SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Analytical workshop II - ASGV10030
Title: Analytická dílna II
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiří Šafr, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)
The practical seminar is designed as a workshop, focusing on the development of two key skills: the ability to strategically choose an analytical approach when analysing quantitative data (with particular emphasis on the elaboration of relationships) and the subsequent writing of a coherent text in which the stated objectives are pursued and interpretations of the substantive results are made, with an emphasis on economy of presentation and clarity for the reader.
It will deepen practical skills of multidimensional analysis and thus serve in the processing of quantitative data from own research projects carried out in the framework of a bachelor's or master's thesis. The course is open to all levels of study. The course is based on the processing of data from the instructor's current research program (SOU CAS surveys of children/students and their parents). The range and depth of statistical procedures used will be adapted to the knowledge level of the students.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)

Cílem kurzu je naučit studenty praktickým dovednostem 1) při strategické rozvaze postupu na počátku vícerozměrných analýz, 2) předběžné analýzy (tzv. ladění a příprava na komplexnější modelování), volba adekvátního postupu a analytických metod pro dosažení cíle a 3) psaní textu a jeho cizelování, tak aby byl odborně korektní a především, aby konzistentně sděloval myšlenky vložené do postupu analýz  a interpretoval vztahy a adekvátně zobecňoval substantivní výsledky.

Tyto dovednosti absolvent uplatní jak v komerčně orientovaném výzkumu při psaní výzkumných zpráv, tak v akademickém výzkumu při psaní odborných statí.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)

Cílem kurzu je naučit studenty praktickým dovednostem 1) při strategické rozvaze postupu na počátku vícerozměrných analýz, 2) předběžné analýzy (tzv. ladění a příprava na komplexnější modelování), volba adekvátního postupu a analytických metod pro dosažení cíle a 3) psaní textu a jeho cizelování, tak aby byl odborně korektní a především, aby konzistentně sděloval myšlenky vložené do postupu analýz  a interpretoval vztahy a adekvátně zobecňoval substantivní výsledky.

Tyto dovednosti absolvent uplatní jak v komerčně orientovaném výzkumu při psaní výzkumných zpráv, tak v akademickém výzkumu při psaní odborných statí.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)

Pro zakončení kurzu je aktivní účast a seminární práce prokazující samostatnou analytickou práci. Uplatnění analytický postupů bude odviset od vstupní úrovně studenta (závisí individuálně na dosud absolvovaných kurzech), předpokladem je uplatnění postupu elaborace vztahů, hodnocena bude především věcnost a interpretace.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)

Babbie, E. (1995). The Practice of Social Research. Wadsworth Publishing; 7 edition. (kapitoly: Elementary Analyses. Pp. 375-394, The Elaboration Model. Pp. 395-412)

Disman, M. (2008). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. (vybrané kapitoly)

de Vaus, D. A. (2002). Surveys in Social Research. Fifth Edition. London: George Allen & Unwin (Publishers) Ltd. (kapitoly 10-16)

Miller, J. E. (2004). The Chicago Guide to Writing about Numbers. The University of Chicago Press. (vybrané kapitoly)

Miller, J. E. (2005). The Chicago Guide to Writing about Multivariate Analysis. The University of Chicago Press. (vybrané kapitoly)

Scott, J. L. (2009). The Workflow of Data Analysis Using Stata. College Station, TX: Stata Press. (vybrané kapitoly)

Treiman, D. J. (2009). Quantitative Data Analysis: Doing Social Research to Test Ideas. Jossey-Bass/Wiley. (kapitoly 1-6)

návody SPSS. UCLA: Statistical Consulting Group. https://stats.oarc.ucla.edu/spss/

 

prezentace a naskenovaná literatura AnalytDilna na onedrive (přístup bude udělen na prvním semináři):

https://ffuk-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/safrj_ff_cuni_cz/Emoun9U1CPBDqPnmJOnGjGoBVe0DOGhCo9FLmiwymEMhvg?e=avmrBq

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)

Na semináři bude na modelovém příkladu postupu práce nejprve představen problém, jak ho lze uchopit v analýze, dále bude ukázána aplikace konkrétních statistických postupů pro jeho řešení, generování výsledků a jejich čtenářsky přístupná prezentace (zaměřená na úspornost a přehlednost, zejména grafické formy) a substantivní intepretace výsledků. Poté studenti sami uplatní vyložený postup na svém tématu a budou procvičovat využití analytických postupů za pomocí statistického software SPSS. Průběžně také budou demonstrovány různé postupy a triky v SPSS, doplňkově také v programu Stata.

Konkrétní tematické zaměření a výběr datových souborů se odvíjí od aktuálního výzkumného programu vyučujícího (zejména z aktuálních výzkumů SOU AV ČR dětí/žáků a jejich rodičů zaměřených na kulturní kapitál, dětské čtenářství, rodičovskou výchovu, aspirace, školní výsledky a další příbuzná témata). Konkrétní témata  a výzkumné otázky se stanovují v úvodních seminářích a budou upřesňována i s ohledem na sociologický zájem studentů. Studenti mohou pracovat jak samostatně tak i v týmu a řešit v průběhu výuky vlastní projekt (např. části vlastní bakalářské či diplomové práce) s konzultacemi vyučujícího.

Během výuky se také zaměříme na reflexi nejčastějších chyb a nedostatků při psaní bakalářských a diplomových prací.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)

V průběhu semináře se budeme věnovat mj. těmto tematickým okruhům:

- přípravné analýzy zaměřené na měření (tzv. ladění a příprava na komplexnější měření a modelování)

- návaznost různých metod analýz a jejich uplatnění v textu

- budování vícerozměrného modelu

- postup elaborace, třídění třetího stupně se zaměřením na kategorizovaná data

- vizualizace dat a prezentace výsledků z kontingenčních tabulek a regresních modelů

- konvence v data-managementu a postupu analýz (dohledatelnost, reproducibilita)

- triky v software SPSS

Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Šafr, Ph.D. (09.02.2024)

absolvování kurzu Statistika 1 (ASG100117), případně jeho ekvivalentu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html