SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Anthropology of Social Media - ARL100370
Title: Antropologie sociálních médií
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D.
Class: A – Mezioborová nabídka VP: Sociální vědy
A – Mezioborová nabídka VP: Informace a nová média
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)
Social media are one of the main channels of societal communication, impacting (pop)culture, politics, religion and many other areas of social life. The course offers an overview of concepts and methods for studying social media qualitatively. It is rooted in the perspective of digital anthropology and digital ethnography, respectively. It focuses on the formation of identities and communities on social media and everyday user practices. The first part of the course will explain the fundamental concepts in anthropological study of social media and the second part will provide an overview of research methods including practical examples.

Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

Cílem kurzu je 1) poskytnout základní přehled o antropologických teoriích a konceptuálních přístupech k sociálním médiím a 2) probrat jednotlivé metody kvalitativního výzkumu sociálních médií a poskytnout praktické příklady. Po absolvování kurzu by studující měli být schopni naplánovat vlastní výzkumný projekt zahrnující kvalitativní výzkum sociálních médií. 


Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

Prospěch v kurzu je hodnocen na základě aktivní účasti, zpracování referátu z povinné literatury a závěrečné prezentace zpracovaného tématu (výzkumná otázka, konceptuální vymezení, návrh metod).

Aktivní účast: během semestru jsou povoleny tři omluvené absence. Pokud se studující z nějakého důvodu nemůže účastnit více týdnů po sobě, je potřeba s vyučující domluvit individuální řešení. Od studujících se očekává aktivní zapojení do přednášek, praktických úkolů a připravenost v podobě seznámení se s povinnou a doporučenou literaturou.

Zpracování referátu z povinné literatury: během semestru každý studující jednou prezentuje referát z četby na začátku přednášky – připraví si shrnutí a otázky pro ostatní studující.

Závěrečná prezentace: témata prezentací budou v průběhu semestru diskutována s vyučující. Studující zpracují během druhé poloviny semestru návrh na výzkumný projekt, který odprezentují (libovolnou formou, video/audio/online formáty vítány, fantazii se meze nekladou). 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

1.       Úvodní hodina – co jsou to sociální média? Základní vymezení pojmů a předmětu studia (19.2. 2024)

Povinná literatura: Jensen, K. B. (2015). What’s Social About Social Media? Social Media + Society, 1(1). https://doi.org/10.1177/2056305115578874

 Doporučená literatura: Miller, Daniel a Horst, Heather. 2012: The Digital and the Human: A Prospectus for Digital Anthropology, in Miller, Daniel et al (eds). Digital Anthropology, London: Routledge, s.3 – 31.

 

2.       Sociální média jako globální fenomén a princip kulturního relativismu (26.2.2024)

 Povinná literatura: Daniel Miller et al. 2016. How the World Changed Social Media. London: UCL Press. (vybrané kapitoly)

Doporučená literatura: Markham, Annette. 2013 “Fieldwork in social media: What would Malinowski do?“ Qualitative Communication Research“, 2(4), 2013. 434–446.

 

3.       Antropologie vs mediální a komunikační studia – porovnání přístupů (4.3. 2024)

 Povinná literatura: Perrtiera, Anna Cristina. 2018. Media Anthropology for the Digital Age, Polity Press, kap 3.

 

4.       Metody výzkumu I. – digitální etnografie (11.3.2024)

 Povinná literatura: Sarah Pink, Heather Horst, John Postill, Larissa Hjorth, Tania Lewis, Jo Tacchi. Digital Ethnography. 2016.  Principles and Practice. SAGE Publications. (vybrané kapitoly)

Doporučená literatura: Tom BoellstorffBonnie NardiCelia PearceT. L. TaylorGeorge E. Marcus. 2012-.Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method. Princeton University Press (vybrané kapitoly).

Light, Ben, Jean Burgess, and Stephanie Duguay. 2016. “The Walkthrough Method: An  Approach to the Study of Apps.” New Media & Society 20(3): 881-900.  

 

5.       Metody výzkumu II. – vizuální a textová analýza (18.3.2023)

 Povinná literatura: Ruth Page, et al. 2014. “Analysing Discourse: Qualitative Approaches,” in Researching Language and Social Media: A Student Guide. pp 80-103. New York: Routledge.

 Doporučená literatura: Altheide, David. 1987. Ethnographic content analysis. Qualitative Sociology (10)1

 

6.       Etické výzvy kvalitativního výzkumu sociálních médií (25.3. 2024)

Povinná literatura: Internet Research: Ethical Guidelines 3.0, https://aoir.org/reports/ethics3.pdf

Doporučená literatura: Kozinets, Robert. 2010. Conducting Ethical Netnography. In: Kozinets, Robert: Netnography – Doing Ethnographic Research Online. Sage Publications, s. 136 - 156

7.       Konstrukce identity a performativita sociálních médií (8.4.2024)

Povinná literatura: Pooley, Jefferson (2021). Social Media & The Self – an open reader. Dostupné na: https://www.mediastudies.press/sms

Doporučená literatura: Abidin, C. (2016). “Aren’t These Just Young, Rich Women Doing Vain Things Online?”: Influencer Selfies as Subversive Frivolity. Social Media + Society, 2(2).https://doi.org/10.1177/2056305116641342

8.       Online komunity a publika (15.4. 2023)

Povinná literatura: danah boyd. (2010). "Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications." In Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites (ed. Zizi Papacharissi), pp. 39-58.

 Doporučená literatura: Abidin, Crystal. 2021. “From ‘networked publics’ to ‘refracted publics’: A companion framework for researching ‘below the radar’ studies.” Social Media + Society 7(1): 1-13. DOI: 10.1177/2056305120984458

9.       Memy (22.4.2024)

Povinná literatura: Abidin C., Kaye D. B. V. (2021). Audio memes, earworms, and templatability: The “aural turn” of memes in TikTok. In Arkenbout C., Wilson J., de Zeeuw D. (Eds.), Critical meme reader: Global mutations of the viral image (pp. 58–68). Institute of Network Cultures.

Doporučená literatura: Jing Zeng & Crystal Abidin (2021) ‘#OkBoomer, time to meet the Zoomers’: studying the memefication of intergenerational politics on TikTok, Information, Communication & Society, 24:16, 2459-2481, DOI: 10.1080/1369118X.2021.196100

10.   Algoritmy (29.4.2024)

Povinná literatura: Seaver, Nick. 2017. “Algorithms as Culture: Some Tactics for the Ethnography of Algorithmic Systems.“ Big Data & Society 4 (2).

Doporučená literatura: Bucher, Taina.2017. ”The algorithmic imaginary: exploring the ordinary affects of Facebook algorithms”, Information, Communication & Society, 20:1, 30-44.

11.   Influenceři (6.5.2024)

Povinná literatura: Heřmanová, Marie (2022). ‘I’m Always Telling You My Honest Opinion’: Influencers and Gendered Authenticity Strategies on Instagram", Heřmanová, M. , Skey, M.  and Thurnell-Read, T.  (Ed.) Cultures of Authenticity , Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 231-245. https://doi.org/10.1108/978-1-80117-936-220221017

Doporučená literatura: Duffy, B. E. (2016). The romance of work: Gender and aspirational labour in the digital culture industries. International Journal of Cultural Studies, 19(4), 441-457.

https://doi.org/10.1177/1367877915572186

12.   Závěrečná hodina – prezentace a diskuze (13.5.2024)

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D. (20.12.2023)

Kurz je vhodný pro studenty a studentky 2. a vyšších ročníků (předpokládá se základní znalost metod kvalitativního výzkumu a schopnost samostatně pracovat na vlastním projektu). V případě naplnění kapacity mají přednost studenti oboru Religionistika. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html