SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Marketing - ASG200105
Title: Marketing
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Ing. Martina Sieber, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Procházka
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Poncarová (20.09.2022)
Marketing is presented as a holistic way of running a company. The complex

approach enables the presentation of marketing as a managerial discipline, which

combines the purchase and sales of the company with its financial management,

production management, human resources etc. The subjects of the course are

marketing concepts, market analysis, company reproduction process, basic

marketing principles (segmentation, , market position) and its current modern

trends. The course will gradually touch all parts of the marketing management

process. In particular, it will focus on strategic analysis (marketing research,

consumer behavior, environmental analysis) and strategic decision making

(marketing strategies, marketing mix). Students have the opportunity to extend

their knowledge of the issues of Marketing planning and its implementation in the

courses of Change Management and Organizational Development, which are taught

at the Department of Sociology. Students will acquire basic and practical skills in

the field of analysis, which will be applied in case studies. Students must

demonstrate an understanding of the logical consequences of the marketing

management process and the ability to adequately use the strategies and tools they will learn during the course.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Anna Vostruhová (30.09.2020)

Podmínkou zakončení předmětu je úspěšné složení ústní zkoušky z vymezených

tématických okruhů a aktivita během semestru.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Anna Vostruhová (30.09.2020)

Základní literatura:

Karlíček, M. a kol. (2018). Základy marketingu. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha:

Grada. ISBN 978-80-247-5869-5

 

Doporučená literatura:

Kotler, P., Keller, K. L., Juppa, T., & Machek, M. (2013). Marketing management. Praha:

Grada. ISBN: 978-80-247-4150-5

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Anna Vostruhová (30.09.2020)

Realizace kursu v případě Distanční výuky:

Výuka bude probíhat on-line dle rozvrhu zveřejněného na stánkách Katedry sociologie

Platforma on-line výuky: Zoom

Studijní materiály: Google Drive

Podmínky splnění: stejné, jako za běžných podmínek

Způsob atestace: ústní pohovor může proběhnout on-line

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Anna Vostruhová (30.09.2020)

1. Marketing a marketingová koncepce (výrobní, produktová, prodejní, marketingová)

2. Marketingové mikroprostředí (kupní chování, rozhodovací proces, role konkurentů,

dodavatelů a distributorů)

3. Marketingové makroprostředí (politicko-právní, ekonomické, sociálně-kulturní,

technologické a přírodní vlivy)

4. Marketingový výzkum (sekundární a primární výzkum, kvantitativní a kvalitativní

výzkum, metody)

5. Marketingová strategie: segmentace a targeting (cílený marketing, segmentační

kritéria, pricipy)

6. Marketingová strategie: značka a brand positioning (hodnota značky, identita,

značkové strategie)

7. Marketingový mix: produkt (životní cyklus produktu, inovace, řízení produktového

mixu)

8. Marketingový mix: cena (vnímání ceny zákazníkem, tvorba cen a cenové strategie,

slevy)

9. Marketingový mix: komunikace (marketingové sdělení, komunikační nástroje,

komunikační mix)

10. Marketingový mix: dostupnost (distribuční strategie, přímé a nepřímé distribuční

cesty, volba a řízení distribučních cest)

11. Marketingové plánování (marketingový plán, role marketéra)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html