Coaching psychology is a discipline that is studied as a separate program at some foreign
universities. Besides psychotherapy and counselling, coaching represents one of the basic
services that psychologists can offer to their clients, especially as support in the effective
achievement of goals in working life (performance coaching) and personal life (life coaching).
Knowledge of theoretical concepts related to psychological coaching, as well as the ability
and skills to apply this knowledge in a real situation, will expand the competencies of future
psychologists.
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)
Psychologie koučování (coaching psychology) je disciplína, která je na některých zahraničních vysokých školách studovaná jako samostatný obor. Spolu s psychoterapií a poradenstvím představuje jednu ze základních služeb, kterou mohou psychologové nabízet svým klientům, zejména jako podporu v efektivním dosahování cílů v životě pracovním (performance coaching) i osobním (life coaching). Psychologické koučování zahrnuje jak práci s jednotlivci (individual coaching), tak s týmy (team coaching), i se sebou samým (self-coaching). Znalosti teoretických konceptů souvisejících s psychologickým koučováním, jakož i schopnosti a dovednosti aplikovat tyto poznatky v reálné situaci rozšíří kompetence budoucích psychologů.
Aim of the course -
Last update: Milena Šebková (03.03.2022)
Using theory and practice, these competencies will be developed: 1) Contracting 2) Questioning 3) Listening 4) Reflection and Feedback
By the end of this course, students will have acquired the ability to create appropriate coaching contracts with clients, including well-formulated goals and indicators. At the same time, they should be able to guide and support clients on the way to achieving their goals, especially through detailed preparation of future events (briefing) and reflection (debriefing).
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)
V rácmi výuky budou teorií i praxí rozvíjené tyto kompetence
1) kontraktování
2) dotazování
3) naslouchání
4) reflektování
Absolventi předmětu by měli být schopni vytvářet s klienty náležité koučovací kontrakty, včetně dobře formulovaných cílů a indikátorů. Zároveň by měli umět klienty na cestě k dosahování cílů provázet a podporovat, zejména podrobnou přípravou budoucích akcí (briefingem) a zpětným rozborem (debriefingem).
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (07.05.2022)
The student should submit one case study of self-coaching and one case study of coaching another client/student, which will describe the setting of partial and final goals as well as a reflection on the course of achieving them. The client's case study should be accompanied by their own reflection and/or feedback.
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (07.05.2022)
Student by měl odevzdat jednu případovou studii vlastního sebekoučování a jednu případovou studii koučování jiného klienta/studenta, která bude popisovat nejen stanovení dílčích i koncových cílů, ale také reflexi průběhu jejich dosahování. Případová studie klienta by měla být doplněna klientovou vlastní reflexí a/nebo zpětnou vazbou.
Literature -
Last update: Milena Šebková (03.03.2022)
Palmer, S., & Whybrow, A. (2019). Handbook of coaching psychology: a guide for practitioners (Second edition). London: Routledge. Neenan, M., & Palmer, S. E. (2015). Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: přístup založený na důkazech. Brno: Motiv Press. Brockbank, A., & McGill, I. (2006). Facilitating reflective learning through mentoring & coaching. London: Kogan Page. Buckley, A., & Buckley, C. (2006). A guide to coaching and mental health: the recognition and management of psychological issues. Hove, East Sussex: Routledge. Smith, J. V. (2007). Therapist into coach. Maidenhead, England: Open University Press. Hay, J. (2007). Reflective practice and supervision for coaches. Maidenhead: Open University Press. Latham, G. P. (2018). Becoming the evidence-based manager: making the science of management work for you. Boston: Nicholas Brealey Publishing. Bluckert, P. (2006). Psychological dimensions of executive coaching. Maidenhead: Open University Press. Brann, A. (2017). Neuroscience for coaches. London: Kogan Page.
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)
Palmer, S., & Whybrow, A. (2019). Handbook of coaching psychology: a guide for practitioners (Second edition). London: Routledge.
Neenan, M., & Palmer, S. E. (2015). Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: přístup založený na důkazech. Brno: Motiv Press.
Brockbank, A., & McGill, I. (2006). Facilitating reflective learning through mentoring & coaching. London: Kogan Page.
Buckley, A., & Buckley, C. (2006). A guide to coaching and mental health: the recognition and management of psychological issues. Hove, East Sussex: Routledge.
Smith, J. V. (2007). Therapist into coach. Maidenhead, England: Open University Press.
Hay, J. (2007). Reflective practice and supervision for coaches. Maidenhead: Open University Press.
Latham, G. P. (2018). Becoming the evidence-based manager: making the science of management work for you. Boston: Nicholas Brealey Publishing.
Bluckert, P. (2006). Psychological dimensions of executive coaching. Maidenhead: Open University Press.
Brann, A. (2017). Neuroscience for coaches. London: Kogan Page.
Teaching methods -
Last update: Milena Šebková (03.03.2022)
Theoretical blocks will be alternated with practical exercises. The course will require homework, including self-coaching and work with the client/student, which, in addition to the introductory session, will require at least three subsequent meetings (each for about one hour).
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (18.02.2020)
Teoretické bloky budou střídány s praktickým procvičováním postupů. Předmět bude vyžadovat domácí práci zahrnující sebekoučování a práci s klientem/studentem, která kromě vstupního, nultého sezení bude vyžadovat ještě alespoň tři následná cca hodinová setkání.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (07.05.2022)
The concept and development of (psychology) coaching Related procedures (mentoring, facilitation, psychotherapy) - similarities and differences Coaching fundamentals and competencies Contract theory The theory of goal setting Personality development, performance and work motivation Types, models and strategies of questioning Levels and development of listening Reflecting (repetition, summarization, paraphrasing, re-framing, amplifications, methods, experiments, etc.) Team communication and other factors affecting team performance Effective feedback Approaches of psychological coaching Intervision and supervision (not only) in coaching
Last update: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. (07.05.2022)
Pojem a vývoj (psychologie) koučování
Příbuzné postupy (mentoring, facilitace, psychoterapie) - podobnosti a rozdíly
Základní principy a kompetence koučování
Teorie kontraktu
Teorie vytváření cílů
Rozvoj osobnosti, výkon a pracovní motivace
Typy, modely a strategie dotazování
Úrovně a rozvoj naslouchání
Reflektování (opakování, sumarizace, parafrázování, přerámování, amplifikace, metody a experimenty...)
Týmová komunikace a další faktory ovlivňující týmovou výkonnost