SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociological Film Seminar - ASGV00338
Title: Sociologický filmový seminář
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Explanation: seminář se realizuje v místnosti P429 na hl. budově
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (29.09.2023)
Kurs je volným pokračováním série Sociologický filmový seminář, tentokrát je primárně zaměřený na rozvíjení schopnosti aplikovat oborovou perspektivu z oblasti sociologie nebo filmových studií na vybranou audiovizuální tvorbu. Kurs proto předpokládá osvojení základů oboru sociologie nebo filmová věda na úrovni absolvování prvního ročníku studia programu, není tedy vhodný pro studenty prvního ročníku bakalářského studia a studenty z jiných oborů. Každý týden proběhne od 17:35 do 18:50 prezentace příspěvků účastníků kursu a následná diskuse nad promítaným obsahem z minulého týdne. Po krátké přestávce pak proběhne rámovací komentář vyučujícího a promítání obsahu, který bude diskutovaný v příštím týdnu. Limit počtu zapsaných do kursu je vzhledem k požadavkům kursu 30. Podrobnější informace a případná aktualizovaná podoba kursu vzhledem k počtu reálně aktivních účastníků kursu budou diskutovány na informační schůzce dne 5.10 od 18:00. První seminář pro zapsané studenty proběhne 19.10.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (29.09.2023)

Croteau, D., & Hoynes, W. (2014). Media/society: Industries, images, and audiences (Fifth Edition). SAGE Publications.

Demerath III, N. J. (1981). Through a double-crossed eye: Sociology and the movies. Teaching Sociology, 69-82.

Driscoll, C. (2011). Teen film: A critical introduction. Bloomsbury Publishing.

Fehim Kennedy, N., Şenses, N., & Ayan, P. (2011). Grasping the social through movies. Teaching in Higher Education, 16(1), 1-14.

Mills, C. W. (2008). Sociologická imaginace (2. vyd). Sociologické nakladatelství.

Sutherland, J. A., & Feltey, K. (Eds.). (2012). Cinematic sociology: Social life in film. Sage.

Tudor, A. (2013). Image and influence: Studies in the sociology of film. Routledge.

Turner, G., Duckham, M.F. (2006). Film as Social Practice, 4th ed. Routledge.

Hjort, M., & MacKenzie, S. (Eds.). (2000). Cinema and nation. Psychology Press.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (29.09.2023)

a)      Včasné odevzdání alespoň 70 % sociologických reflexí.

Sociologické reflexe k filmu z minulého týdne jsou odevzdávané do úterní půlnoci prostřednictvím moodle kursu. Napište krátký text (3 věty), který reflektuje sociologický pohled na film (nebo jeho část, scénu) viděný minulý týden a který povede k zamyšlení či k zajímavému náhledu vyplývajícímu z aplikace sociologické perspektivy (je jedno které). Úkolem je propojit ve filmu přítomná sociální témata, vztahy nebo jevy s relevantními sociologickými koncepty. Text by měl končit otázkou, která povzbuzuje k diskuzi a hlubšímu zkoumání sociologického aspektu filmu.

Pro sociologickou perspektivu je možné (nikoli nutné) využít následující doporučenou strukturu:

1.       Pojmenování sociálního tématu / problému / jevu, který je ve filmu přítomen: V první větě vašeho textu se zaměřte na sociální témata, vztahy nebo jevy, které byly přítomny ve sledovaném filmu (části, scéně – v tomto případě prosím doplňte jasnou identifikaci referované části). Může to být například konflikt, nerovnost, změny v kultuře nebo sociální dynamika skupiny. (Film/Scéna nám ukazuje…, Film scéna dobře zobrazuje…).

2.       Navázání sociologického konceptu/autora/teorie: Ve druhé větě spojte vybrané sociální téma s konceptem nebo teorií z oblasti sociologie. Můžete například použít koncepty jako sociální stratifikace, identita, konformita nebo kulturní kapitál.

3.      Následný dopad a otázka: Ve třetí větě zvažte, k čemu zajímavému může takové navázání vést, jaké otázky to vyvolává. Můžete se pokusit položit otázku, která povzbudí k diskuzi. Striktně zakázány jsou otázky na osobní preference nebo postoje, jde o věcnou stránku věci, otázka by měla vést k hlubšímu přemýšlení o daném sociologickém aspektu filmu.

 

b)      Prezentace příspěvku v diskusní části semináře.

V příspěvku v diskusní části semináře student vyloží vybranou sociologickou teorii, koncept, jev či problém s pomocí filmu z minulého týdne jako vhodné ilustrace (tj včetně explicitních odkazů na příslušné pasáže). Alternativně lze pojednat o filmu sociologickou optikou s cílem rozvinutí sociologické imaginace ve vybrané oblasti/tématu/jevu. Příspěvek by měl být uzavřen otázkou (otázkami), které vztah mezi filmem a vybranou teorií, konceptem, či jevem vyvolá. Příspěvek nesmí kopírovat jiný příspěvek již realizovaný v rámci kursu. Časově je příspěvěk omezený na 10 minut. Rozebrání filmů proběhne online přes moodle do 11.9.

 

c)       Odevzdání písemné verze příspěvku obsahujícího shrnutí a reflexi diskuse

Student odevzdává esej o rozsahu 4-8 normostran, která je rozpracovanou písemnou verzí příspěvku (b) doplněnou o shrnutí a reflexi diskuse k danému příspěvku. Na konci textu musí být uvedený seznam využitých zdrojů ve formátu APA. V tomto případě není nutné zdroje užívat či odkazovat přímo v textu. Text musí být logicky strukturovaný, mít začátek a jednotlivé části na sebe musí logicky navazovat. Termín pro odevzdání eseje je konec ledna 2024.

Registration requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (29.09.2023)

Absolvovaný první ročník studia programu Sociologie nebo Filmová věda.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html