SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Journeys to Other World in Old Norse and Old Irish Myths - ARL100360
Title: Cesty do Jiného světa v staroseverských a staroirských mýtech
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 24 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Class: A – Mezioborová nabídka VP: Filosofie, náboženství
Annotation -
Last update: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (08.09.2021)
In this seminar we will read together a number of specific primary texts (in English or Czech translation) from Old Irish and Old Norse literature. What these texts will have in common is both their legendary or mythological character and the fact that they will be about the heroes' journeys into mythical, magical, dangerous and alien otherworlds. On the one hand, we will observe intersections and similarities - recurring motifs of overcoming obstacles, the heroes' trials, the symbolism of death and rebirth, etc. - but we will also note characteristic differences, not only between the two chosen language areas, but also depending on the character of the hero, the genre, etc. In our examination, we will be interested in the physical and spatial symbolism in the stories, the transformations into animals, the roles of the elements and the relationship to mythic cosmology and religious institutions, as well as questions of the relationship to ritual, especially initiation rituals. The seminar should enable students both to become acquainted with a range of fascinating primary sources from two selected cultures and to learn to analyze these stories from several narratological and religious studies perspectives, that is, to apply existing theories to the material and to explore whether they are useful and what they can help uncover.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (09.09.2023)

Systém práce na hodinách bude vypadat takto:

- na každou hodinu budeme číst jeden nebo více primárních textů (tj. narativů o cestě do Jiného světa)

- tyto texty si před hodinou přečtete a budete je analyzovat, tj. uděláte si jasno v tom
1) jak je samotný text strukturovaný (je tam nějaký vyprávěcí rámec? jaké části textu jsou jak dlouhé? je tam předmluva? kolofón? apod.)
2) jak je děj strukturovaný (co se tam v zásadě stane, kdy dochází ke změnám místa, času, mezi jakými lokacemi se přesouváme apod.)
3) co dokážeme říci o samotné cestě do Jiného světa (je to dominantní moment nebo vedlejší? je jich tam jedna nebo víc? jaké jsou okolnosti odchodu? motivace? jsou na cestě překážky? jakého typu? jakým způsobem jsou překonány? jaké vlastnosti má Jiný svět? jak je vymezen proti normálnímu?)
4) jaké má děj aktéry (kolik významných rolí napočítáte? je tam nějaký odesilatel? zadavatel? protagonista? antagonista? rádce? dárce? škůdce? jaké jiné? jaké funkce plní?)
5) jaké symboly se v příběhu objevují (jaké atributy má protagonista, antagonista a další postavy? jaké živly, zbraně, předměty, zvířata atd. hrají v příběhu významnou roli? proč myslíte, že tam jsou právě tyto symboly? co vyjadřují?)
6) všimnete si v příběhu nějaké proměny (proměňuje se tam někdo? jakým způsobem? ztrácí tam někdo něco? nebo získává?) 

- výsledky této analýzy vyjádříte stručnou ale srozumitelnou formou, např. mentální mapy, schématu, tabulky, bodového seznamu, komentovaného diagramu apod., doporučený rozsah 1-2 strany papíru, ideálně by se to mělo vejít na jeden list A4

- tento jeden list, čitelně podepsaný, odevzdáváte na začátku hodiny, která je věnována diskuzi nad daným textem (mějte tedy také svou vlastní kopii, kterou během hodiny budete využívat vy) 

- během hodiny pak při diskuzi čerpáte ze svých poznámek a společně si vytváříme model a postřehy ke struktuře a symbolice daného textu či textů

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (09.09.2023)

Zápočet student získá za aktivitu na hodině a odevzdané analýzy narativů (1 hodina = 1A4)

Je nutné dodat alespoň 80% úkolů a být přítomen na 80% hodin. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (11.12.2023)

Prozatímní sylabus:

1.

Úvodní hodina

.

2. 

Skírniho cesta

Píseň o Fjölsvinnovi

Píseň o Sigrdrífě

.

3. 

Píseň o Hymim

Cesta k Útgardskému Lokimu

.

4. 

Příběh o Thorsteinu Boejarmagnovi

.

5.

- Interpretační článek k mýtu o Thorsteinu Boejarmagnovi (B.K. Martin)

Thórova výprava ke Geirrödovi

.

6.

- Interpretační článek k mýtu o Geirrödovi (Margaret Clunies Ross)

Doprovodné otázky:

  • Jaké článek představuje starší výklady?
  • Jak autorka vykládá symbol řeky Vimur?
  • Jak vykládá úlohu jeřábu v rámci iniciačního procesu?
  • Na jakých místech dochází podle MCR k převrácení rolí?
  • Jak analyzuje motiv sezení/stání a vyvýšení? 
  • Jak je to tedy s Thorovou ozbrojeností? Má nějakou zbraň nebo nemá a jaká je její povaha? 
  • Co je hlavní závěrečná teze autorky? Jak se k ní stavíte? 

Přečíst: Příběh Hervary ze Ságy o Hervaře 

7.

- Kapitola "Gudmundr, mohylové plameny a Jiný svět"

Doprovodné otázky:

  • Jaké charakteristiky má Jiný svět transkulturně? Kde/kdy bývá lokalizován? Znáte nějaké příklady Jiného světa, které nejsou uváděny v textu?
  • Co víme o Guðmundovi a o jeho říši? Liší se nějak povaha Guðmunda napříč prameny? Co se zdá, že jsou konstantní rysy, pokud jde o jeho zemi?
  • Jak vypadá základní rozvrh staroseverské kosmologie? Co z toho plyne pro konstrukci mytických příběhů?
  • Jak se mění zhodnocení Jiného světa u endocentrický a exocentrických náboženství? Mohli byste to ilustrovat nějakými příklady? (ať již z textu nebo mimo něj)
  • Jaké motivy převrácení/inverze už nyní dokážete nashromáždit z doposud přečtených výprav do Jiného světa? U kterých hrdinů/hrdinek se mění co?
  • Jak jsou strukturované thórovské cesty do Jiných světů? Kolik hlavních bariér se tam obvykle překonává? Co leží mezi nimi?
  • Jaké jsou symbolické aspekty vztahu hosta a hostitele? V čem spočívá jejich ambivalence?
  • Jaké rituály jsou spjaté s mohylami na starém Severu? Proč jsou mohyly místem kontaktu s Jiným světem?
  • Jak vypadá typická výprava do mohyly podle staroseverských ság?
  • Co všechno může být z mohyly získáno? Co přichází z mohyly?
  • Jak se vyjevuje ambivalence obyvatele mohyly? Jaká jsou možná řešení jeho dvojakosti?

Přečíst: Branova plavba

8.

Branova plavba

Plavba Mael Duinova

Saxo: Hadingova cesta do podsvětí (i.8.14, s. 65-67)

.

9.

Baile na Scáil

Echtra Condla / Výprava Conly

https://archive.org/details/oldcelticromanc00joycgoog/page/n130/mode/2up?view=theater

.

10.

První větev Mabinogi

.

11.

Ódinova výprava za medovinou básnictví 

.

12. 

Závěrečná diskuze

-----------------------------------------


Serglige Con Culainn
Saxo Grammaticus: Geruthus & Utgarthilocus (viii.14.1 - viii.15.9, s. 599-619)

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (30.11.2021)

Užitečné odkazy:

https://celt.ucc.ie/publishd.html#tfirish

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html