SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Religion and Society of Minoan Crete: Interpretations of Visual Representations - ARL100337
Title: Náboženství a společnost mínójské Kréty: interpretace vizuálních reprezentací
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
Class: A – Mezioborová nabídka VP: Filosofie, náboženství
Schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download alberti_gender and the figurative art of late bronze age knossos.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download blakolmer_iconography_versus_reality_goddesses_and gods in minoan crete.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download budin 2011, ch 1.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download budin 2011, ch 7.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download day_crocuses in context_a diachronic survey of the crocus motif in the aegean bronze ge.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download Fowler_The_Archaeology_of_Personhood_-_Anthropological Approach.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download chapin_Aegean Painting in the Bronze Age.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download chronologický přehled.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download Perlman_Imagining_Crete.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download perlman_one hundred-citied crete and the cretan politeia.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download Schoep_The_Minoan_Palace-Temple_Reconsidered.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download strasser_location and perspective in the theran flotilla fresco.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
download vlachopoulos_the wall paintings from the xeste 3 building at akrotiri.pdf Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (28.10.2019)

The course deals with the interpretations of Minoan social and religious organization in Neopalatial Crete. The main source of the interpretations will be visual material, especially frescoes.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (10.07.2019)

Smyslem kurzu je seznámit účastníky nejen s vybranými materiálními doklady mínójské civilizace, ale zejména s metodologickými problémy jejich interpretací: v každé hodině se budeme věnovat rovněž teoretickému pozadí existujících či navrhovaných interpretačních přístupů.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (22.08.2019)

Obecné příručky a úvodní texty (dostupné v knihovně Úfar nebo v materiálech ke kurzu):

  • Adams, Ellen. Cultural Identity on Minoan Crete: Social Dynamics in the Neopalatial Period. Cambridge: Cambridge University Press 2017.
  • Chapin, Anne. „Aegean painting in the Bronze Age“. In: J. J. Pollitt (ed.), The Cambridge History of Painting in the Classical World, 1-65. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
  • Cline, Erich H (ed.). Oxford handbook of the Aegean Bronze Age. Oxford: Oxford University Press, 2010.
  • Shelmerdine, Cynthia (ed.). The Cambridge Companion to the Aegean Bronze Age. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

Studie ke konkrétním tématům jsou uvedeny v sylabu kurzu a budou studentům poskytnuty elektronicky.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (25.09.2019)

Požadavky k atestu. 80% docházka (max. 3 absence), aktivní účast v diskuzní části hodiny, předchozí seznámení s textem zadaným na konkrétní hodinu, vypracování závěrečné práce.

Závěrečná práce: shlédněte oba díly dokumentárního filmu BBC režiséra Toniho Mitchella Atlantis: End of a World, Birth of a Legend (https://www.newsone.gr/paraxena/dyo-ekpliktika-vinteo-gia-to-minoiko-politismo-pou-edixe-mono-to-bbc/?fbclid=IwAR0zjaBwSqcxaNqcewJl86WC2EWWoQrq45bmxor7B4V1248YsKepCpSPCa4) a stručně písemně analyzujte jeho historickou věrohodnost se zaměřením na každodenní reálie (najděte alespoň tři nesrovnalosti či nejasnosti a konfrontujte je s konkrétním historickým materiálem). Rozsah 2 NS.

Kreditové ohodnocení.

Za splnění těchto povinností získávají studenti bakalářského studia religionistiky a studenti ostatních oborů 3 kredity.

Studenti magisterského studia religionistiky mohou získat 5 kreditů, pokud vypracují rovněž písemnou práci v rozsahu 10 NS.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Valentinová, Ph.D. (16.12.2019)

1/ 1. 10. Úvod: moderní "krétské narativy".

  • Kréta jako kolébka evropské civilizace. Arthur Evans, James Frazer a role Kréty v evolucionistických teoriích konce 19. a 1. poloviny 20. století.
  • Kréta jako společnost původního matriarchátu a květinová civilizace. Maria Gimbutas, kult Velké bohyně a nová náboženská hnutí.
  • Role mínójské a antické tradice v budování řecké národní identity. „Subversivní archaismus“ Michaela Herzfelda.
  • Interpretace: "Hadí bohyně".

2/ 8. 10. Narativ, nebo mapa? Povaha mínójských vizuálních reprezentací.

  • Média sdílení kulturních obsahů v novopalácové době: písmo, pečeti, performance, vizuální reprezentace.
  • Technika zhotovování fresek, jejich témata, užívaná perspektiva.
  • Základní interpretační rámce: ilustrace k mýtu, ilustrace k rituálu, narativní a nenarativní umění.
  • Interpretace: Ship Procession Fresco.

Text: Strasser, Thomas F. „Location and Perspective in the Theran Flotilla Fresco.“ Journal of Mediterranean Archaeology 23.1 (2010): 3-26. 

3/ 15. 10. Polytheismus, nebo monotheismus?

Text: Blakolmer, Fritz. „Iconography Versus Reality: Goddesses and Gods in Minoan Crete“, in Πεπραγμένα ΙΑ´ Διεθνούς Κρητολογικού Συνεδρίου. Rethymno, 2018.

 4/ 22. 10. Konstrukce genderu a její vizuální reprezentace. 

  • Modifikace egyptského zobrazovacího kánonu.
  • Zobrazování nahoty; pohlaví a gender; performativní přístup.
  • Interpretace: Bull-Leaping Fresco.

Text: Alberti, Benjamin. „Gender and the Figurative Art of Late Bronze Age Knossos.” In:Labyrinth Revisited: Rethinking “Minoan” Archaeology. Yannis Hamilakis (eds.). Oxford: Oxbowbooks, 2009.

5/ 29. 10. Konstrukce mužské identity.

  • Kamenné vázy.
  • Sféry mužské činnosti.
  • Nakládání s vlasy.
  • Interpretace: Fisherman Fresco.

 6/ 5. 11. Konstrukce ženské identity.

  • Xesté 3.
  • Sféry ženské činnosti. Šafrán.
  • Interpretace: Saffron Gatherer.

Text: Day, Jo. „Crocuses in Context: A Diachronic Survey of the Crosus Motif in the Aegean Bronze Age“. Hesperia: The Jounal of the American School of Classical Studies at Athens 80/3 (2011): 337–379.

Doplňkový text: Vlachopoulos, Andreas G. "The wall paintings from the Xeste 3 building at Akrotiri: towards an interpretation of the iconographic programme." In . N. Brodie, J. Doole, G. Gavalas & C. Renfrew (eds), Horizon: a Colloquium on the Prehistory of the Cyclades. Cambridge: McDonald Institute for Archaeological Research, 451–65.

7/ 12. 11. Hodina odpadá.

8/ 19. 11. Dětství a adolescence. Mateřství a plodnost.

  • Vizuální reprezentace dětství.
  • Absence motivu kúrotrofos.
  • Lidská a dětská oběť.
  • Fázování adolescence a teorie přechodových rituálů.
  • Kúros z Palaikastra.
  • Interpretace: Boxing Boys Fresco.

Text: Budin, Stephanie Lynn. Images of Woman and Child From the Bronze Age: Reconsidering Fertility, Maternity, and Gender in the Ancient World. Cambridge: CUP, 2011. [Kapitola 1, "Introduction", s. 11-25; Kapitola 7, "Conclusions", s. 326-348]

9/ 26. 11. Konstrukce osobní identity.

  • Jednotná a jedinečná identita v kulturních konstrukcích. 
  • Pohřby, ústup kultu předků.
  • Pečeti.
  • Specifické kontexty frontálního zobrazování.
  • Interpretace: pečetní prsten z Agia Triady.

Text: Fowler, Chris. The Archaeology of Personhood: An Anthropological Approach. London: Routledge, 2004, s. 1-30.

10/ 3. 12. Vizualizace "palácových" center: performativní rozměry mínójské kultury. 

  • Funkce „paláců“. Revize Evasova modelu "chrámu-paláce".
  • Heterarchické společenské uspořádání. Korporátní strategie moci.
  • Architektonická komparace mykénských a mínójských "paláců".
  • Tanec a jeho zobrazování.
  • Interpretace: knósské miniaturní fresky: Sacred Dance and Grove Fresco, Grandstand Fresco.

Text: Schoep, Ilse. "The Minoan ´Palace-Temple´ Reconsidered: A Critical Assessment of the Spatial Concentration of Political, Religious and Economic Powe in Bronze Age Crete." Journal of Mediterranean Achaeology 23.2 (2010): 219-243. 

11/ 10. 12. Strukturování neosídleného prostoru. Řecká představa o krétských pederastických rituálech. 

  • Liminální prvky v krajině. Vrcholové svatyně, jeskynní svatyně.
  • Figurální votiva, anatomické modely z vrcholových svatyní a současná pravoslavná tamata. Kúros z Palaikastra.
  • Intraregionální poutní svatyně - Kato Symi.
  • Eforos a athénská představa o institucionalizované pederastii.

Texty: Dodd, D. B. "Athenian Ideas about Cretan Pederasty." In: T. K. Hubbard (ed.), Greek Love Reconsidered. New York: 2000, 33-41.

Perlman, P. J. “One Hundred-Citied Crete and the 'Cretan ΠΟΛΙΤΕΙΑ'”. Classical Philology. 1992, 87(3): 193-205.

12/ 17. 12. Hodina odpadá.

 

13/ 7. 1. Řecká reflexe II. Kréta a neuměřenost. Diskuze nad závěrečnými pracemi. Evaluace.

  • Eurípidés, Hippolytos (Faidra, Ariadné a Pasifaé).

Text: Eurípidés, Hippolytos. Hru si prosím přečtěte alespoň v českém překladu, ideálně použijte komentovaný překlad. Text si přineste s sebou na hodinu.

Závěrečné práce: text prosím vložte do sis nebo zašlete emailem do 4. 1.

 

 

 

 

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html