SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Academic Qualitative Research - ASG500109
Title: Akademický kvalitativní výzkum
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2018
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Kristína Papcunová (24.09.2021)
Kurz představí teoretická východiska kvalitativní metodologie a prohloubí znalosti nutné k jejímu praktickému využívání. Nejprve bude představena kvalitativní metodologie sociologického výzkumu jako taková, včetně jejích epistemologických základů (sociální interpretativismus, sociální konstruktivismus a další). Dále budou podrobně představeny nejčastěji využívané metody v sociologii: grounded theory (a její konstruktivistická verze) a narativní (biografický) přístup a relevantní metody. Seznámíme se s kvalitativními technikami sběru dat: biografickým rozhovorem, polostandardizovaným hloubkovým či problémově zaměřeným rozhovorem, ohniskovými skupinami ad., tak, aby byli schopni použít je ve vlastním výzkumu. Představíme si možnosti analýzy kvalitativních dat, včetně praktické ukázky využití programu Atlas. ti. Zaměříme se na možnosti využití kritérií validity a reliability, případně kredibility a transferability kvalitativního výzkumu. Budeme se zabývat etickými souvislostmi výzkumu. Prostor bude věnován diskusi nad problematickými situacemi a zkušenostmi účastníků se sběrem dat a jejich analýzou.<br>

V případě online výuky (informace pro on-line výuku):
- výuka bude probíhat ve stejném čase jako v rozvrhu na platformě Zoom;
- on-line hodiny budou doplněny průběžnými úkoly zadávanými na Moodle<br>
- hlavní studijní oporou bude stránka kurzu na Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6571 - zde najdete studijní texty a zadání průběžných úkolů

The course will introduce the theoretical background of qualitative methodology and deepen the knowledge necessary for its practical use. First, the qualitative methodology of sociological research will be introduced, including its epistemological bases (social interpretativism, social constructivism and others). Furthermore, the most frequently used methods in social research will be presented in detail: grounded theory (and its constructivist version) and narrative (biographical) approach and relevant methods. We will get acquainted with qualitative techniques of data collection: biographical interview, semi-standardized in-depth or problem-oriented interview, focus groups, etc., in order to be able to use them in our own research. We will introduce the possibilities of analyzing qualitative data, including a practical demonstration of the use of the Atlas program. you. We will focus on the possibilities of using the criteria of validity and reliability, or credibility and transferability of qualitative research. We will deal with the ethical context of research. We will discuss problematic situations and participants' experiences with data collection and analysis.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D. (02.10.2023)

Plnění průběžných úkolů, zadávaných na Moodle kurzu

Prezentace kvalitativní studie

Práce na společném výzkumném projektu: analýza souboru rozhovorů a prezentace výsledků analýzy na poslední hodině.

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D. (02.10.2018)

Povinná literatura:
Dudová, R. 2008. Otcovství po rozchodu rodičovského páru. Praha: Sociologický ústav. (Str. 67-84)
Dudová, R. 2010. „Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a „rozumějící rozhovor“. Pp. 364 - 383 in: J. Šubrt (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum.
Charmaz, K. 2003. „Qualitative Inteviewing and Grounded Theory Analysis.“ Pp. 311-330 in: Holstein, J. A., Gubrium, J. F. Inside Interviewing. London: Sage.
Kaufmann, J.-C. 2010. Chápající rozhovor. Praha: SLON.
Silverman, D. 2011.  Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage.

Doporučená literatura:
Creswell, J.V.,  D.L. Miller 2000. „Determining Validity in Qualitative Inquiry.“ Theory Into Practice 39 (3): 124-130.
Denzin, N.K., Z.S. Lincoln (eds.) 2003. The Landscape of Qualitative research. London: Sage.
Charmaz, K. 2014. Constructing Grounded Theory. London: Sage.
N. K. Denzin & Y. S. Lincoln, eds. 2000. Handbook of Qualitative Research. London: Sage.
Gubrium, J. F. Inside Interviewing. London: Sage.
Gubrium, J.F., Holstein, J. (eds.) 2003. Inside Interviewing. New Lenses, New Concerns

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D. (02.10.2018)

1. Kvalitativní metodologie výzkumu v sociálních vědách - obecné charakteristiky a principy. Srovnání s kvantitativní metodologií. Možnosti využití kvalitativní metodologie, možnosti kombinace s jinými metodami. Induktivní postup. Fáze kvalitativního výzkumu.
2. Historický vývoj kvalitativní metodologie ve výzkumu: etapy podle Denzina a Lincolna. Tradice kvalitativního výzkumu.
3. Epistemologie a z ní vyplývající přístupy: sociální interpretativismus, filozofická hermeneutika, sociální konstruktivismus, postmodernismus, analytic bracketing, feministická standpoint teorie.
4. Hlavní techniky sběru dat v kvalitativním přístupu. Rozhovor: nestrukturovaný, polostrukturovaný. Narativní techniky, life stories (životní příběhy). Hloubkový rozhovor, ohniskový – problémově orientovaný rozhovor. Případová studie. Psané dokumenty, deníky, vyprávění. Terénní poznámky (fieldnotes). Pozorování – zúčastněné, nezúčastněné. Ohniskové skupiny (focus groups).
5. Grounded theory, konstruktivistická grounded theory. Přístup Kathy Charmaz a Jean-Clauda Kaufmanna. Technika rozhovoru v zakotvené teorii. Způsoby dotazování. Rozumějící rozhovor. Vzájemné vytváření vědění poznávajícího i poznávaného, angažovanost výzkumníka, empatie. Proces konstruování reality v průběhu rozhovoru, konstrukce identity.
6. Analýza v konstruktivistické grounded theory. Simultánní sběr a analýza dat, kódování dat ve dvou krocích, komparativní metody, psaní poznámek – memos, sampling – výběr vzorku. Vytváření teorie.
7. Využití počítačových programů při analýze kvalitativních dat Program Atlas.ti.
8. Biografický přístup a narativní sociologie: Zkoumání životních příběhů, biografií či autobiografií. Techniky sběru dat. Rozhovor v narativní /biografické sociologii. Orální historie.
9. Analýza narativního materiálu: obsahová analýza, formální lingvistická analýza, zaměření na příběh jako celek. Tom Vengraaf: biografická-narativní-interpretativní metoda (BNIM). BNIM narativní dotazování.
10. Kritéria dobrého kvalitativního výzkumu: Validita, reliabilita. Kredibilita, transferabilita. Triangulace.
11. Etické souvislosti výzkumu. Zajištění anonymity, informovaný souhlas, archivace dat.
12. Publikování výsledků kvalitativního výzkumu: Výzkumná zpráva, odborný článek v časopise.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html