SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Experimental Psychology - APS100028
Title: Experimentální psychologie
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 3
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 60 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: basic
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4848
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Mgr. Cyril Kaplan, Ph.D.
doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Pre-requisite : APS100020
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)
V průběhu semestru se studenti seznámí s aktuálními trendy v psychologické metodologii a osvojí si nejlepší v současnosti doporučované postupy pro zvýšení kvality a spolehlivosti výsledků, jako i další aspekty návrhu, přípravy, realizace a vyhodnocení experimentálních studií.

Předmět je zaměřen na praktickou výuku experimentální metodologie – nevyžaduje ale od studentů, aby zcela samostatně vytvořili výzkumnou otázku a navrhli vlastní originální postup a design studie. Místo toho mají za úkol provést replikaci již publikovaného výzkumu. Mohou se tak soustředit na technickou stránku realizace a vyhodnocení experimentu a osvojit si potřebné znalosti a dovednosti bez nutnosti rozsáhlého teoretického studia zkoumaného fenoménu. Navíc je výsledek takovéto replikace zajímavým a cenným příspěvkem k prohloubení poznání, zobecnitelnosti a robustnosti původního výzkumu.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)

Aim of the course: Students will become acquainted with a number of current practical recommendations regarding the design and implementation of experimental studies in psychology. Students will also practice the necessary elements of psychological experimentation.

Learning outcomes and competences: Students can describe the basic characteristics of the experimental approach, its difference from the correlation or observative methodology, its advantages and limitations, they can explain the differences between between- and within-subject designs and give examples of their application, they know the respective methods of randomization, methodological shortcomings of non-pre-registered studies, they know the statistical methods appropriate to the given research situations, they are acquainted with ethical requirements for research and understand the issues of internal, external and ecological validity of experimental studies both in the laboratory and in the field.

Learning outcomes and competences: Students are able to analyze and propose his / her own study according to the QALMRI methodology, can design suitable experiments for a given question or problem, can plan the study, pre-register and conduct it and evaluate its results with respect to their reliability and generalizability, they know how to prepare informed consent according to the ethical standards, and they can write the outputs of the study in a suitable form.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)

Studijní literatura a studijní pomůcky:

a) povinné:

Učebnice

Kantowitz, B., Roediger III, H., & Elmes, D. (2014). Experimental psychology. Cengage Learning.

Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S., & Shaughnessy, J. J. (2006). Research methods in psychology. McGraw-Hill Higher Education.

Články

Boot, W. R., Simons, D. J., Stothart, C. & Stutts, C. (2013). The pervasive problem with placebos in psychology why active control groups are not sufficient to rule out placebo effects. Perspectives on Psychological Science, 8(4), 445–454.

Brandt, M. J., IJzerman, H., Dijksterhuis, A., Farach, F. J., Geller, J., Giner-Sorolla, R., … Van’t Veer, A. (2014). The Replication Recipe: What makes for a convincing replication? Journal of Experimental Social Psychology, 50, 217–224.

Loewenstein, G. (2001). Experimental economics from the vantage-point of behavioural economics. The Economic Journal, 109(453), 25–34.

Mook, D. G. (1983). In defense of external invalidity. American psychologist, 38(4), 379.

Prentice, D. A. & Miller, D. T. (1992). When small effects are impressive. Psychological Bulletin, 112(1), 160–168.

Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11), 1359–1366.

b) doporučené

Učebnice

Cumming, G. (2013). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 0956797613504966.

Box, G. E., Hunter, J. S., & Hunter, W. G. (2005). Statistics for experimenters: design, innovation, and discovery (Vol. 2). New York: Wiley-Interscience.

Články

Gelman, A. & Loken, E. (2014). The statistical crisis in science. American Scientist, 102(6), 460.

Henrich, J., Heine, S. J., Norenzayan, A. & others. (2010). The weirdest people in the world. Behavioral and Brain Sciences, 33(2-3), 61–83.


Seznam další doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)

přednáška/seminář, domací studium literatury, příprava a realizace výzkumu

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)

Students have to design and defend their seminar project – a replication of an experimental study in a team of 4 (+/- 1) co-authors.

At least 66% score in the final test from the theory of experimental research.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)

1. Úvod kurzu, požadavky pro atestaci

2. Metoda QALMRI

3. Observační vs. experimentální studie

4. Základy experimentálního designu

5. Aktuální výzkumné trendy

6. Laboratoř PLESS a praktické příklady

7. Interní a externí validita

8. Etika při experimentování

9. Statistická analýza výsledků

10. Design – malé N

11. Design – within-subject

12. Komplexní designy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html