SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Child Graphology / Handwriting Diagnostics - APS300118
Title: Úvod do dětské grafognostiky
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: both
Points: 1
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 1/1, colloquium [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (25)
summer:unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jaroslav Šturma
Teacher(s): PhDr. Jaroslav Šturma
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šturma (27.09.2018)
Předmět si klade za cíl přiblížit základní poznatky, zkušenosti a dovednosti potřebné k elementárnímu pochopení problematiky vývoje a charakteru dětské kresby a písma jako předpokladu k případnému pozdějšímu zaměřenému studiu a aplikaci, a to ve vývojovém pohledu, v rámci normálního i psychopatologického vývoje. Účastníci se seznámí s některými možnostmi diagnostického a terapeutického využití dětské kresby a písma. Pokud jde o kresbu, těžiště je v oblasti výrazové a projektivní interpretace. Předpokládá se podrobnější teoretické i praktické seznámení s některou z projektivních kresebných metod podle zájmu posluchačů, např. kresba postavy, rodiny, hvězd a vln, Warteggův test, tísňové znaky v písmu aj.). Studenti mají možnost - podle míry svého osobního zájmu a angažovanosti - i k sebezkušenosti v oblasti kresby a písma a ke společné analýze případných donesených grafických výtvorů pod supervizí vyučujícího.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šturma (27.09.2018)

Přiblížit základní poznatky, zkušenosti a dovednosti potřebné k elementárnímu pochopení problematiky vývoje a charakteru dětské kresby a písma jako předpokladu k případnému pozdějšímu zaměřenému studiu a aplikaci.

Cílem je zprosgtředkova studujícím kompetence spočívající  ve vnímavosti pro grafické projevy dítěte pod zorným úhlem jeho vývoje v normě i v psychopatologii jakožto součásti neverbální exprese v rámci diagnostiky s poukazy k možným terapeutickým postupům a nabídnout dovednosti a postupy vhodné  ke kontaktu s těmito složkami komplexních projevů dětí a mladistvých.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslav Šturma (27.09.2018)

Cognet, G.: Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Portál, Praha, 2013

Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001

Kucharská, A. - Májová L. (Eds.): Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Karolinuám, Praha, 2005 (s příspěvky vyučujícího)

Pogády, J., Nociar, A, Mečíř, J., Janotová, D. Detská kresba v diagnostike a liečbe. Bratislava: SAP, 1993

Říčan, P., Ženatý, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: Psychodiagnostika, 1988. (kapitoly o kresebných metodách)

Šturma, J., Vágnerová, M. Kresba lidské postavy. Bratislava: Psychodiagnostika, 1982

Vágnerová, M.: Vývoj dětské lresby a její diagnostické využití, Raabe, Praha, 2017

Teaching methods - Czech
Last update: Radka Hradcová (25.09.2020)

přednáška/cvičení

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html