|
|
|
||
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (06.12.2022)
EXAM - The content of the exam will be the topics of the lectures + analysis of the literature you have read (min. 2 monographs) |
|
||
Last update: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)
Základní a doporučená literatura :
Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.
Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.
Kraus, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.
Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.
Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.
Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)
Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných |
|
||
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (31.01.2023)
education in the school. 2) The ethics of teacher profession. 3) The pupil endangered by dysfunctional family environment. Syndrome CAN and the role of educator, teacher. 4) Socially dysfunctional phenomena of children and youth and their primary, secondary and tertiary prevention. 5) Socio-cultural handicap in the conditions of school education. Social exclusion and social inclusion. 6) The system of helping professions, the issue of social support, social and legal protection of children. 7) The Socio-pedagogical role of a teacher. Community education and community projects. 8) The education of pupils with special education needs. The issue of inclusive education. 9) Multicultural education and education of ethnical minorities. 10) Global education. 11) Environmental and ecological education. Media studies and education. 12) The issues of security in education and security in school environment. |