SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Case study seminar: psychology - APR519004
Title: Kazuistický seminář: psychologie
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (45)
summer:unknown / unknown (45)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AUS500006
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (03.02.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe. Rozborem konkrétních kazuistik jsou rozvíjeny dovednosti pedagogicko-psychologické analýzy, používání pedagogicko-psychologických diagnostických přístupů v řešení konkrétních případů i odborné kompetence pro diferenciálně pedagogicko-psychologickou diagnostiku. Na tomto základě jsou následně stanoveny způsoby řešení školních situací, postupy pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům učení atd. Předmět si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje.
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (03.02.2022)

Cangelosi, J. S. (2009) Strategie řízení školní třídy. Praha: Portál.

Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2011) Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer.

Kyriacou,Ch. (2012) Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Matějček,Z. (2011) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN .

Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2013) Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluvers.

Pasch, M. a kol. (2005) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Petty, G. (2013) Moderní vyučování. Praha: Portál.

Další odborné publikace jsou doporučovány ve vztahu k aktuálně řešeným otázkám edukační praxe.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (03.02.2022)

Kazuistický seminář z psychologie absolvuje student po pedagogické praxi nebo souběžně s ní. Požadavky na studenta rámcově specifikuje obsah předmětu, na základě potřeb praxe studentů jsou pak specifikovány pro každého účastníka semináře individuálně.

Zápočet je udělen za zpracování kazuistiky žáka či třídy s důrazem na pedagogicko-psychologickou analýzu a navržení možných způsobů pedagogické intervence (včetně úvah o jejich efektivitě a možných úskalích).

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D. (23.12.2022)

Konkrétní náplň semináře vychází z aktuálních problémů školní praxe, se kterými se student setkává v rámci své vlastní oborové praxe - např. analýza školního neprospěchu žáka, problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, poruchy chování, vyrušování, agresivita, nevhodné chování při vyučování i mimo školu, problematické vztahy mezi učitelem a žákem, obtížná spolupráce s rodiči, případně také problémy jako je anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog aj. Součástí předmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html