|
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (26.01.2020)
|
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (26.01.2020)
1. Vystoupení na semináři představující vybranou učebnici z hlediska daného tematického okruhu. 2. Ústní zkouška – rozhovor nad vypracovanou komplexnější analýzou jedné učebnice (nebo čítanky či učebnicové řady). 3. Poznámky ke komplexní analýze učebnice (v bodech) odevzdané po zkoušce. |
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (14.02.2020)
Literatura Bláhová, Kateřina, Sládek, Ondřej (eds.): O psaní dějin. Teoretické a metodologické problémy literární historiografie. Praha: Academia, 2010. Bloom, Harlod: O kánonu: Elegie za kánon. In Kánon západní literatury: knihy, které prošly zkouškou věků. Překlad Ladislav Nagy a Martin Pokorný. Praha: Prostor, 2000, s. 27–54. Fišer, Zbyněk a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Haman, Aleš: Literatura v průsečíku pohledů. Praha: ARSCI, 2003. Moretti, Franco. Grafy, mapy, stromy: abstraktní modely literární historie. Praha: Karolinum, 2014. Petrbok, Václav – Smyčka, Václav – Turek, Matouš –Futtera, Ladislav (eds.): Jak psát transkulturní literární dějiny? Praha: Akropolis, 2019. Papoušek, Vladimír – Tureček, Dalibor: Hledání literárních dějin. Praha-Litomyšl: Paseka, 2005. Šmahelová, Hana: Otevřená hra: Studie z let 2001–2015. Praha: FF UK, 2016. Wiendl, Jan (ed.): Hledání literárních dějin v diskusi. Praha: Paseka 2006. Wiendl, Jan (ed.): Literatura a kánon. Praha: FF UK, 2007.
Učebnice a alší příručky pro SŠ Blažke, Jaroslav: Kouzelné zrcadlo literatury. Praha: Velryba, 1998–2006. Hoffmann, Bohuslav: Literatura I.–IV. Výklad. Interpretace. Literární teorie. Praha: Scientia, 2000–2005. Fišer, Zbyněk: Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. Ibrahim, Robert a kol.: Interpretace textů (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis, 2010. Kolár, Robert: Teorie literatury: učebnice pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2014. Kolektiv autorů: Literatura v souvislostech I–IV. Plzeň: Fraus, 2011–2014. Kostečka, Jiří: Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995. Lippmann, Karel: Příručka k výuce literatury na střední škole I.–IV. díl. České Budějovice: Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, 2005. Mališ, Otokar: Čítanka pro učně. Praha: Fortuna, 1994. Martinková, Věra: učebnice literatury, čítanky a zásobníky textů a otázek pro jednotlivé ročníky středních škol, Teorie literatury netradičně. Tripolia, resp. Trizonia. Nezkusil, Vladimír: Česká a světová literatura pro 1.–4. ročník. Praha: Fortuna, 1999 Prokop, Vladimír: publikace v nakladatelství O.K. SOFT. Sochrová, Marie: publikace v nakladatelství Fragment. Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1.–4. ročník gymnázií + Čítanka pro 1.–4. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001–2004. Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 1.–4. ročník SOŠ + Čítanka pro 1.–4. ročník SOŠ. Praha: SPN, 2001–2004. Studený, Jiří. Dramata jazyka: Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010. Vodička, Felix: Svět literatury. Praha: Fortuna, 1995.
Publikace z produkce nakladatelství VÝUKA.CZ. Učebnice literatury a čítanky pro jednotlivé ročníky středních škol nakladatelství Didaktis; tamtéž Maturita z českého jazyka a literatury. Inspirativní materiály pro nižší stupně (Čítanka s literární výchovou Zuzany Fialové a Jiří Podzimka, Čítanka „nová generace“ nakladatelství Fraus apod.). |
|
||
Last update: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D. (26.01.2020)
Tematické okruhy (vždy zpřítomněné v analýze určité učebnice, čítanky či jiného výukového materiálu): 1. Způsoby psaní (české) literární historie (2 lekce) 2. Výběr literárního učiva, otázka kánonu, populární literatury (1–2 lekce) 3. Národní literatury a jejich role ve výuce (0–1 lekce) 4. Metody analýzy a interpretace literárního díla (2–3 lekce) 5. Výuka literární teorie (1 lekce) 6. Přístupy k výuce literatury (1–2 lekce) 7. Příprava na státní část maturitní zkoušky a „obsahy děl“ (0–1 lekce) 8. Tvůrčí psaní jako téma a jako prostředek literární výuky (0–1 lekce) 9. Podoby a zpracování učebnic; další média – jejich možnosti a limity (prezentace, videa, podcasty) (1–2 lekce) |