|
|
|
||
Last update: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (23.09.2020)
|
|
||
Last update: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (18.12.2020)
Číst budeme následující texty: Claude Lévi-Strauss, "Asdiwalův příběh", in Strukturální antropologie - dvě, př. J. Vacek, Praha: Argo, 2007, s. 138–1. Edmund Leach, „Magical Hair", in The Essential Edmund Leach, vol. II, New Haven – London: Yale University Press, 2000, s. 177–201. Victor Turner, „Symbols in Ndembu Ritual", in The Forests of Symbols, Ithaca – London: Cornell University Press, 1967, pouze s. 19–44. Gananath Obeyesekere, Medusa’s Hair: An Essay on Personal Symbols and Religious Experience, Chicago: The University of Chicago Press, 1981, kap. 1, 3 a 5, s. 13–51, 91–122, 169–182. Edmund Leach, „The Nature of War“, in The Essential Edmund Leach, vol. I, s. 343–57. Mary Douglas, Purity and Danger, London – New York: Routledge, 20022 (19661), kap. 4: „Magic and Miracle“, s. 72–90; kap. 10: „The System Shattered and Renewed“, s. 196–220. |
|
||
Last update: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (24.09.2020)
Distanční výuka: Budeme se setkávat online na platformě Zoom (https://cesnet.zoom.us/j/93874332006). Nainstalujte si prosím klienta Zoom, jehož stažení se Vám při kliknutí na link nabídne. |
|
||
Last update: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (02.10.2018)
Podmínkou získání zápočtu bude vedle aktivní účasti na semináři především převzetí odpovědnosti za některou z hodin. Při hodině, za niž je zodpovědný, bude student v zásadě dělat totéž co jindy, ale důkladněji: bude mít text nastudovaný a odpovědi na zadané otázky promyšleny lépe než ostatní, a bude tak vlastně sloužit jako jakási "pojistka", která se ke slovu bude dostávat vždy, když ostatním účastníkům semináře "dojde dech". Zároveň bude ve spolupráci s učitelem napomáhat kritickému rozboru: upozorňovat na jeho předpoklady, podtrhovat body, které mu v daném textu připadají zásadní a které naopak problematické, vztahovat argumentaci textu k přístupu jiných probíraných autorů apod. Povolené jsou dvě neomluvené absence. |
|
||
Last update: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (07.12.2022)
5.10.2022 Úvodní hodina – budou specifikovány požadavky na atest a rozděleny texty. 12.10.2022 Claude Lévi-Strauss, „Asdiwalův příběh", in Strukturální antropologie, př. J. Vacek, Praha: Argo, 2007, s. 138–172 1) Jak článek ilustruje Lévi-Straussovu „vědu konkrétního"? 2) Jaké čtyři roviny Lévi-Strauss v mýtu o Asdiwalovi rozlišuje a jaký je jejich vztah k reálnému životu Cimšianů? 3) Jaký je vztah mezi těmito rovinami? 4) Jakými opozicemi v chronologickém pořadí mýtus od počátku do konce projde? 5) Jaký je vztah mezi sekvencemi a schématy a proč Lévi-Strauss toto rozlišení potřebuje zavést? 6) Jaká schémata Lévi-Strauss v mýtu o Asdiwalovi identifikuje? 7) Jaký je strukturální vztah mezi příběhem Asdiwalovým a Wauxovým? 8) V jakém smyslu se ve Wauxově příběhu zjevná rovina mýtu přibližuje jeho latentnímu obsahu? 9) Na jaký základní paradox ve struktuře cimšianské společnosti Wauxův příběh poukazuje? 10) Jaký je ve vztahu k tomuto paradoxu smysl celého mýtu o Asdiwalovi? 11) Jaký je vztah tohoto mýtu k sociální realitě a jakou funkci vůči ní plní? 12) Připomíná Lévi-Straussův přístup v něčem Freuda? 13) Jak funguje transformace mýtu o Asdiwalovi do verze od řeky Naas a proč? Patronát: Matyáš Další texty: Halpin, Marjorie M., and Margaret Seguin. 1990. “Tsimshian Peoples: Southern Tsimshian, Coast Tsimshian, Nishga, and Gitksan.” In Northwest Coast, 7:267–84. Handbook of North American Indians. Washington: Smithsonian Institution. 19.10.2022 Odpadá 26.10.2022 Pokračujeme v rozboru Lévi-Straussova „Asdiwalova příběhu" (od otázky 4 dále). Patronát: Ema 2.11.2022 Dokončíme rozbor Lévi-Straussova „Asdiwalova příběhu" (otázky 12–13) a vrátíme se zejm. k otázce č. 9: nejprve poskytnu podrobnější vzhled do kontextu cimšianské příbuzenské struktury a následně se podíváme na kritiku L.-S. přístupu skrze následující článek. Thomas, L. L., J. Z. Kronenfeld, and D. B. Kronenfeld. 1976. “Asdiwal Crumbles: A Critique of Lévi-Straussian Myth Analysis.” American Ethnologist3 (1): 147–73; budeme číst pouze s. 154–162 (určíme si společně podle toho, co Vám bude připadat nejvíce problematické). Patronát: Petr 9.11.2022 Victor Turner, „Symbols in Ndembu Ritual", in The Forests of Symbols, Ithaca – London: Cornell University Press, 1967, pouze s. 19–44 (vynechejte sekci „Dominant and Instrumental Symbols") 1) Z jakých tří hledisek může antropolog zkoumat strukturu a vlastnosti rituálního symbolu? Ilustrujte všechna na příkladu mléčného stromu. Jaké všechny rozpory lze pozorovat mezi výklady domorodců a jejich reálným rituálním chováním? 2) Na jakém základě může antropolog analyzovat významy symbolu, jichž si domorodci nejsou vědomi? 3) Jaké jsou tři základní vlastnosti rituálních symbolů a v čem spočívají jejich dva póly? Ilustrujte opět na mléčném stromě. 4) Jaký vztah mají symboly k emocím, jak s nimi pracují a jakého cíle se tím snaží dosáhnout? 5) Jak se k sobě má psychologický a antropologický pohled na rituální symboly? V čem spočívají meze obou přístupů? 6) Na jakém základě nakonec antropolog k nevědomým významům symbolů může dospět? V čem se tyto nevědomé aspekty liší od toho typu nevědomí, jež zkoumá psychoanalýza? 7) V čem spočívá situační vytěsnění některých významů symbolu a proč k němu dochází? V čem se toto vytěsnění podobá psychoanalytickému konceptu vytěsnění a v čem se od něj liší? Ilustrujte na rituálu Nkula. 8) Proč mívají symboly množství protichůdných významů a o jaké jejich funkci to svědčí? Patronát: Benjamin 16.11.2022 Pokračujeme v rozboru Victor Turner, „Symbols in Ndembu Ritual". Patronát: Vojtěch Edmund Leach, „Magical Hair", in The Essential Edmund Leach, vol. II, New Haven – London: Yale University Press, 2000, s. 177–201 [každá otázka odpovídá jedné sekci článku] 1) Jaké jsou dva základní významy symbolů a jak se k nim staví antropologie a psychoanalýza? Ilustrujte na příkladech jejich možné prolínání. 2) Jaký je podle psychoanalytického výkladu Charlese Berga význam symbolismu vlasů? 3) Jak se tento výklad slučuje s interpretacemi a pozorováním antropologů? 4) O čem symboly vypovídají pro psychoanalytika a o čem pro antropologa? Ilustrujte na truchlení u Trobrianďanů. Je zde antropologický výklad s psychoanalytickým slučitelný? 5) Lze symbolismu vlasů přisoudit univerzální význam? 6) Jak se psychoanalytici a antropologové staví k vědomému a nevědomému významu symbolů? 7) Ilustrujte problematičnost psychoanalytického výkladu na symbolismu vlasů u jihoindických bráhmanů. Bylo by možné při jeho výkladu přesto psychoanalýzu uplatnit? 8) Jaký je Bergův a jaký Leachův výklad symbolismu střihání vlasů. Jak vlasy souvisí s dualitou posvátného a profánního? Jak jejich posvátnost vykládá Leach a jak Berg? 9) Jak lze na buddhistické ikonografii ilustrovat kontextuální význam symbolismu? Jak se liší Bergův a Leachův pohled na vztah symbolů a sexuality? 10) Co lze souhrnně říci o pohledu psychoanalýzy a antropologie na symbolismus vlasů? Jsou tyto dva pohledy podle Leache slučitelné? V čem se liší jejich názor na vědomý falický symbolismus a na původ magické moci? Patronát: Kryštof 23.11.2022 Odpadá – účast na konferenci 30.11.2022 Pokračujeme v rozboru Edmund Leach, „Magical Hair". Patronát: Aneta Gananath Obeyesekere, Medusa’s Hair: An Essay on Personal Symbols and Religious Experience, Chicago: The University of Chicago Press, 1981, kap. 1, s. 13–51 1) V čem Obeysekere souhlasí s Leachem a za co ho kritizuje? Pokládáte jeho shrnutí Leachovy pozice za adekvátní? 2) Jaké problémy se pojí s kauzální analýzou v antropologii a jak ji Obeyesekere hájí? Souhlasíte s ním? 3) Proč vědomá práce se sexuálními symboly nevylučuje jejich nevědomý význam? 4) Jaká je v případě tří asketiček geneze jejich dredů, jaký je jejich osobní význam a jaké jejich socio-kulturní sdělení? 5) Jaký je rozdíl mezi symptomem a symbolem? 6) Ilustrujte na hinduistických a buddhistických asketech rozdíl mezi symbolismem dlouhých vlasů a oholené hlavy. 7) Jakou roli hraje osobní zkušenost při institucionalizované askezi? Ilustrujte na buddhistických mniších. 8) V čem spočívá rozdíl mezi soukromými, osobními, veřejnými (komunikačními) a psychogenetickými symboly? Ilustrujte psychogenetičnost na mýtu hrdiny a na symbolismu holé hlavy u mnichů. 9) V čem spočívá konvencionalizace a jak symboly ochuzuje? Proč si má antropolog dát pozor na učené teologické výklady? Patronát: Leona 7.12.2022 Pokračujeme v rozboru Gananath Obeyesekere, Medusa’s Hair. Patronát: Agáta/Matouš 14.12.2022 Gananath Obeyesekere, Medusa’s Hair, kap. 3 a kap. 5, s. 91–122, 169–182 1) Rozeberte případ Beauty Silvy a ilustrujte na něm, jak se jí podařilo pomocí manipulace se symbolický systémem dosáhnout integrace osobnosti a nápravy sociálních vztahů. 2) V čem spočívají mytické modely a proč jsou pro jedince i společnost důležité? V čem mají mytické modely výhodu oproti modelům demytologizovaným? Kdy mytické modely selhávají? 3) Jaké tragické důsledky má demytologizace mytických modelů v západní společnosti? Proč se psychiatrie co do účinnosti nemůže měřit s náboženstvím? 4) V čem mají symbolické definice nemocí výhodu oproti definicím biochemickým? Proč má smysl paralelní existence více symbolických výkladů v jedné kultuře? 5) V jakém ohledu je člověk symbolickým idiomům své kultury podřízen a v jakém je vůči nim svobodný? Jaký je vztah vnějškově předávaných kulturních představ a osobní zkušenosti? 6) V jakém ohledu jsou bozi a démoni subjektivní a v jakém ohledu objektivně existují? 7) Jaký je z hlediska vztahu osobního a kulturního významu symbolů rozdíl mezi duchy předků (preta) a démony? Jaká byla role duchů předků v případě Beauty Silvy? 8) Co je subjektifikace a v čem je pro kulturu důležitá? 9) Jakou roli sehrála subjektifikace při reformě rituálu v Kataragamě ve 2. polovině 20. stol. a proč zde uspěla? 10) Jakou roli sehrály při reformě sinhálské ikonografie hypnomantické stavy? 11) Jak se k hypnomantickým stavům mají mýty? Patronát: Agáta/Matouš 21.12.2022 Edmund Leach, „The Nature of War“, in The Essential Edmund Leach, vol. I, s. 343–57 1) Pokuste se několika větami shrnout, v čem je podle Leache smysl rituálního zabíjení. 2) Jaká je povaha moci? 3) Proč má tak často metafyzický aspekt? O jaké základní lidské zkušenosti se tato metafyzičnost opírá? 4) Proč moc evokujeme zabíjením? 5) Jak souvisí sex se smrtí a proč má obojí často metafyzický význam? 6) Proč má metafyzický význam i exogamie? 7) V čem spočívá paradox čistoty a jak souvisí s násilím a zabíjením? Jaká je motivace ke specifickému zacházení se špínou u mnichů a u svatých mužů extatického typu? 8) Proč je válečné zabíjení klasifikační operací? 9) Jaká je logika oběti? 10) Čím se liší od logiky zabíjení nepřátel? 11) V čem spočívá paralela mezi obětí, svatbou a válkou? 12) Proč je logika rituálů falešná (s. 348)? 13) Jak souvisí zabíjení se strachem z vlastní sexuality? 14) Jak se k sobě má psychologická a kognitivní rovina Leachova výkladu? Patronát: Adam 28.12.2022 Odpadá 4.1.2023 Pokračujeme v rozboru Edmund Leach, „The Nature of War“. Patronát: Abraham
|
|
||
Last update: Mgr. Martin Pehal, Ph.D. (23.09.2020)
Seminář začíná 9.10. a je vhodný pro studenty religionistiky od druhého ročníku výš. |