SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Popculture As Mythology, Fandom As Religion - ARL100388
Title: Popkultura jako mytologie, fandom jako náboženství
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 19 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová
Teacher(s): Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová
Annotation -
Last update: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová (01.02.2024)
Looking at popculture and fandom through a religious studies lens and analysing the results.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová (01.02.2024)

Roland Barthes, Mytologie, z fr. originálu Mythologies (1957) přeložil J. Fulka, Praha: Dokořán, 2004.

Umberto Eco, Skeptikové a těšitelé, z it. originálu Apocalittici e integrati (1964) přeložil Zdeněk Frýbort, Praha: Svoboda, 1995.

A.K. Petersen, "The difference between religious narratives and fictional literature: a matter of degree only", Religion 46:4 (2016): 500-520, DOI: 10.1080/0048721X.2016.1221670 .

Henry Jenkins, Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, London: Routledge, 1992, https://doi.org/10.4324/9780203361917 .

Linden, H. & Linden, S., Fans and fan cultures: Tourism, consumerism and social media, 2016, DOI: 10.1057/978-1-137-50129-5. 

Joanne Mackellar, "Fanatics, fans or just good fun? Travel behaviours and motivations of the fanatic", Journal of Vacation Marketing 12:3 (2006): 195-217. https://doi.org/10.1177/1356766706064622

Joanne Mackellar, "Dabblers, fans and fanatics: Exploring behavioural segmentation at a special-interest event", Journal of Vacation Marketing15:1 (2009), 5-24. https://doi.org/10.1177/1356766708098168

C.A.Baker, "Creative choices and fan practices in the transformation of theme park space", Journal for Transformative Works and Cultures 22 (2016), https://doi.org/10.3983/twc.2016.0974 .

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Bc. Barbara Oudová Holcátová (01.05.2024)

Text na 7.5.

Lamerichs, od otázky č 8

Edlom, Jessica, and Jenny Karlsson. “Keep the Fire Burning: Exploring the Hierarchies of Music Fandom and the Motivations of Superfans.” Media and Communication 9, no. 3 (August 5, 2021): 123–32.

Otázky:

  1. Jak se ustavují fanouškovské hierarchie mezi fanoušky?

  2. Jak klasifikuje fanoušky hudební marketing?

  3. Jaká je role interakce fanoušků s oficiálními představiteli umělců?

  4. Jak se proměňovala Facebooková skupina Konichiwa Bitches?

  5. Jaké jsou motivace fanoušků k zapojení se do fandomu?

  6. Jak funguje stoupání ve fanouškovské hierarchii?

  7. Vidíte nějaké paralely k obdobným hierarchiím v náboženství?

  8. Jak se má hierarchie fanoušků ke kulturnímu průmyslu?

  9. Jak by do tehledynamiky vstupovala fanfiction o Robyn?

  10. V článku se zmiňuje, že jedna fanynka má účes jako Robyn. Blíží see podle vás tohle cosplayi,nebo jde o úplně jiný fenomén?

Text na 30.4.

Lamerichs, od otázky č 2.


Text na 23.4.

Caeners, od otázky č 6

Lamerichs, Nicolle. "6. Embodied Characters: The Affective Process of Cosplay" In Productive Fandom: Intermediality and Affective Reception in Fan Cultures, 199-230. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018.

Otázky:

Jaký je vztah mezi cosplayem, larpem a historickými kostýmy?

Jakou roli hrají v cosplayi vzájemná podpora a soutěživost?

Co má cosplay společného s The Sims?

Jaký je podle Deleuze a jeho následovníků rozdíl mezi afektem a emocemi?

Jakou roli hraje afekt v cosplayi?

A jakou gender?

Co říká Judith Butler o performativitě genderu?

Jak se v cosplayi pracuje s tělem?

Jaký byl vztah cosplayerů z autorčina výzkumu k jejich “primárnímu textu”?

A k postavám,které cosplayují?

A k jejich kostýmům?

Jak funguje u cosplaye označující a označované?

A jaký má vztah ke kulturnímu průmyslu?

Jak byste srovnali fanouškovský přístup ke cosplayi a k fanfiction?


Text na 16.4.

Caeners, "Patchworking the Man of Steel", od otázky č. 2.

Text na 9.4.

Jenkins, "Welcome to Bisexuality," od otázky č. 8 (+ si rozmyslete, jaký má podle toho, o čem jsme se minule bavli, podle vás slash vztah k genderu)

Caeners, Torsten. „Patchworking the Man of Steel. Myth, Classical Heroes, Circus Strongman and the Creation of Superman"

Otázky:

  1. Co je to “mothership text”?

  2. V čem je výhoda používání Supermana jako příkladu a jak to souvisí s Foucaultem?

  3. Jaký je vztah mezi hrdinou a superhrdinou?

  4. Co k tomu říká Eco?

  5. Co je za problém s definicí superhrdiny?

  6. Čím se vyznačují hrdinové?

  7. Co dělá ze supermana mytickou postavu?

  8. Co naopak Superman mytologizuje?

  9. Jak souvisí s cirkusem?

Text na 2.4.

Jenkins, "Welcome to bisexuality", od otázky č. 1.

Text na 26.3.

Eco, Apocalyptic and Integrated Intellectuals, od otázky č. 9

Henry Jenkins, "Welcome to bisexuality, Captain Kirk"

  1. Co je to slash a jaké jsou některé z jeho základních premis?

  2. Jak slash pracuje s genderem?

  3. Jak je formován genderem svého publika  a autorstva?

  4. V čem jsou slashoví hrdinové androgynní?

  5. Co je homosociální touha a jak se vztahuje k lgbtqia+?

  6. Jak vypadá podle Jenkinse základní struktura slashe?

  7. Jak si myslíte, že se posunula jeho role za posledních 30 let?

  8. Jaký má slash podle vás vztah ke kulturnímu průmyslu?

  9. Jak by vypadala Barthovská analýza slashe? Co je zde “koncept” (označované)?



Text na 19.3.:

Umberto Eco, "Apocalyptic and Integrated Intellectuals: Mass Communications and Theories of Mass Culture", od otázky č. 4

Text na 12.3.:

"Mýtus dnes", od otázky č. 9.

Umberto Eco, "Apocalyptic and Integrated Intellectuals: Mass Communications and Theories of Mass Culture"

1. Kdo jsou skeptikové ("apocalyptics") a těšitelé ("integrated")?
2. Co jsou intelektuální fetiše?
3. Jak se to vztahuje k supermanům?
4. Co byly první případy masové kultury v Evropě?
5. V čem se liší knihy od novin?
6. Co je kulturní průmysl?
7. Co s tím má společného Marx?
8. Proč je ideologie těšitelů falešná?
9. Proč mají kritici odsuzovat kýč?
10. Co je mysterium televisionis?
11. Co s tím má společného sv. Bernard?
12. A jablka?
13. Co se stane, když se na celý problém podíváme z hlediska přístupnosti?
14. Je něco z toho, co říká Eco, aplikovatelné v religionistice?

Text na 5.3.:

"Mýtus dnes", od otázky č. 5.

Text na 27.2.:

Roland Barhes, "Mýtus dnes"

1. Proč je důležité, že mýtus je typ řeči, a v jakém smyslu je to pravda? 
2. Existují věčné mýty?
3. Proč je sémiologie relevantní pro studium mýtu?
4. Co znamená, že mýtus je sémiologický systém druhého řádu?
5. Co je označujícím a označovaným v případě černocha, který salutuje na titulní straně francouzských novin? 
6. Jak je význam v mýtu ochuzen?
7. Co má Barthes na myslí, když říká, že mýtus nic neschovává, a souhlasíte s ním?
8. V čem je mýtus jako alibi?
9. V čem je mýtus osobní?
10. Je mytické "označování" arbitrární? Proč?
11. Jaké jsou různé přístupy k četbě mýtů?
12. Jak mýtus mění dějiny v přirozenost?

Předběžný sylabus:
1. Úvodní hodina
2. Roland Barthes - Mýtus dnes
3. Mýtus dnes
3. Umberto Eco - Skeptikové a těšitelé
4. Skeptikové a těšitelé
5. A.K. Petersen - The difference between religious narratives and fictional literature: a matter of degree only
6. Henry Jenkins - Scribbling in the Margins: Fan Readers/Fan Writers

7. Linden and Linden - Fan Tourism
8. Joanne Mackellar - Fanatics, fans or just good fun? Travel behaviours and motivations of the fanatic
9. Joanne Mackellar - Dabblers, fans and fanatics: Exploring behavioural segmentation at a special-interest event
10. C.A.Baker - Creative choices and fan practices in the transformation of theme park space

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html