SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy for Teachers II .: Educational Aspects and Specific Problems of School Education - APR519001
Title: Pedagogika pro učitele II.: výchovné aspekty a specifické problémy školní edukace
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 75 / 75 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (31.01.2023)
The content consists of topics necessary to expand the knowledge and practical skills of students in the field of educational theory (educational aspects), pedagogical-psychological diagnostics (aspect of education of individuals with special educational needs) and social pedagogy (social pedagogical assistance to children and youth).
Aim of the course -
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (31.01.2023)
The course focuses on the formation of pedagogical procedures and interventions in specific educational and educational problems of school practice and on the formation of basic pedagogical - diagnostic skills in the educational environment. 
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (06.12.2022)

EXAM - The content of the exam will be the topics of the lectures + analysis of the literature you have read (min. 2 monographs)

Literature - Czech
Last update: Mgr. Martina Lukášová (02.02.2023)

Základní a doporučená literatura :

Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009.

Kolář, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.

Kraus, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006.

Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.

Vališová, A., Kasíková, H. a kol: Pedagogika pro učitele. 2. vydání. Praha: Grada, 2011.

Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.

Zelinková, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009.

Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011.

Vyhláška 72/2005 (v platném znění) o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh - činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)

Vyhláška 73/2005 (v platném znění) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných

Syllabus -
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (31.01.2023)
1) Teacher authority and the issue of discipline in the school environment. The work of class teacher and moral
education in the school.
2) The ethics of teacher profession.
3) The pupil endangered by dysfunctional family environment. Syndrome CAN and the role of educator, teacher.
4) Socially dysfunctional phenomena of children and youth and their primary, secondary and tertiary prevention.
5) Socio-cultural handicap in the conditions of school education. Social exclusion and social inclusion.
6) The system of helping professions, the issue of social support, social and legal protection of children.
7) The Socio-pedagogical role of a teacher. Community education and community projects.
8) The education of pupils with special education needs. The issue of inclusive education.
9) Multicultural education and education of ethnical minorities.
10) Global education.
11) Environmental and ecological education. Media studies and education.
12) The issues of security in education and security in school environment.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html