|
|
||
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)
Předmět je zaměřen na praktickou výuku experimentální metodologie – nevyžaduje ale od studentů, aby zcela samostatně vytvořili výzkumnou otázku a navrhli vlastní originální postup a design studie. Místo toho mají za úkol provést replikaci již publikovaného výzkumu. Mohou se tak soustředit na technickou stránku realizace a vyhodnocení experimentu a osvojit si potřebné znalosti a dovednosti bez nutnosti rozsáhlého teoretického studia zkoumaného fenoménu. Navíc je výsledek takovéto replikace zajímavým a cenným příspěvkem k prohloubení poznání, zobecnitelnosti a robustnosti původního výzkumu. |
|
||
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)
Aim of the course: Students will become acquainted with a number of current practical recommendations regarding the design and implementation of experimental studies in psychology. Students will also practice the necessary elements of psychological experimentation. |
|
||
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)
Studijní literatura a studijní pomůcky: a) povinné: Učebnice Kantowitz, B., Roediger III, H., & Elmes, D. (2014). Experimental psychology. Cengage Learning. Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S., & Shaughnessy, J. J. (2006). Research methods in psychology. McGraw-Hill Higher Education. Články Boot, W. R., Simons, D. J., Stothart, C. & Stutts, C. (2013). The pervasive problem with placebos in psychology why active control groups are not sufficient to rule out placebo effects. Perspectives on Psychological Science, 8(4), 445–454. Brandt, M. J., IJzerman, H., Dijksterhuis, A., Farach, F. J., Geller, J., Giner-Sorolla, R., … Van’t Veer, A. (2014). The Replication Recipe: What makes for a convincing replication? Journal of Experimental Social Psychology, 50, 217–224. Loewenstein, G. (2001). Experimental economics from the vantage-point of behavioural economics. The Economic Journal, 109(453), 25–34. Mook, D. G. (1983). In defense of external invalidity. American psychologist, 38(4), 379. Prentice, D. A. & Miller, D. T. (1992). When small effects are impressive. Psychological Bulletin, 112(1), 160–168. Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11), 1359–1366. b) doporučené Učebnice Cumming, G. (2013). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 0956797613504966. Box, G. E., Hunter, J. S., & Hunter, W. G. (2005). Statistics for experimenters: design, innovation, and discovery (Vol. 2). New York: Wiley-Interscience. Články Gelman, A. & Loken, E. (2014). The statistical crisis in science. American Scientist, 102(6), 460. Henrich, J., Heine, S. J., Norenzayan, A. & others. (2010). The weirdest people in the world. Behavioral and Brain Sciences, 33(2-3), 61–83.
|
|
||
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)
přednáška/seminář, domací studium literatury, příprava a realizace výzkumu |
|
||
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)
Students have to design and defend their seminar project – a replication of an experimental study in a team of 4 (+/- 1) co-authors. |
|
||
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)
1. Úvod kurzu, požadavky pro atestaci 2. Metoda QALMRI 3. Observační vs. experimentální studie 4. Základy experimentálního designu 5. Aktuální výzkumné trendy 6. Laboratoř PLESS a praktické příklady 7. Interní a externí validita 8. Etika při experimentování 9. Statistická analýza výsledků 10. Design – malé N 11. Design – within-subject 12. Komplexní designy |