SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mythical Worlds of Islam - ARL500149
Title: Mytické světy islámu
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (12.02.2020)
Předmět se bude zaměřovat na mýty a legendární příběhy, které se pojí s muslimským kulturním prostředím. Podíváme se jak přímo na pramenné texty (Korán, Životopis Proroka, Příběhy proroků, Tisíc a jedna noc), tak na sekundární texty, které se zabývají analýzou výše zmíněného.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (12.02.2020)

Zápočet bude udělován za základě aktivní účasti, důkladného čtení textů a přípravy na semináře.

Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (12.02.2020)

Bowen, John R. “Elaborating Scriptures: Cain and Abel in Gayo Society.” Man 27, no. 3 (1992): 495–516. 
Chipman, Leigh N. B. “Adam and the Angels: An Examination of Mythic Elements in Islamic Sources.” Arabica 49, no. 4 (2002): 429–55.
———. “Mythic Aspects of the Process of Adam’s Creation in Judaism and Islam.” Studia Islamica, no. 93 (2001): 5–25. 
Kefeli, Agnès. “The Tale of Joseph and Zulaykha on the Volga Frontier: The Struggle for Gender, Religious, and National Identity in Imperial and Postrevolutionary Russia.” Slavic Review 70, no. 2 (2011): 373–98. 
Lawson, Todd. “Typological Figuration and the Meaning of ‘Spiritual’: The Qurʾanic Story of Joseph.” Journal of the American Oriental Society 132, no. 2 (2012): 221–44. 
Lybarger, Loren D. “The Demise of Adam in the ‘Qiṣaṣ Al-Anbiyā’:’ The Symbolic Politics of Death and Re-Burial in the Islamic ‘Stories of the Prophets.’” Numen 55, no. 5 (2008): 497–535.
Merguerian, Gayane Karen, and Afsaneh Najmabadi. “Zulaykha and Yusuf: Whose ‘Best Story’?” International Journal of Middle East Studies 29, no. 4 (1997): 485–508.
Rippin, Andrew. “The Muslim Samson: Medieval, Modern and Scholarly Interpretations.” Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London 71, no. 2 (2008): 239–53.
Spellberg, D. A. “Writing the Unwritten Life of the Islamic Eve: Menstruation and the Demonization of Motherhood.” International Journal of Middle East Studies 28, no. 3 (1996): 305–24.
Stetkevych, Suzanne Pinckney. “Sarah and the Hyena: Laughter, Menstruation, and the Genesis of a Double Entendre.” History of Religions 36, no. 1 (1996): 13–41.

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (12.02.2020)
  1. 3.10. Úvodní hodina, Adam a Eva

  2. 10.10. - Adam

    na začátku hodiny doděláme zbytek textu z předchozího týdne, hlavně se soustředíme na srovnání napříč tradicemi a srovnání dvou zadaných textů.
     
    Chipman, Leigh N. B. “Adam and the Angels: An Examination of Mythic Elements in Islamic Sources.” Arabica 49, no. 4 (2002): 429–55
     
    Chipman, Leigh N. B. “Mythic Aspects of the Process of Adam’s Creation in Judaism and Islam.” Studia Islamica, no. 93 (2001): 9–25, tj. až od podkapitoly The Process...
  3.  

    Chipman, Leigh N. B. “Adam and the Angels: An Examination of Mythic Elements in Islamic Sources.” Arabica 49, no. 4 (2002): 429–55.

    Chipman, Leigh N. B. “Mythic Aspects of the Process of Adam’s Creation in Judaism and Islam.” Studia Islamica, no. 93 (2001): 9–25, tj. až od podkapitoly The Process...

  4. 24.10. - Adam

    Lybarger, Loren D. “The Demise of Adam in the ‘Qiṣaṣ Al-Anbiyā’:’ The Symbolic Politics of Death and Re-Burial in the Islamic ‘Stories of the Prophets.’” Numen 55, no. 5 (2008): 497–535.
     
  5. 31.10. - Adam a Eva

    Lybarger, Loren D. “The Demise of Adam in the ‘Qiṣaṣ Al-Anbiyā’:’ The Symbolic Politics of Death and Re-Burial in the Islamic ‘Stories of the Prophets.’” Numen 55, no. 5 (2008): 497–535.

    Spellberg, D. A. “Writing the Unwritten Life of the Islamic Eve: Menstruation and the Demonization of Motherhood.” International Journal of Middle East Studies 28, no. 3 (1996): 305–24.
  6. 7.11. - Eva

    Spellberg, D. A. “Writing the Unwritten Life of the Islamic Eve: Menstruation and the Demonization of Motherhood.” International Journal of Middle East Studies 28, no. 3 (1996): 305–24.
  7. 14.11. - Kain a Ábel

    at-Thalabí: Cain and Abel (text si pročtěte, budeme o něm mluvit na úvod, ale bez konkrétních předem daných otázek)

    Bowen, John R. “Elaborating Scriptures: Cain and Abel in Gayo Society.” Man 27, no. 3 (1992): 495–516.

  8. 21.11. - Kain a Ábel

    Bowen, John R. “Elaborating Scriptures: Cain and Abel in Gayo Society.” Man 27, no. 3 (1992): 495–516.

    Kromě toho si zkuste znovu připomenout celý příběh od stvoření Adama až po Kaina a Abela, ke konci hodiny se pokusíme o celkovější interpretaci.

  9. 28.11. - Josef (syn Jákobův)

    Zkuste si znovu připomenout celý příběh od stvoření Adama až po Kaina a Abela, pokusíme se o nástřel nějaké celkovější interpretace, nejspíše zejména strukturalistické, takže si můžete ve volném čase vytvářet systémy opozic.

    .Novým textem na příští hodinu je pak at-Thalabího příběh o Josefovi - je to poměrně dlouhé, tak tentokrát nedávám žádný sekundární text, ten si nehcáme na příště. Otázky jako tradičně k pramennému textu nebudou, ale obzvláštní pozornost věnujte pasážím se Zuleykou, protože na tu se pak zaměřují sekundární texty, které budeme číst.

  10. 5.12. - Josef

    Doděláme Thalabího text o Josefovi, + jsme vám přidala do souborů i koránské vyprávění, abyste ho měli v celku.

  11. 12.12. - Josef

    Lawson, Todd. “Typological Figuration and the Meaning of ‘Spiritual’: The Qurʾanic Story of Joseph.” Journal of the American Oriental Society 132, no. 2 (2012): 221–44. 

    1. Co je typologická figurace?

    2. Jak souvisí s časem?

    3. Proč je Josef důležitý pro šíu?

    4. Proč je důležitá Josefova košile?

    5. Jak souvisí Josef s Muhammadem, s ostatními proroky obecně, a s básníky?

    6. Proč je typologie silnější než logika?

    7. Co všechno může symbolizovat Josefova košile?

    Merguerian, Gayane Karen, and Afsaneh Najmabadi. “Zulaykha and Yusuf: Whose ‘Best Story’?” International Journal of Middle East Studies 29, no. 4 (1997): 485–508.
     
    1. Jaké jsou zdroje, ze kterých čerpá rozvíjení příběhu Josefa a Zulejky?

    2. Jak vypadají k ženám přátelské interpretace příběhu?

    3. Jak se příběh změnil mezi Koránem a komentáři?

    4. Jakou roli hraje v příběhu patriarchální autorita a pouto mezi muži?

    5. Jaké přidané prvky se objevují v Tabarího Historii?

    6. Jak vypadá súfijská interpretace příběhu?

    7. Jak vypadá konec této interpretace a co se na něm dá ukázat?

    8. Jaká je podle autorek pozice žen jako čtenářek příběhu Josefa a Zulejky?

    9. Jak se projevuje lstivost komentátorů Koránu?

  12. 19.12. - Josef

    Merguerian, Gayane Karen, and Afsaneh Najmabadi. “Zulaykha and Yusuf: Whose ‘Best Story’?” International Journal of Middle East Studies 29, no. 4 (1997): 485–508.
     
    1. Jak vypadá súfijská interpretace příběhu?

    2. Jak vypadá konec této interpretace a co se na něm dá ukázat?

    3. Jaká je podle autorek pozice žen jako čtenářek příběhu Josefa a Zulejky?

    4. Jak se projevuje lstivost komentátorů Koránu?

       

      Kefeli, Agnès. “The Tale of Joseph and Zulaykha on the Volga Frontier: The Struggle for Gender, Religious, and National Identity in Imperial and Postrevolutionary Russia.” Slavic Review 70, no. 2 (2011): 373–98.

      1. V čem je oblast povolží specifická?

      2. Jaké zěmny v příběhu provedli modernisté?

      3. Jaká byla náboženská situace krišených (“Krashen”)?

      4. Jaká byla pozice žen v různých náboženstvích v oblasti?

      5. Jaké sou důležité místní verze příběhu Josefa a Zulejky a jaké jsou mezi nimi rozdíly?

      6. Jak vypadá Iskháqího verze příběhu?

      7. Jaké je role příběhu v moderní době?

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html