SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Diploma Thesis Propedeutics Seminar - ASG500112
Title: Propedeutický seminář k diplomové práci
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3874
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: Mgr. Petra Poncarová
Teacher(s): Mgr. Petra Poncarová
Files Comments Added by
download Propedeuticky_seminar_k_DP_LS_2023-24_sylabus.pdf Mgr. Petra Poncarová
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)
The structure of the course follows the preparation of diploma thesis from its project to its substantive part (theoretical background), including working on the structure of the thesis, its goals and overal logic and argumentation. Students present the theoretical background of the thesis at the end of the course. The course helps students with further development of their academic skills required for completing their theses, ie. working with research information, reviewing academic literature and other sources, using information and sources in students' own work and others. Students are encouraged to independently set their goals and tasks and manage to reach them within the course. Students will present parts of their work in the course and receive feedback from the teachers and their peers and they will also give feedback themselves.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)

Podmínkami pro úspěšní složení zápočtu jsou:

  • Účast na společných workshopech (max. 1 absence) – obsahové / tematické semináře jsou dobrovolné
  • Odevzdávání úkolů zadaných v Moodle (bez výjimky)
  • Odevzdání návrhu projektu práce a jeho peer-review (bez výjimky)
  • Úspěšné zadání projektu práce v SIS

Literature - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (19.09.2020)

Guide to undergraduate dissertations in the social sciences. (n.d.). Sheffield Hallam University. Online: http://www.socscidiss.bham.ac.uk/

Kratochvíl, J., Sejk, P., Eliášová, V., & Stehlík, M. (2011). Metodika tvorby bibliografických citací (2. ed.). Knihovna univerzitního kampusu MU a Ústřední knihovna PřF MU ve spolupráci se Servisním střediskem MU. Online:  http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#titulni

Purdue Online Wrting Lab (OWL). (n.d.). Purude University. Online: https://owl.english.purdue.edu/owl/

Thomas, G. (2013). How to Do Your Research Project: A Guide for Students in Education and Applied Social Sciences (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd.

Walliman, N. (2013). Your Undergraduate Dissertation: The Essential Guide for Success (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications Ltd.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (02.02.2023)

Realizace výuky:

Výuka bude v semestru probíhat prezenčně. V případě zhoršení epidemiologické situace se semináře dle rozpisu uskuteční distančně online na platformě Zoom (odkaz bude poskytnut v Moodle kurzu). O případném zahájení distanční výuky budou studenti včas informováni.

Základní online oporou kurzu je Moodle.

Úkoly se odevzdávají v Moodle, kde se rovněž eviduje jejich splnění. V případě distanční výuky se poskytování vzájemné zpětné vazby a plnění úkolů typu „rozcviček“ přesouvá online na platformu Moodle.

Studenti mají možnost online konzultací, a to v předem dohodnutý pravidelný čas, nebo po domluvě v jiný vhodný čas.

Způsob výuky:

Seminář flexibilně reaguje na potřeby studentů a fázi zpracování diplomového projektu či práce, v níž se aktuálně nachází. Je očekáváno, že studenti samostatně a aktivně předloží problémy či otázky, které ke zpracování v dané fázi mají (či další relevantní problémy a otázky z oblasti akademických dovedností). Klíčovou částí výuky je i vzájemné sdílení zkušeností, tipů, osvědčených postupů apod. Vyučující se v tomto smyslu snaží vytvořit otevřené a sdílející prostředí, kdy se součástí kurzu stává i vzájemná podpora a s ní související osobní rozvoj každého účastníka.

Úkoly stanoví vyučující po domluvě se studenty tak, aby plnily svůj primární účel – tj. vytvářely harmonogram a strukturu facilitující zpracování projektu práce či práce samotné v dané fázi (proto se obsah a zaměření úkolů mohou pro skupiny studentů či jednotlivé studenty lišit, rozsah a náročnost je nicméně vždy srovnatelná). Vyučující v tomto kurzu neplní funkci hodnotitele ani neposkytuje podrobnou zpětnou vazbu na všechny úkoly – zpracování úkolů konzultují studenti s vedoucí/m práce a od ní/něj také získávají zpětnou vazbu. Vzhledem k pokročilé úrovni studentů také kurz významně pracuje s peer feedback, tj. zpětnou vazbou mezi účastníky.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)

Předpokládaná struktura kursu:

1 Úvod a organizace kurzu, projekt práce
2 Workshop Téma práce
3 Tématické Vyhledávání zdrojů a efektivní rešerše
4 Workshop Výzkumná otázka
5 Tématické Data a datové zdroje
6 Děkanské volno
7 Tématické Citování a citační manažery
8 Workshop Cíl práce a jeho sociologická relevance
9 Tématické Přehled a syntéza literatury
10 Workshop Rozvaha realizovatelnosti
11 Tématické Prezentace dat v odborných textech
12 Workshop Projekt práce
13 Tématické Náležitosti a struktura diplomové práce

Posloupnost workshopů a tematických setkání + jednotlivých úkolů je podrobně rozepsána v přiloženém souboru!

Náplň seminářů rozvoje akademických dovedností:

Citování a citační software: Zotero, Mendeley

               Ukázka obou manažerů, shrnutí jejich užívání a možností, výhod a nevýhod.

Asistovaná lekce: instalace, základní orientace, uložení souborů, export bibliografie. Pro zájemce i rozšíření do MS Word a práce s ním.

Citování formou Q&A na citační normu APA a její užití, příp. další praktické otázky citování

(in-text citace a seznam bibliografických odkazů).

 

Vyhledávání zdrojů pro zpracování práce: vědecké databáze, rešerše literatury

Praktický postup a plán vyhledávání literatury: jednotlivé fáze hledání a jejich smysl a proč to nezanedbat...

Základní vyhledávání v databázích a jejich přehled, operátory, na co si dát pozor.

Pokročilejší funkce vyhledávání, remindery, spolupráce s citačním software (nutno mít vlastní notebook a citační software).

Ukládání a evidence literatury (aneb často z počátku podceňovaná, a proto v průběhu práce proklínaná oblast); tabulkové výstupy rešerše.

Po přednášce pokračuje asistovanou lekcí dle individuálních potřeb studentů.

Pro zájemce shrnutí systematické rešerše literatury.

 

Získávání dat pro zpracování DP: on-line dotazníky, zdroje sociologických dat

1. část: zdroje dat dostupné zdarma a on-line a podmínky jejich užití

2. část: sběr kvantitativních dat on-line, technické zajištění sběru dat na katedře i mimo ni, práce s některými základními nástroji on-line sběru (LimeSurvey)

 

Struktura DP a její formální náležitosti

Rozvržení a struktura práce, stanovení cílů, formální stránka, styl, možnosti MS Word (styly, obsah, kontrola pravopisu ap.), ukázky prací, harmonogram práce (time-management).

 

Prezentování dat v odborných textech

Jak prezentovat data v dipomové práci? Úprava tabulek a grafů; volba vhodného typu prezentace dat; jaká data (ne)musíme prezentovat. Sdílení tipů na software.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petra Poncarová (08.02.2024)

Kurz má online oporu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3874

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html