SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Key Concepts of Altenrative Spirituality - ARL100390
Title: Koncepty alternativní spirituality
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://ffuk.sharepoint.com/:f:/s/KatedryUstavy/EnYqmLO13GpNqgwzy2BR0n0B92pXZzLsLi9O1Oqhpy1NYg?e=iD2Qkh
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Helena Dyndová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D. (05.02.2024)
The course focuses on the examination of foundational theoretical texts concerning alternative spirituality (also referred to as the New Age movement or "ezo." in Czech).
It will introduce alternative spirituality as a "lived religion," emphasizing the absence of hierarchy or canonization of its fundamental literature. Additionally, the course will explore its relationship with science, or mainstream, official "knowledge" per se.

Given my intention to focus primarily on students encountering alternative spirituality in the process of composing their research papers and thesis, the course content is open to partial co-creation. Throughout the course, the content can be shaped based on the needs of the students. This may include materials addressing fundamental concepts of alternative spirituality such as "holism," "energy," notions of the "soul," or the connection between alternative spirituality and self-development, healing, environmentalism, or gender (e.g., femininity in alternative spirituality). However, the course also allows for the exploration of more specific articles on divinatory techniques (such as tarot and astrology) or currents (such as neo-shamanism and neo-paganism).
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D. (05.02.2024)

1. aktivní účast na semináři (max 3 absence)

2. Převzetí odpovědnosti za některou z hodin. Při hodině, za niž je studující zodpovědný/á bude v zásadě dělat totéž co jindy, ale důkladněji: bude mít text nastudovaný a odpovědi na zadané otázky promyšleny lépe než ostatní, a bude tak vlastně sloužit jako jakási „pojistka“, která se ke slovu bude dostávat vždy, když ostatním účastníkům semináře „dojde dech“.

Studující, kteří mají zapsáni předmět pod magisterským kódem ARL500174 musí navíc splnit:

3. krátká prezentace článku, který bude doplňovat text probírané na hodině, a tyto dva texty k sobě vztáhnout

4. rešerše k tématu, který budeme na semináři probírat  (např. alternativní spiritualita a ženství) a k jednomu textu z rešerše udělat také krátkou prezentaci.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D. (01.02.2024)

doporučená literatura:

Hanegraaff, W., New Age religion and Western culture, New York, State University of New York Press, 1998.

Heelas, P., Religion and Spirituality in the Modern World, Oxford: Willey-Blackwell 2009.

Harvey, G., Food, Sex and Strangers: Understanding Religion As Everyday Life, New York: Routledge, 2013.

Kripal, J., Mutants and Mystics: Science Fiction, Superhero Comics, and the Paranormal, Chicago: University of Chicago Press, 2011.

Stuckrad, K., The Scientification of Religion: An Historical Study of Discursive Change, 1800-2000, Boston and Berlin: De Gruyter 2014.

Sutcliffe, S. and Bowman, M. (eds.), Beyond New Age: Exploring Alternative Spirituality, Edinburgh: Edinburgh University Press 2000.

Sutcliffe, S. and Gilhus, I., (eds.), New Age Spirituality: Rethinking Religion, New York: Routledge 2013.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D. (08.03.2024)

Během semináře budeme diskutovat probírané texty, které si studujíví nastudují doma. Tyto texty budou doplňeny otázkami, které budou sloužit jako základní orientační body pro společný průchod textem.

Veškerá literatura a přípravné otázky na hodiny jsou dostupné na: Koncepty alternativní spirituality

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D. (08.05.2024)

Podrobné informace k celému kurzu včetně textů a příprav na hodiny jsou dostupné na: Koncepty alternativní spirituality

Sylabus kurzu:

20.2.

zrušeno pro nemoc

27.2

 zrušeno pro nemoc

5.3.

představení kurzu, podmínky zápočtu, diskuze nad tematickými okruhy

referát: Jiří Blažek

12.3.

četba: Paul Heelas, Spiritualities of Life: New Age Romanticism and Consumptive Capitalism, Oxford: Willey-Blackwell, 2009

kap. 1 „From the Romantics: The Repertoire“, s. 25-57, odkaz: Heelas_Spiritualities of Life.pdf

otázky k četbě:

1. Proč a jak se Heelas rozhodl pro novou terminologii pro popis hnutí New Age? 

2. Jaký je rozdíl mezi spiritualitou pro život (s. for life) a spiritualitou života (s. of life)? Ukažte na příkladech. 

3. Jaké dva odkazy v sobě alternativní spiritualita kloubí? Jak tato synkreze v praxi vypadá? 

4. Co znamená termín „život“ v kontextu alternativní spirituality? 

5. Jaké další pojmy alternativní spiritualita tematizuje? 

6. Uveďte ve stručnosti, jaké byly hlavní etapy a důrazy ve vývoji alternativní spirituality směrem k dnešku.  

7. Proti jakým třem tvrzením se Heelas vymezuje? Souhlasíte s ním? 

 pojistka: Tereza Martinovská

19.3. 

dokončení Heelase (otázka č. 7)

četba: Primiano, Leonard Norman, „Vernacular Religion and the Search for Method in Religious Folklife“, Western Folklore 54, 1995, 37-56, odkaz: Primiano_Vernacular Religion.pdf

otázky k četbe:

1. Proč pojem lidové náboženství („folk religion“) dělá studiu religiozity medvědí službu? A jaký je vztah slov k tomu, co pojmenovávají? 

2. Jaká je historie pojmu „folk religion“? Jak se s jeho problematičností vyrovnává Yoder a jak tento pokus o revitalizaci komentuje Primiano? 

3. Za co Primiano chválí folkloristiku a religionistiku při studiu náboženství? Kde jsou naopak jejich slabé stránky? 

4. Jaké ambice má nově zaváděné slovo „vernacular? Co znamená a v jakém významu ho Primiano chce používat? (Porovnejte s koncem článku, kde se k tomu opět vrací.) 

5. Jak teorie vernakulárního náboženství komentuje pojem „oficiální“ náboženství? Kde spatřuje příčinu vzniku tohoto pohledu na náboženství? A jak se s oficiální složkou náboženství vypořádává? 

6. Jaký je vztah vernakulárního náboženství k moci a společenské kontrole? 

7. Čím by se mělo zabývat folkloristické studium náboženství? Co znamenají pojmy „dyadic folklore“ a „uniculture“? V čem jsou tyto experimentální přístupy inspirativní a v čem problematické? 

8. Jaké jsou příklady vernakulárního náboženství? Vymyslete svoje vlastní. 

 pojistka: Adam Foltýn

 

26.3. 

dokončení Primiana (otázka č. 8)

četba: Francois Gauthier, „Why All These ‚Neos‘? Why Now?: The Structural Conditions of ‚New Age Spiritualities‘ in the Global-Market Era, as Seen from Latin America, Ciencias sociales y religion 23, 2021., odkaz: Gauthier_Why all these Neos.pdf

otázky k četbě:

 1. Jak se sociologie dívá na „New Age“ a s ním spřízněné duchovní proudy? Jak chce na tuto religiozitu nahlížet Gauthier? 

2. Jaká jsou hlavní tvrzení sekularizační teze a jak toto paradigma formovalo naše chápání náboženství, resp. alternativní spirituality? Jak se toto chápání odráží do kvantitativních dat o náboženství? 

3.  Jak Gauthier chápe Nation-State uspořádání? Jak společnosti v rámci tohoto režimu vypadají a jak se tomuto modelu přizpůsobilo náboženství? Uveďte příklady různých možností. 

4. Jak vypadají společnosti v rámci Global-Market uspořádání? Jakou roli sehrálo v pojetí konzumerismu kontrakulturní hnutí v 60. letech 20. století?  

5. Jak se v Global-Market rámci společnosti tvoří identita? Jak se v tomto systému distribuuje moc? A jakou protireakci toto uspořádání vyvolalo? 

6. Jak se změnilo náboženství v Global-Market režimu? Jak se v něm může tvořit náboženská identita? Do jakých oblastí dnes zasahuje a proč? 

7. Jaké jsou rysy „Neo-Nebula“ spirituality podle Gauthiera? Jak se to má s kritikou konzumerismu, kterou artikulují? A jak ve spojení s nimi zacházet s pojmem „náboženství“? 

8. Jaká je role žen (ženství) v Neo-Nebula spiritualitě a v pentekostalismu?  

9. Jaká je role domorodých obyvatel v alternativní spiritualitě? A jak se Gauthier staví k tématu kulturní apropriace? Souhlasíte s ním? 

10. Jaké jsou spojující prvky a osy na první pohled roztříštěné alternativní spirituality?  

11. Jaký je vztah alternativní spirituality a pentekostálního křesťanství? 

12. Jak se změnil pohled na archeologická naleziště přechodem do Global-Market éry? 

 pojistka: Kristýna Omastová

 

2.4.

Pokračujeme v četbě Francoise Gauthiera od otázky č. 4 včetně.

pojistka: Pavel Havlík 

referát: Zuzana Tréglová

 

9.4.

dokončení Francoise Gauthiera, od otázky č.8

pojistka: Šimon Hurda 

 

16.4.

četba: Francois Gauthier, „Religious Change in Orthodox-majority Eastern Europe: from Nation-State to Global-Market", Theory and Society, 2022: 177-210, odkaz: Gauthier_Religious Change in Orthodox-majority Eastern Europe.pdf

Otázky: 

1. K jakým změnám došlo po pádu Východního bloku? Jaké změny to způsobilo v oblasti náboženství, jak jsou vykládány ostatními badateli a co na to Gauthier? 

2. Jak Gauthier chápe společnost a jak skrze toto chápání vysvětluje přechod do modernity? 

3. Jaké dva procesy umožnili přechod na Global-Market režim? 

4. Jaký byl vývoj pravoslavných církví ve střední a východní Evropě do pol. 20. století? 

5. Jak se změnila náboženská krajina ve střední a východní Evropě po nástupu komunismu? A jak bezprostředně po jeho pádu? 

6. Jak byl neoliberalismus a konzumerismus přijat na území bývalého Sovětského bloku? Jaké fáze prodělal na těchto územích neoliberalismus a do jakých kategorií ho lze rozdělit?  

7. Jakou roli hrají ortodoxní církve v OMEE zemích v posledních letech? Jaké jsou jejich charakteristické rysy a společenská funkce? Co se stalo s nacionalismem a kdo a proč mu fandí? (A jak to vypadá podle Gauthiera v Česku?) 

8. Co kritizuje dnešní náboženský tradicionalismus (příklad prav. církve v Rusku)? A jak může vypadat církevní legitimizace kapitalismu? (příklad kat. církve v Rumunsku)? 

9. Jaké vrstvy společnosti inklinují k jakým typům religiozity? Jak se dnes v OMEE zemích používají koncepty jako “volba”, “peníze” nebo “magie”? 

10. Jaké jsou dvě hlavní větve New Age podle Gauthiera? Která byla úspěšnější v OMEE zemích? A jaký problém vyvstává při propojení new age religiozity s pracovním životem? 

11. Jakou roli v OMEE zemích mají pentekostální hnutí? 

12. Jakých možných permutací může přechod na Global-Market režim v OMEE zemích nabývat? 

pojistka:Veronika Cizlerová 

 

23.4.

četbas: HANEGRAAFF, Wouter J., New Age religion and Western culture: Esotericism in the mirror of secular thought, Leiden: BRILL, 1996, odkaz: Hanegraaff_New Age Religion and Western Culture.pdf

s. 204-210, kap. The „I am Godmotif a s. 224 – 245, kap. 3: The Metaphysics of mind

1. Jaký je vztah člověka a „Božského zdroje“ v alternativní spiritualitě? Jaké umírněnější a radikálnější pojetí člověka z takto chápaného vztahu plyne? 

2. Jak alternativní spiritualita chápe meta-empirické bytosti a jaký je vztah mezi intrapsychickými zážitky a realitou? 

3. V jakém smyslu (v jakých smyslech) člověk tvoří svou realitu? 

4. Jak alternativní spiritualita pracuje se zodpovědností? V čem se toto pojetí liší od psychoterapeutického přístupu? Jakou roli v tom sehrává koncept reinkarnace? 

5. Jakými způsoby jde měnit realita podle představitelů alternativní spirituality? Porovnejte se svými znalostmi a zkušenostmi s alternativní spiritualitou. Jakou roli hrají afiramce a vizualizace? 

6. Jak se alternativní spiritualita staví k otázkám nemoci a zdraví? 

pojistka: Kryštof Kerndl

 

30.4.

četba: Dyndová, Helena, Šamanské léčení: analýza procesu léčby a uzdravování v současném českém šamanismu, disertační práce, 2021, kap.Úvod, s. 3-11. a od kap. Šamanská konceptualizace zdraví a nemoci” do konce, tedy s. 57-132, odkaz: Dyndova_Šamanské léčení.pdf

1. Jak klasifikuje nemoc antropolog A. Kleinman? A co z toho plyne pro posouzení účinnosti léčby? 

2. Jaké dva etnomedicínské modely zpracovává G. M. Foster? Ukažte jeho aplikaci na současném šamanismu a západní biomedicíně a následně tento postup zopakujte na libovolném, vám známém medicínském systému. 

3. Jaké obecné předporozumění sdílí současný šamanismus s alternativní spiritualitou? A jaké jsou jeho specifické představy, které při léčení hrají roli? 

4. S jakými problémy pacienti za šamany přichází a jaký je jejich vztah ke klasické biomedicíně? Jak vypadá léčebná šamanská seance a jaké léčebné techniky šamani nejčastěji uplatňují? 

5. Co je symbolické léčení? Vysvětlete princip symbolického léčení příkladě Eminy arachnofobie. Představte Dowovo schéma a demonstrujte ho na vlastním příkladu. 

6. Jak se současný šamanismus vyrovnává v malou sdílenou základnou symbolických představ? 

7. Jak nemoc souvisí s pojetím já (Self)? Jakými způsoby šamanismus rekonstruuje pacientovo sociální já (Me) a jeho vnitřní já (I)? Proč má ztracená část duše často podobu dítěte? 

8. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi šamanskou léčbou a psychoterapií? 

9. Co je základem teorie emobodimentu a co nového nám říká o šamanském léčení? Co znamená pojem „biolooping“ a jak nám pomáhá pohlížet na nemoci? 

10. Jak se změní sebe-prožívání, přijme-li šamanský (alternativně spirituální) výklad skutečnosti? Jaké klady a zápory šamansky nahlížená nemoc podle textu má? Souhlasíte s tím? 

 

referát: Natálie Blešová

7.5.

pokračujeme v četbě od otázky č. 4: Dyndová, Helena, Šamanské léčení: analýza procesu léčby a uzdravování v současném českém šamanismu, disertační práce, 2021, kap. “Úvod”, s. 3-11. a od kap. “Šamanská konceptualizace zdraví a nemoci” do konce, tedy s. 57-132, odkaz: Dyndova_Šamanské léčení.pdf

pojistka:Mariana Hadrabová + Kateřina Voříšková 

14.5.

dokončení Šamanské léčení, tedy otázky 9 a 10.

četba, Sointu, Eeva a Woodhead, Linda, "Spirituality, Gender, and Expressive Selfhood"Journal for the scientific study of religion 47/2, 2008, s. 259-276, odkaz: Sointu and Woodhead_Spirituality, Gender, and Expressive Selfhood.pdf

 

otázky:

1. Jak komentuje charakteristiky alternativní spirituality Charles Taylor? Proč je jeho vhled z pohledu autorek nedostatečný? 

2. Popište a interpretujte Louisin případ. Zasaďte ho do kontextu KAM (komplementární a alternativní medicíny). 

3. Jaký je historický vývoj kultury „sebe-vyjádření“ (self-expression) podle Charlese Taylora? V čem se současná alternativní spiritualita podle výzkumů Eevy Sointu a Lindy Woodlhead liší? Ukažte na příkladech „vtělenosti“ (embodiment), well-beingu a holismu. 

4. Jak alternativní spiritualita chápe tradiční gender role? Co je cílem jejich přijetí? 

5. Jak alternativní spiritualita tradiční gender role podkopává? 

6. Jaký dopad měly procesy individuace a detradicionalizace na ženy a jaký na muže? Jakým novým výzvám musí ženy čelit? Jakou roli v rámování ženské identity hraje alternativní spiritualita? 

7. Jak je to nakonec s údajným narcisismem alternativní spirituality? Jak a proč bývá alternativní spiritualita tak často kritizována? (A bonusově: napadá vás ještě nějaká další kritika alternativní spirituality související s genderem?) 

 

pojistka: Tereza Martinovská

referát: Evgeny Shevelev, Zuzana Tréglová

21.5. - Anna Müllerová  

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Dyndová, Ph.D. (01.02.2024)

Podmínkou účasti na semináři je základní znalost alternativní spirituality, ať už formou absolvování přednášek (např. "Náboženství v postmoderní společnosti"), četbou skript nebo shlédnutím online kurzu dr. Kostićové na Youtube.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html