SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Movies and Politics - APOV50444
Title: Film a politika
Guaranteed by: Institute of Political Science (21-UPOL)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Jan Šíma
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Jan Šíma
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Adéla Rádková, Ph.D. (20.09.2023)
Vztah filmu a politiky je často redukován na způsob, jímž film zrcadlí politickou realitu, její témata či významné události. Záměrem tohoto kurzu je naopak promýšlet, jak filmové médium samo vstupuje do politického prostoru nejen svými náměty, ale i svou estetikou, formálními postupy či žánrovými konvencemi. Proto bude většina probíraných textů primárně z oblasti filmové teorie, která zkoumá politický potenciál kinematografie. Předmětem semináře budou jak jednotlivá filmová „hnutí” a estetické směry (neorealismus, modernismus, propagandistické filmy a hnutí třetí kinematografie), tak teoretické přístupy, které vnímají film jako politicky a mocensky determinované médium (psychoanalýza, feminismus či kritika ideologie). Seminář bude sestávat z přednášky, která bude zkoumané problémy situovat do širšího kontextu, a debaty nad zvolenými texty i vybranými pasážemi jednotlivých filmů. Podmínkou atestace je referát jednoho z probíraných textů a dva konspekty na studentem či studentkou vybrané texty z povinné či doporučené literatury.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Adéla Rádková, Ph.D. (20.09.2023)

Povinná literatura: 

 

1.     Úvodní hodina

2.     Nichols, Bill: Engaging Cinema. New York: W. W. Norton & Co, 2010 (kap. 7, s. 248-286)

3.     Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2022 (kap. 2, s. 60-83)

4.     Wollen, Peter: Signs and Meaning in the Cinema. Londýn: Palgrave Macmillan, 2013 (kap. 1, s. 13-57)

5.     Sontag, Susan: Fascinating Fascism. In The New York Review of Books vol. 6, (1975) no. 2.

6.     Zavattini, Cesare: Some Ideas on the Cinema. In MacCann, Richard D.: Film: A Montage of Theories. Boston: Dutton, 1966, s. 216-228.

Zavattini, Cesare: Neorealismus podle mne. In Brož, Jaroslav - Oliva, Ljubomír: Film je umění. Praha: Orbis, 1963, s. 222-232.

7.     Baudry, Jean-Louis: The Apparatus: Metapsychological Approaches to the l mpres ion of Reality in the Cinema. In Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism. New York: Oxford University Press, 2009, s. 171-188.

8.     Comolli, Jean-Louis - Narboni, Jean: Cinema/Ideology/Criticism. In Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism. New York: Oxford University Press, 2009, s. 686-693.

Wollen, Peter: Godard and Counter Cinema: Vent d’est. In Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism. New York: Oxford University Press, 2009, s. 418-426.

9.     Mulvey, Laura: Vizuální slast a narativní film. In Oates-Indruchová, L. (ed): Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha, Sociologické nakladatelství, 1998, s. 117-131.

10.  Stam, Robert - Shohat, Elia. Unthinking Eurocentrism. London: Routledge, 2014 (kap.5 Stereotype, Realism and the Struggle over Representation, s. 178-220)

11.  Solanas, Fernando - Getino, Octavio: Toward a Third Cinema. In Cinéaste, vol. 4 (1970), no. 3, s. 1-10.

12.  Boggs Carl: Postmodernism the movie. New Political Science, vol. 23 (2001), no. 3., 351-370.

 

Doporučená literatura: 

 

Aufderheide, Patricia: Documentary Film: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2007

Booker, M. Keith: Postmodern Hollywood: What's New in Film and Why It Makes Us Feel So Strange. Westport: Praeger, 2007

Bordwell, David - Thompson, Kristin: Dějiny filmu. Praha NAMU, 2014

Bordwell, David - Thompson, Kristin: Umění filmu. Praha NAMU, 2022

Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1990. Praha: NAMU, 2009

Constable, Catherine: Postmodernism and Film. New York: Wallflower Press, 2015

Grant, Barry Keith: Film Genre: From Iconography to Ideology. New York: Wallflower Press, 2007

Hanáková, Petra: Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu?. Praha: Academia, 2007

Hanáková, Petra (ed.): Výzva perspektivy. Praha: Academia, 2008

Hutcheon, Linda: The Politics of Postmodernism. London: Routledge, 2002

Chaudhuri, Shohini: Feminist Film Theorists: Laura Mulvey, Kaja Silverman, Teresa de Lauretis, Barbara Creed. London: Routledge, 2006

Jameson, Frederic: Postmodernismus neboli kulturní logika pozdního kapitalismu. Praha: Rybka Publishers, 2016 (kap.9 - Film: Nostalgie po přítomnosti)

Kovacs, Andras: Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980. Chicago: University of Chicago Press, 2007

Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2022

Rodowick, D. N.: The Crisis of Political Modernism. California: University of California Press, 1993

Rodowick, D. N. : The Difficulty of Difference: Psychoanalysis, Sexual Difference and Film Theory. London, Routledge 2015

Stam, Robert - Burgoyne, Robert - Flitterman-Lewis, Sandy: New vocabularies in film semiotics: structuralism, post-structuralism, and beyond. London: Routledge, 1992

Stam, Robert - Shohat, Elia. Unthinking Eurocentrism. London: Routledge, 2014

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Adéla Rádková, Ph.D. (20.09.2023)

2.10. Klasický Hollywood

Film: Pan Smith přichází (Frank Capra, 1939)

 

9.10. Politika žánru

Film: Stopaři (John Ford, 1956)

 

16.10. Dokumentární film

Film: Způsob zabíjení (Joshua Oppenheimer, 2012)

 

23.10. Sovětský film - od montážní školy k socialistickému realismu

Film: Křížník Potěmkin (Sergei Eisenstein, 1925)

 

30.10. Propaganda Třetí říše

Film: Triumf vůle (Leni Riefenstahl, 1935)

 

6.11. (Neo)realismus

Film: Řím, otevřené město (Roberto Rossellini, 1945)

 

13.11. Film a psychoanalýza

Film: Okno do dvora (Alfred Hitchcock, 1954)

 

20.11. Politický modernismus a kritika ideologie

Film: Tout va bien (Jean-Luc Godard, 1972)

 

27.11. Feministická filmová teorie

Film: Sedmikrásky (Věra Chytilová, 1966)

 

4.12.Politika reprezentace

Film: Hořící Mississippi (Alan Parker, 1988)

 

11.12. (Post)kolonialismus a hnutí třetí kinematografie

Film: Bitva o Alžír (Gillo Pontecorvo, 1966)

 

18.12. Postmoderní film

Film: Klub rváčů (David Fincher, 1999)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html