SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Sociology - ASG100129
Title: Úvod do sociologie
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Mgr. Jan Sládek, Ph.D.
Co-requisite : ASG100048
Is incompatible with: MZ340P03, MZ340P583, MZ340P582
Files Comments Added by
download Uvod_sylabus_22_final.pdf Sylabus kurzu Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)
The goal of the course and the seminar is to introduce students to the studies of sociology by overviewing the key concepts and terminology of the discipline and by developing a sociological perspective. Students will learn what makes sociology a specific scientific field, what questions are sociological and how to ask them. The key sociological concepts are introduced in context and applied on contemporary problems and issues. Students are led to not only learn what the concepts mean, but also to apply them in new contexts. In this respect, the goal of the course is to build a knowledge base for further studies and independent work. The course broadly follows the interlinkedness of agency and structure and arrives from individual agency to more abstract and macrosociological notions of structure.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (20.09.2022)

Úvod do sociologie – zkouška:

Podmínkami splnění předmětu jsou:

1.     plnění průběžných úkolů (zpracování z přednášky) v zadaných termínech (viz sylabus) – každý student musí splnit minimálně 70 % úkolů;

2.     odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 70 bodů ze 100 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 22. prosince 2021.

 

Seminář k Úvodu do sociologie – zápočet:

1.     Odevzdání 6 úkolů ze 7

2.     Čtení zadané literatury (bude ověřováno)

3.     Aktivní účast na seminářích

Literature - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)

Povinná:

Bauman, Z. – May, T. Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000 (resp. 2004).

Berger, P. L. Pozvání do sociologie. Brno: Barrister & Principal, 2003.

Další literatura:

Sociologické učebnice:

Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009.

Giddens, A.: Sociologie. Praha: Argo, 2013.

Buriánek, J.: Sociologie. Praha: Fortuna, 2004.

Havlík, R.: Úvod do sociologie. Praha: Karolinum, 1998.

Keller, J.: Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005.

Keller, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1999 (a další vydání).

Slovníky a příručky:

Velký sociologický slovník  I. a II.  Praha, Karolinum, 1996.

Thompson, K.: Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno, Barrister & Principal, 2001.

Další:

Machonin, P. - Tuček, M. a kol.: Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996.

Merton, R. K.: Studie ze sociologické teorie, Praha, Sociologické nakladatelství, 2000.

Mills, C. W.: Sociologická imaginace, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.

Možný, I.: Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života, Praha, Portál, 2002.

Petrusek, M. – Miltová, A. – Vodáková, A. (eds.). Sociologické školy, směry, paradigmata. SLON, 2000.

Simmel, G.: Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: SLON, 2006.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (14.09.2021)

Metody výuky:

 

Přednášky i semináře plní zejména úlohu diskusního fóra a poskytují prostor jak pro diskusi, tak pro práci studentů, při níž vyučující poskytuje zpětnou vazbu a oporu. Aby práce v hodinách byla smysluplná, je třeba, aby se na ni studenti připravovali doma. K tomu slouží zadávané úkoly a četba, které tvoří podstatnou část kurzu. Úkoly tak neplní formální funkci kontrol, ale slouží studentům mimo jiné k přípravě na téma, k reflexi probraného tématu, či k uplatnění nabytých znalostí.

Studijní opora:

 

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883

Realizace distanční výuky:

 

Při distanční realizaci kurzu budou přednášky vedeny online pomocí videokonference, a to v časech dle rozvrhu. Odkazy na připojení se k videokonferenci budou uvedeny u příslušné přednášky v Moodle, kde budou, stejně jako v případě prezenční výuky, dostupné všechny materiály.

Zadané úkoly se odevzdávají v Moodle.

V případě Semináře jsou studenti rozděleni do dvou skupin stejně jako v případě prezenční výuky. I zde probíhají videokonference dle rozvrhu, rozdělení do skupin tedy odpovídá zápisu na jeden ze dvou možných rozvrhových lístků.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (12.01.2023)

Skupinový úkol – odevzdání do 4. 1.

Studenti se rozdělí do skupin po 3-5. V těchto skupinách vytvoří materiál (audio, video, infografiku), který přehledně a srozumitelně shrne a na příkladech ilustruje některé z pojmenování moderní společnosti představené v Petruskově knize „Společnosti pozdní doby“. Studenti mohou ke zpracování použít i jakékoliv další odborné zdroje (v případě nejasnosti zdroje konzultují s některým z vyučujících předmětu). Materiál by měl být stručný (audio/video záznam na max 5 minut, infografika na stránku). Shrnutí pojmenování/typu společnosti by mělo být kreativní a nemělo by prostě kopírovat obsah zpracovaný Petruskem v knize. Ilustrace pojmu/pojetí by měly být konkrétní a podpořené odbornými poznatky.

Výběr zpracovávaného pojmu z knihy bude upřesněn při zadání úkolu (studenti si vyberou z nabídky předložené vyučující).

 

Zápočtová práce

Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce o rozsahu 5-7 normostran, kterou studenti odevzdají prostřednictvím Moodle. Práce bude vycházet z rešerše dostupné literatury zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů).

 

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.

Práce musí obsahovat:

[1]    osnovu textu (vystihující logickou strukturu textu a návaznost částí) - osnova textu odpovídá struktuře po jednotlivých odstavcích, nejedná se tedy o obsah shrnující názvy jednotlivých kapitol; v zásadě odevzdáváte rozepsanou strukturu již hotové práce podobně jako jste odevzdávali návrh struktury v jednom z předchozích úkolů);

[2]   abstrakt práce;

[3]   samotný text práce;

[4]   soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje).

Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.

 

Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:

Kategorie

Hodnocená hlediska

max. bodový zisk

Výzkumná otázka

Kvalita výzkumné otázky z hlediska vědecké a sociologické relevance, srozumitelnosti, jasnosti, jednoznačnosti, nosnosti a zodpověditelnosti.

Hodnoceno je i naplnění stanoveného cíle (tj. zodpovězení výzkumné otázky), i zde je kladen důraz na srozumitelnost závěrů práce.

20

Struktura práce

Hodnocena je logická návaznost argumentace směřující k závěru práce, návaznost jednotlivých částí práce a odstavců, logické a přehledné členění textu do odstavců.

20

Citování a používání zdrojů

Hodnocena je kvalita, vhodnost a relevance použitých zdrojů, jejich řádné citování podle citační normy.

10

Stylistika

Hodnocena je stylistická a gramatická úroveň textu.

10

Doplňky k práci

Odevzdaný dokument obsahuje osnovu a abstrakt. Osnova naplňuje svou formou a zpracováním svůj účel (viz zadání!), abstrakt svou formou odpovídá standardu.

10

Sociologická/soek odbornost textu

Hodnocena je celková úroveň odevzdaného textu jako odborného (naplnění kritérií odborného textu: relevance, styl, práce se zdroji, analýza a syntéza…), kvalita jeho zpracování a jeho sociologická relevance.

30

 

Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:

71-80

3

81-90

2

91-100

1

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (22.01.2024)

 

 

Úkoly:

 

6. 10.

Přednáška: Úvod do předmětu

 

 

12. 10.

Seminář: Myslet sociologicky

Přečíst literaturu

Bourdieu – Sociologie jako radikální pochybnosti (Teorie jednání, str. 69-73)

Berger – Sociologie jako forma vědomí (Pozvání do sociologie, druhá kapitola)

Mills – Co znamená pochopit souvislost historie a biografie? (Sociologická imaginace, první kapitola)

13. 10.

Přednáška: Obrysy vývoje sociologie

 Jak chápu společnost já?

  16. 10.

Pluralita teoretických a metodologických východisek sociologie

19.10.

Seminář se nekoná.

 

 

20.10.

Přednáška: Jaké otázky si sociologie klade?

Jaké je povolání společenských věd?

23. 10.

Jaká otázka je vlastně sociologická a jaká ne? Srovnání s jinými společenskými vědami

26.10.

Seminář: Sociologie jako společensky potřebná věda

Eric Fassin - Užívání vědy a věda o užíváních

Evidence-based policy, sociální inženýrství, sociologie hodnotově neutrální, sociologie angažovaná?

27.10.

Přednáška: Společenské kategorie: jak vnímám/interpretuji svět

Deník: sebereflexe – jaké kategorie jsem dnes použil/a?

 30. 10

Individuální vnímání světa a jeho sociální podmíněnost; „přirozené“ kategorie

Pojmy: stereotypy, postoje, skupiny, socializace, definice situace

2.11.

Seminář: Móda, okázalá spotřeba

Úkol: Influenceři

30. 10.

Simmel – Móda, Veblen – okázalá spotřeba

Šíření módních trendů, difuze inovací, výzkumem (ne)dosažitelný život elit

3.11.

Přednáška: Odkud se dívám na svět: má pozice ve struktuře společnosti

Deník: porozumění druhým (jiná pozice) – skupinová práce!

6. 11.

Podmíněnost vnímání a jednání vlastní pozicí ve struktuře společnosti

Pojmy: status, role; hodnoty, postoje

6. 11.

9.11.

Seminář: Habitus

Úkol: Segmentační nástroje

Bourdieu – Teorie jednání, první kapitola

Orientace člověka ve společnosti, primární skupina, sociální kontrola, třídní systém

10.11.

Přednáška: Má pozice ve struktuře společnosti a mé možnosti

Deník: limity jednání, které představuje pozice

13. 11.

Podmínky našeho jednání, života a životních strategií; příležitosti, zdroje

Pojmy: struktura, stratifikace, nerovnost, moc, mobilita

16.11.

Seminář: Přechodové rituály, liminarita

Úkol: Přechodové rituály

13. 11.

Turner – Průběh rituálu, třetí kapitola

Jak se získává pozice ve struktuře společnosti?

Sekundární socializace, udržování kontinuity ve společnosti, sociální kontrola

17. 11.

Státní svátek – seminář se nekoná

 

 

23.11.

Volno.

 

 

24.11.

Přednáška: Jednám správně a jak to poznám?

Deník: konformita a deviace všedního dne

20. 11.

Pojmy: konformita, normy, deviace, sociální kontrola; udržování sociálního řádu

30.11.

Seminář: „Přivádění k rozumu“

Úkol: Medicinalizace

20. 11.

Foucault – Dějiny šílenství

Zkušenost setkání s cizím, odlišným, druhým. Disciplinace v moderní společnosti

1.12.

Přednáška: Může společnost za to, jak jednám?

Deník: Jak jsem dnes reprodukoval/a sociální řád?

27. 11.

Reprodukce sociálního řádu v individuálním jednání

Pojmy: instituce, institucionalizace, hodnoty

7.12.

Seminář: Všichni hrajeme divadlo

Úkol: Etnometodologie

27. 11.

Goffman - The Presentation of Self in Everyday Life

Teorie rolí, face-to-face interakce, impression management

8.12.

Přednáška: V jaké společnosti žiji?

Sociální řád a povaha společnosti, proměna společnosti, sociální změna a konflikt

Pojmy: konflikt, individualizace, racionalizace, modernizace

zadání skupinového úkolu (viz níže)

 

14.12.

Seminář: Modernita a holocaust

Úkol: Historikerstreit

11. 12.

Bauman – Modernita a holocaust, čtvrtá kapitola

Internalizování role, neosobní byrokracie, instrumentální racionalita

15.12.

Přednáška: Sociologická perspektiva ještě jednou poprvé: sociologie, lidé a příroda, politika

Fórum: ochrana ŽP

18. 12.

21.12.

Seminář: Sociální konflikt

Úkol: Masová společnost a sociální konflikt/smír

18. 12.

Hannah Arendt – Původ totalitarismu (437-442)

 

22.12.

Přednáška: Sociologická perspektiva ještě jednou podruhé: vánoční speciál

Deník: Vánoce sociologicky

 

4.1.

Prezentace skupinových úkolů

 

 

5.1.

Závěrečná přednáška

 

 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (21.09.2020)

Studijní oporou kurzu je Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html