znění). SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. Brno: MU. SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MÜLLRTOVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU. STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. Strategie 2030+ STROUHAL, M. ed. (2017). Učit se být učitelem. Praha: Karolinum. TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál VALIŠOVÁ, A. & KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
1.Pojetí výuky v kontextu současného paradigmatu, didaktické koncepty v návaznosti na výukový styl učitele. Didaktika v systému pedagogických věd, didaktické zásady. 2.Koncept didaktické znalosti obsahu. Metakognice. Aktivní vytváření znalostí. Učivo, didaktická analýza učiva. Transdisciplinární pojetí obsahu. Plánování výuky. 3.Mentální mapování a jeho využití aktéry edukačního procesu, učení v kontextu. 4.Cíle výuky a jejich význam pro realizaci vyučování. Dynamická práce s cíli, role učitele a motivace žáků. Taxonomie vzdělávacích cílů. 5.Možnosti organizace vyučování z hlediska různých kritérií, uspořádání třídy. Třídní management, klíčové principy kooperace ve třídě. Responzivní výuka. 6.Výukové metody, jejich podstata a možnosti, parametry výběru. Využití inovativních přístupů ve vzdělávání. 7.Individualizace a diferenciace ve vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání z pedagogického hlediska. 8.Možnosti využití materiálních didaktických prostředků, moderní technologie ve vzdělávání. 9.Školní hodnocení a jeho typy. Implementace formativního hodnocení do výuky. Aktivní zpětná vazba, práce s chybou. Sebehodnocení žáků. 10.Význam a využití učebnic ve vzdělávání v návaznosti na současné kurikulum, parametry kvality učebnic. 11.Aktuální témata vztahující se k výuce