SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Pedagogical Methods - AUP510028
Title: Sociálně pedagogické metody
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: APD510014
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Interchangeability : AUP50015
Is interchangeable with: AUP50015
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou a jejich využitím v sociálně pedagogické práci. Svoje poznatky dokáže aplikovat při řešení modelových situací, rozboru kasuistik a v praktických činnostech své odborné praxe.

Osnova předmětu:
• fáze práce s klientem
• rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru
• direktivní a non-direktivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly
• energetická stránka pomáhání, hranice vztahu, syndrom vyhoření
• motivy pro pomáhající profese
• rozhovor jako metoda práce s klientem, kontakt s klientem v rámci rozhovoru, respektující dialog a aktivní naslouchání, usměrňování rozhovoru
• skupinová práce s klienty, terapeutická komunita, svépomocné skupiny
• mediace jako metoda řešení konfliktu
• probace jako alternativa práce s mladistvými pachateli
• dobrovolnická práce s klienty
• supervize v pomáhajících profesích
• etika pomáhajících profesí

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

Subject aim:
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with basic methods of socially educational work with individuals, groups and community and their use in social pedagogical work. He / she is able to apply his / her knowledge in solving model situations, analysis of case reports and in practical activities of his / her professional practice.

Course syllabus:
• working with the client
• interview as the main method of social pedagogical work, principles and ways of conducting the interview
• directive and non-directive means of intervention, aid systems and control systems
• energetic aspects of helping, relationship boundaries, burnout
• motives for helping professions
• interview as a method of working with the client, contact with the client in the interview, respecting dialogue and active listening, channeling the interview
• group work with clients, therapeutic community, self-help groups
• mediation as a method of conflict resolution
• probation as an alternative to working with juvenile offenders
• volunteer work with clients
• supervision in helping professions
• Ethics of helping professions

It is allowed to complete the course in another section of study.
Literature - Czech
Last update: PEDLOREN (15.06.2015)

Literatura povinná:

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000.ISBN

MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.

SHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.

Literatura doporučená:

EIS, Z. Supervize. Praha: Pražský psychoterapeutický institut, 1995. ISBN 80-901710-2-8.

FRIČ, P. a kol. Dárcovství a dobrovolnictví v České republice, NROS, AGNES, Praha: 2001. ISBN 80-902633-7-2.

GUGGENBÜHL, A. Nebezpečí v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-302-4.

HAWKINS, P., SHONET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.

KOL. Terapeutická komunita pro drogově závislé I. Vznik a vývoj. Praha: Středočeský kraj v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-876-4.

JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. 215 s.

ISBN 80-7254-329-6

MAŠÁT. V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Z. Susa, 2012, ISBN 978-80-86057-80-4

MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících I, II, III. Hradec Králové: Nucleus, 2001, 2002, 2003.

MATOUŠEK, O. a kol. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996.

MENDEL, R. A. Méně slov a více pomoci. Účinné a neúčinné metody při snižování kriminality mládeže. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2002.

Poněšický, J., Balintovské skupiny a supervize. Konfrontace, 2005, roč. 16, č. 1, s. 8-16. ISSN 0862-8971.

ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: SLON 1994.

ŠIMEK, A. Supervize-kazuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.

Timulák, L.:Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2005, s. 133-148

TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodická práce s nimiv organizacích.  Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-178-6.

RAINFORTH, B. - KUGELMASS, J. W. (Eds) Curriculum and Instruction for All Learners. Blending Systematic and Constructivist Approaches in Inclusive Elementary Schools. Baltimore: Paul H.Brookes Publishing Co., 2003.

ŠIŠKOVÁ, T. (ed). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 1998.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html