SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychodiagnostics of Children - APS500016
Title: Dětská psychodiagnostika
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (02.08.2023)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti a dovednosti, jež jsou nezbytným předpokladem psychodiagnostické práce s dětmi a dospívajícími. Posluchači se seznámí se specifiky dětské diagnostiky, zásadami a strategiemi i etickými principy psychodiagnostické práce. Přednášky jsou vedeny interaktivně, předpokládá se aktivní účast studentů. Studenti budou zvolené testové metody zkoušet v praxi a následně budou mít příležitost sdílet s ostatními (pod vedením vyučujícího) své poznatky z administrace dané metody, podrobněji představí zvolenou metodou i důvod pro použití této metody. Zároveň studenti budou mít možnost reflektovat úskalí, se kterými se setkali při přímé práci s dětskými/dospívajícími klienty nebo při vyhodnocování a interpretaci výsledků vyšetření, psaní zprávy. Studenti získají základy administrace i interpretace široké škály diagnostických metod (zastoupeny budou všechny kategorie diagnostických přístupů), budou se učit sepsat zprávu z vyšetření, včetně doporučení, jež z výsledků diagnostiky vyplývají.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. (06.10.2019)

Cílem výuky je vybavit studenty takovými kompetencemi, aby byli připraveni na psychodiagnostické vyšetření dítěte, zvládali validně i citlivě interpretovat a zpracovat výsledky psychologického vyšetření dítěte.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D. (16.09.2022)

Prezentace vybrané testové metody vztahující se k danému tématu, podrobnější popis vyšetření s použitím konkrétní metody (skupinová práce).  Písemný test a ústní pohovor zaměřené na ověrení znalostí a praktických dovedností v rozsahu přednášek a cvičení a na podkladě studia doporučené literatury.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. (07.10.2019)
  • Specifika diagnostiky dětí, práce s dětskými klienty, etické principy. Seznámení s požadavky k atestaci a průběhu přednášek.
  • Vývojová psychodiagnostika
  • Vývojová anamnéza, analýza videa z vyšetření, kritické zhodnocení závěrů, psaní zprávy z vyšetření, sdělení závěrů z vyšetření 
  • Dynamická diagnostika
  • Testování úrovně psychomotorických schopností (vývojové škály, testy inteligence, motorické škály), testování specifických kognitivních funkcí.  Interpretace výsledků testových metod.
  • Školní zralost, diagnostika SPU
  • Diagnostika školního prostředí, třídního klimatu; styly učení
  • Diagnostika poruch autistického spektra
  • Projektivní a kresebné techniky
  • Diagnostika vztahů v rodině
  • Specifické dotazníky – úzkostnost, deprese, sebepojetí, frustrační tolerance apod.



 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html