SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Language A - Practical Exercises III (Russian Language) - ARJ100057
Title: Jazyk A - praktická jazyková cvičení III (ruština)
Guaranteed by: Institute of East European Studies (21-UVES)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AVS100030
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
PhDr. Mgr. et Mgr. Natalie Rajnochová, Ph.D.
Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D.
Incompatibility : ARJ100027
Interchangeability : AVS200020
Is interchangeable with: ARJ100027
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)
The subject is primarily intended for ÚVES students. The subject is not suitable for Erasmus+ exchange students without knowledge of Czech language, since the subject is taught in Czech. In order to participate in the course, a B2+ level in Czech is necessary. For students without knowledge of Czech are more suitable courses provided by the FFUK Language Center (ladislava.dolanová@ff.cuni.cz), where initial level A2 in Russian is required.
For the seminar JCIII (groups of Natálie RAJNOCHOVÁ, Ph.D., Ekaterina RYCHEVA, Ph.D.) initial level B1-B2 in Russian is required.
For the seminar JCIII (group of Veronika STRANZ-NIKITINA, Ph.D.) initial level A2 in Russian is required.


Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva
Cílem kurzu je dále rozvíjet konverzační schopnosti posluchačů a jejich schopnost aplikovat v praxi znalost ruské gramatiky. Průběžné opakování a probírání nové látky bude rozvíjet receptivní a produktivní řečové dovednosti studentů; bude kladen důraz na kontextualizaci podávané informace, stále více bude procvičováno kompenzační vyjadřování. Po absolvování kurzu student dokáže komunikovat s rodilým mluvčím, bezpečně rozumí středně náročným textům a také přednáškám svého studijního zaměření. Dokáže koncipovat text na probraná témata.
Vyučující: dr. Stranz-Nikitina
Cílem předmětu je rozvíjení konverzačních schopností (monologického a dialogického ústního projevu), receptivní a produktivní zvládnutí běžných konverzačních témat, zvládnutí odpovídající slovní zásoby. Dalším cílem je zdokonalení a zautomatizování čtení a psaní, rozvíjení schopnosti aplikovat v praxi znalost ruské gramatiky a porozumění středně obtížným textům a přednáškám v ruštině. Výstupní jazyková kompetence studenta odpovídá stupni B1 Evropského referenčního rámce pro jazyky.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva

Brčáková D., Mistrová V., Stiessová J.: 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, Karolinum, 2003
HAVRÁNEK, B. a kol.: Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy. Praha 1961.
HORVÁTOVÁ, M. - ANFILOV, M.: Ruská konverzace. Praha 1997.
HŘÍBKOVÁ, R., HLAVÁČEK, A.: Ruský jazyk v kostce. Praha 2004.
LEŠKA, O., VESELÝ, J.: Přehled ruského tvarosloví. Praha 1987.
MRÁZKOVÁ, G., MORAVEC, J.: Ruská konverzace. Praha 1989.
ASTAFJEVA, N, NAUMOVIČ A,.: Sbornik trenirovočnych i kontrolńych upražněnij po russkomu jazyku.Minsk 1980.
BASKO, N. : Izučajem russkij. Uznajom Rossiju. Moskva 2005.
BAŠ, E.G. A KOL.: Korrektirovočnyj kurs russkogo jazyka. Moskva 1981.

Vyučující: dr. Stranz-Nikitina

1. Hobzová, I.: Практические упражнения по фонетике русского языка. 2014. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html

2. Havránek, B. a kol.: Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy. Praha: SPN, 1961.

3. Rajnochová, N., Stranz-Nikitina, V., Rycheva E.: Современный русский язык. Практикум. Praha: Karolinum, 2022.

4. Leška, O., Veselý, J.: Přehled ruského tvarosloví. Praha: SPN, 1987.

5. Brčáková D., Mistrová V., Stiessová J.: 15 уроков по русской морфологии. Praha: Karolinum, 2003.

6. Mistrová, V. a kol.: Cvičebnice ruské gramatiky. Praha: Polyglot, 2004.

7. Žaža. (red.): Morfologie ruštiny I-II. Brno: Masarykova univerzita, 1996-1997.

8. Horvátová, M., Anfilov, M.: Ruská konverzace. Praha: Ekopress, 2004.

9. Rajnochová, N.: Domluvíte se rusky? Praha: NS Svoboda, 2009.

10. Кумбашева, Ю.: Человек в современном мире (учебное пособие по разговорной практике). Москва: Наука, 2006.

11. Старовойтова, И.: Ваше мнение. Москва: Наука, 2006.

12. Giger, M., Ďurovič, Ľ.: Paradigmatika spisovné ruštiny. Hláskosloví a tvarosloví. Praha: Karolinum, 2020.

Словари:

Rusko-česká elektronická slovníková databáze. Slovanský ústav Akademie věd České republiky. Dostupné z: http://slovnik.slu.cas.cz/slovnik/main/index_rcs.html

Velký česko-ruský slovník. Slovanský ústav Akademie věd České republiky. Dostupné z: http://slovnik.slu.cas.cz/slovnik/main/index_crs.html

Česko-ruský slovník. Praha: SPN, 1976.

Rusko-český slovník. Praha: SPN, 1978.

Velký česko-ruský slovník. Praha: Leda, 2005.

Velký kapesní rusko-český česko-ruský slovník. Praha: KPS, 2011. 

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Výuka  probíhá prezenčně.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva

Podmínkou atestace je úspěšně napsaný test.

 Vyučující: dr. Stranz-Nikitina

1. Prezence a aktivní účast v semináři

2. Příprava domácích úkolů

3. Absolvování průběžného testování a splnění závěrečného testu

4. Ústní pohovor (jedno z konverzačních témat)

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Veronika Stranz-Nikitina, Ph.D. (21.06.2023)

Vyučující: dr. Rajnochová, dr. Rycheva

1. Cizinci v Rusku. Ovir. Druhové číslovky.
2. Na celnici. Používaní druhových číslovek s podstatnými jmény.
3. Pronájem bytu. Řadové číslovky.
4. Na koleji. Zlomky.
5. Jedeme na chatu. Souhrnná lekce na téma číslovky.
6. Podnikání v Rusku. Sloveso - úvodní lekce.
7. Opakovací lekce.
8. Práce a zaměstnání. Časování sloves.
9. Problémy současné ruské rodiny. Slovesný čas (1. část).
10. Děti. Slovesný čas (2. část).
11. Co zajímá dnešní ruskou mládež? Způsob sloves (1.část). Imperativ.
12. Naše parta. Způsob sloves (2. část). Kondicionál.
13. Opakovací lekce.

Vyučující: dr. Stranz-Nikitina

1. Opakovací lekce.

2. Systém školství v Rusku a v České republice. Gramatické kategorie, paradigmatika a klasifikace podstatných jmen. 

3. Školské instituce a různé koncepce vzdělávání. Moje univerzita. Produktivní a neproduktivní typy skloňování jako součást deklinačního systému ruštiny.

4. Výběr profese, hledání práce. Skloňování podstatných jmen mužského rodu.

5. Práce a nezaměstnanost. Skloňování podstatných jmen středního rodu.

6. Píšeme inzerát, dopis. Skloňování podstatných jmen ženského rodu.

7. Moderní rodina a její budoucnost. Akcentologická deklinační schémata.

8. Rodiče a děti. Problémy výchovy. Gramatické kategorie, paradigmatika a typy přídavných jmen.

9. Bydlení ve městě a na vesnici. Množné číslo přídavných jmen.

10. Hledání a pronájem bytu. Skloňování přídavných jmen.

11. Cizinci v Rusku. Návštěva úřadů. Jmenné tvary přídavných jmen.

12. Moje rodné město. Ruští turisté v Praze. Stupňování přídavných jmen.

13. Opakovací lekce.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html