SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Analyses of the Ways of Writing Literary Textbooks for Elementary and High Schools - AUC500056
Title: Analýza a způsoby psaní učebnic a dalších příruček k výuce literatury
Guaranteed by: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (26.01.2020)
Seminář si klade za úkol vztáhnout k výukovým příručkám problematiku jednotlivých vymezených tematických okruhů literární historie, literární teorie i didaktiky literatury. Účastníci by tak měli pomocí analýz konkrétních učebnic či jiných příruček získávat nejen aparát ke svému budoucímu učitelskému posouzení kterékoliv učebnice, ale také přehled o současné nabídce. Průběžně budou činěny taktéž kratší exkursy do historie psaní učebnic literatury.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (26.01.2020)

1.       Vystoupení na semináři představující vybranou učebnici z hlediska daného tematického okruhu.

2.       Ústní zkouška – rozhovor nad vypracovanou komplexnější analýzou jedné učebnice (nebo čítanky či učebnicové řady).

3.       Poznámky ke komplexní analýze učebnice (v bodech) odevzdané po zkoušce.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (14.02.2020)

Literatura

Bláhová, Kateřina, Sládek, Ondřej (eds.): O psaní dějin. Teoretické a metodologické problémy literární historiografie. Praha: Academia, 2010.

Bloom, Harlod: O kánonu: Elegie za kánon. In Kánon západní literatury: knihy, které prošly zkouškou věků. Překlad Ladislav Nagy a Martin Pokorný. Praha: Prostor, 2000, s. 27–54.

Fišer, Zbyněk a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012.

Haman, Aleš: Literatura v průsečíku pohledů. Praha: ARSCI, 2003.

Moretti, Franco. Grafy, mapy, stromy: abstraktní modely literární historie. Praha: Karolinum, 2014.

Petrbok, Václav – Smyčka, Václav – Turek, Matouš –Futtera, Ladislav (eds.): Jak psát transkulturní literární dějiny? Praha: Akropolis, 2019.

Papoušek, Vladimír – Tureček, Dalibor: Hledání literárních dějin. Praha-Litomyšl: Paseka, 2005.

Šmahelová, Hana: Otevřená hra: Studie z let 2001–2015. Praha: FF UK, 2016.

Wiendl, Jan (ed.): Hledání literárních dějin v diskusi. Praha: Paseka 2006.

Wiendl, Jan (ed.): Literatura a kánon. Praha: FF UK, 2007.

 

Učebnice a alší příručky pro SŠ

Blažke, Jaroslav: Kouzelné zrcadlo literatury. Praha: Velryba, 1998–2006.

Hoffmann, Bohuslav: Literatura I.–IV. Výklad. Interpretace. Literární teorie. Praha: Scientia, 2000–2005.

Fišer, Zbyněk: Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001.

Ibrahim, Robert a kol.: Interpretace textů (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis, 2010.

Kolár, Robert: Teorie literatury: učebnice pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2014.

Kolektiv autorů: Literatura v souvislostech I–IV. Plzeň: Fraus, 2011–2014.

Kostečka, Jiří: Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995.

Lippmann, Karel: Příručka k výuce literatury na střední škole I.–IV. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2005.

Mališ, Otokar: Čítanka pro učně. Praha: Fortuna, 1994.

Martinková, Věra: učebnice literatury, čítanky a zásobníky textů a otázek pro jednotlivé ročníky středních škol, Teorie literatury netradičně. Tripolia, resp. Trizonia.

Nezkusil, Vladimír: Česká a světová literatura pro 1.–4. ročník. Praha: Fortuna, 1999

Prokop, Vladimír: publikace v nakladatelství O.K. SOFT.

Sochrová, Marie: publikace v nakladatelství Fragment.

Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1.–4. ročník gymnázií + Čítanka pro 1.–4. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001–2004.

Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1.–4. ročník SOŠ + Čítanka pro 1.–4. ročník SOŠ. Praha: SPN, 2001–2004.

Studený, Jiří. Dramata jazyka: Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010.

Vodička, Felix: Svět literatury. Praha: Fortuna, 1995.

 

Publikace z produkce nakladatelství VÝUKA.CZ. 

Učebnice literatury a čítanky pro jednotlivé ročníky středních škol nakladatelství Didaktis; tamtéž Maturita z českého jazyka a literatury.

Inspirativní materiály pro nižší stupně (Čítanka s literární výchovou Zuzany Fialové a Jiří Podzimka, Čítanka „nová generace“ nakladatelství Fraus apod.).

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (26.01.2020)

Tematické okruhy (vždy zpřítomněné v analýze určité učebnice, čítanky či jiného výukového materiálu):

1.       Způsoby psaní (české) literární historie (2 lekce)

2.       Výběr literárního učiva, otázka kánonu, populární literatury (1–2 lekce)

3.       Národní literatury a jejich role ve výuce (0–1 lekce)

4.       Metody analýzy a interpretace literárního díla (2–3 lekce)

5.       Výuka literární teorie (1 lekce)

6.       Přístupy k výuce literatury (1–2 lekce)

7.       Příprava na státní část maturitní zkoušky a „obsahy děl“ (0–1 lekce)

8.       Tvůrčí psaní jako téma a jako prostředek literární výuky (0–1 lekce)

9.       Podoby a zpracování učebnic; další média – jejich možnosti a limity (prezentace, videa, podcasty) (1–2 lekce)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html