SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Pedagogy - APR190001
Title: Úvod do pedagogiky pro učitele: učitelská profese a edukace v současné společnosti
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Předmět vede studenty k orientaci v oboru pedagogika a pochopení jejího významu v teoretické i praktické rovině. Cílem je seznámit studenty se základními pedagogickými kategoriemi a vytvořit podmínky pro to, aby studenti získali předpoklady k analýze základních problémů výchovy, vzdělávání a současného školství v souvislosti se společenským vývojem a soudobými pedagogickými diskursy. V kontextu jednotlivých tematických oblastí budou studenti schopni kriticky uvažovat nad možnostmi, podmínkami a funkcemi současné školy, a zároveň aplikovat teoretické poznatky do pedagogické praxe. Nedílnou součástí předmětu je vést studenty k pochopení měnícího se pojetí profese učitele a přispět k vytváření jejich pozitivního postoje k této profesi.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

Cílem předmětu je představit pedagogiku jako teoreticko-empirickou vědu, pochopit její podstatu a význam, stejně jako její souvislost s aktuálními trendy ve vzdělávání.

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

Povinná literatura:

• DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. (2015.) Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.
• PALOUŠ, R. (2009). Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum.
• Rámcový vzdělávací program pro základní/gymnaziální vzdělávání. Dostupný z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/
• Strategie vzdělávací politiky 2030+. Dostupný z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
• VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
• STROUHAL, M. ed. (2018). Učit se být učitelem. Praha: Karolinum.


Doporučená literatura:

• BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
• HAVLÍK, R., KOŤA, J. (2002) Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.
• JANÍK, T. et al. (2016). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MUNI.
• JEDLIČKA, R., KOŤA, J. & SLAVÍK, J. (2018) Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada.
• KASPER, T. & KASPEROVÁ, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
• LIESSMANN, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia
• MAŇÁK, J., JANÍK, T. & ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
• PELIKÁN, J. (2004). Výchova pro život. Praha: ISV.
• PŮRCHA, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
• PRŮCHA, J. (2009) Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
• STROUHAL, M. (2013) Teorie výchovy. Praha: Grada.
• ŠEĎOVÁ, K. a kol (2019). Výuková komunikace. Brno: MU.
• ŠÍP, R. (2020). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Brno: MU.
• VÝROST, J. & SLAMĚNÍK, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.

Další zdroje ke studiu budou doporučovány průběžně.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

aktivní účast ve výuce

splnění úkolů dle instrukce vyučujícího

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

1.Pedagogika a její vědní profil, vztah k jiným vědám, vztah teorie a praxe.
2.Vhled do proměny a povahy pedagogických diskurzů a jejich vliv na vzdělávání.
3.Proces výchovy a jeho základní prvky, otázky výchovy v kontextu současného paradigmatu.
4.Vzdělávací systém ČR, současná vzdělávací politika a její trendy.
5.Základní legislativní a kurikulární dokumenty a jejich přesah do pedagogické praxe.
6.České školství v mezinárodních srovnávacích studiích (PISA, TIMSS apod.).
7.Institucionalizace výchovy, pedagogické modely školy, její význam a funkce, vztah rodiny a školy.
8.Pojetí profese učitele a jeho role v současné škole.
9.Školní třída jako sociální skupina, skupinové normy, skupinová dynamika.
10.Alternativní systémy vzdělávání.
11.Pedagogická komunikace v procesu výchovy a vzdělávání.
12.Etická problematika a problematika hodnot v práci učitele.

Registration requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

Předmět je určen výlučně pro studenty Přírodovědecké fakulty UK 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html