SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology - APS100063
Title: Vývojová psychologie
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:2/1, --- [HT]
summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: winter:60 / unknown (51)
summer:unlimited / unknown (51)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D.
PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Incompatibility : APS100048, APS100049
Interchangeability : APS100048, APS100049
Is pre-requisite for: APS100018
Is interchangeable with: APS100048, APS100049
Annotation -
Last update: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)
The subject affects the basic issues of general and special developmental psychology. There are presented lectures and seminars, and complemented by current research findings and materials from a variety of current areas of practice.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)

Seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie.

Získané znalosti: student zná základní vymezení, historii a základní témata vývojové psychologie; základy pohledů na vývoj jedince; ovládá charakteristiky jednotlivých vývojových stadií; zná běžné problémy společenské praxe související se zaměřením na poznatky vývojové psychologie

Získané dovednosti: student dokáže vysvětlit rozdíly v celkovém pohledu na vývoj jedince, i s ohledem na specifické problémy, umí charakterizovat a odlišit od sebe jednotlivá vývojová stadia, umí uplatnit nabyté poznatky na aktuální problémy společenské praxe; orientuje se a umí vysvětlit základní pozice při řešení aktuálních témat společenské praxe s ohledem na poznatky vývojové psychologie.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (06.02.2023)

Povinná:

Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop. (6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568

Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.

McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU.

Povinná četba na jednotlivé přednášky bude upřesněna v průběhu kursu.



Doporučená:

Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc.

Berk, L. E. (2013). Child development 9th ed.

Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group

Erikson, E. H. (1968). Osm věků člověka. Praha: KÚP.

Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.

Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. (1977). Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS.

Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton.

Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer.

Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage.

Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.). (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press.

Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag.

Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group.

Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN.

Piaget, J. ; Inhelderová, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN.

Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press.

Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books.

Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning.

Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum.

Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (28.02.2020)

přednáška/seminář

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)

Jedná se o kurs v rozsahu 6 E-kreditů, tj. úkolem studenta je věnovat látce cca 150 hodin aktivní přípravy.

Podmínky pro získání zápočtu: skupinová prezentace empirické studie + úspěšné absolvování zápočtového testu.

Podmínky pro absolvování zkoušky: úspěšné absolvování testu, který bude sestávat z látky probírané na přednáškách + povinné literatury pro jednotlivá témata.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)

Předmět, základní pojmy vývojové psychologie, historické základy výzkumu dětského vývoje, klíčová témata vývojové psychologie (nature x nurture; kontinuita x diskontinuita; mechanismy změn; sociokulturní kontext; individuální rozdíly)

Výzkumné metody a etické otázky ve vývojové psychologii

Základy neurobiologického vývoje

Teorie kognitivního vývoje (Piaget, Information-Processing Theories, Core-Knowledge Theories, sociokulturní teorie, Dynamic-Systems Theories)

Vývoj řeči a komunikace

Teorie sociálního vývoje, socializace (psychoanalytické, teorie učení, teorie sociální kognice, ekologické teorie)

Emoční vývoj (vývoj a porozumění emocím, emoční regulace, rodina a emoční vývoj, duševní zdraví, stress, internalizující problémy, attachment)

Temperament (definice, měření, determinanty)

Vývoj osobnosti a Self (self-concept, self-esteem, self-identity)

Morální vývoj (morální usuzování, prosociální chování, antisociální chování)

Rodina, rodiče – vliv na vývoj dítěte (struktura, dynamika rodiny, rodičovství, zanedbávání dítěte)

Vztahy s vrstevníky – vliv na vývoj dítěte  (hra, přátelství, status ve skupině, role rodičů ve vztazích mezi vrstevníky)

Sensitivní periody v raném vývoji

Periodizace vývoje:

Prenatální vývoj

Porod, novorozenec

Kojenecké a batolecí období – motorický a kognitivní vývoj

Kojenecké a batolecí období – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti

Předškolní období – motorický a kognitivní vývoj

Předškolní období – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti

Mladší školní věk – motorický a kognitivní vývoj

Mladší školní věk – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti

Adolescence – fyzický/motorický a kognitivní vývoj, sociálně emoční vývoj, vývoj osobnosti

Raná dospělost – fyzický/motorický a kognitivní vývoj, sociálně emoční vývoj, vývoj osobnosti

Střední dospělost

Pozdní dospělost

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html