The subject of the course is the issue of the sound of Czech non-native speakers, its acquisition and variability of
forms. Characteristics that create difficulties for foreigners in production are defined, both at the segmental and
suprasegmental levels. It also includes the issue of sound assessment in terms of intelligibility and foreign accent,
methodological questions of research and the application of research results in practice.
The course is designed for native speakers of Czech or non-native speakers at advanced level. The course does
not include the training of the Czech pronunciation.
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Předmětem kurzu je problematika zvukové stránky češtiny nerodilých mluvčích, její osvojování a variabilita forem.
Budou vymezeny oblasti, jež působí cizincům potíže při produkci, a to jak na rovině segmentů, tak souvislé řeči.
Součástí bude také tematika hodnocení zvukové stránky z hlediska srozumitelnosti a cizího akcentu,
metodologické otázky výzkumu a aplikace výsledků bádání v praxi.
Kurz je určen rodilým mluvčím češtiny nebo nerodilým mluvčím na pokročilé úrovni. Součástí kurzu není nácvik
zvukové stránky češtiny.
Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Všechny požadavky je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student
předmět zapsal.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
min. 75% attendance
active participation
perceptual test
seminar wor (auditory analysis)
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
docházka 75 %
aktivní účast na hodinách
percepční testy
analýza nahrávky dle zadaných kritérií - seminární práce
Literature -
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Holub a kol. (2005): Čeština jako cizí jazyk - úroveň B2. UK v Praze, ÚBS.
Munro, J. M. (2011). Foreign accent and speech intelligibility. In J. G. H. Edwards & Mary L. Zampini (Eds.), Phonology and second language Acquisition (s. 193-218). Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Piske, T., MacKay, I. R. A., Flege, J. E. (2001) Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics 29, 101-215
Další odborná literatura:
Duběda, T. (2005): Jazyky a jejich zvuky. Praha: Karolinum.
Edwards, J. G. H. & Zampini, Mary L. (Eds.) (2008). Phonology and second language Acquisition. Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet (1999): Cambridge: Cambridge University Press. (vybrané kapitoly)
Kang, O. & Ginther, A. (Eds) (2018). Assessment in second language pronunciation. Routledge
Ladefoged, P. & Maddieson, I. (1996): Sounds of the World‘s Languages. Oxford:
Vybrané studie ze sborníků LŠSS (FF UK), AUČCJ a časopisů ČDS, NČDS, CASALC Review.
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Holub a kol. (2005): Čeština jako cizí jazyk - úroveň B2. UK v Praze, ÚBS.
Munro, J. M. (2011). Foreign accent and speech intelligibility. In J. G. H. Edwards & Mary L. Zampini (Eds.), Phonology and second language Acquisition (s. 193-218). Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Piske, T., MacKay, I. R. A., Flege, J. E. (2001) Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics 29, 101-215
Další odborná literatura:
Duběda, T. (2005): Jazyky a jejich zvuky. Praha: Karolinum.
Edwards, J. G. H. & Zampini, Mary L. (Eds.) (2008). Phonology and second language Acquisition. Amsterodam / Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Handbook of the International Phonetic Association. A Guide to the Use of the International Phonetic Alphabet (1999): Cambridge: Cambridge University Press. (vybrané kapitoly)
Kang, O. & Ginther, A. (Eds) (2018). Assessment in second language pronunciation. Routledge
Ladefoged, P. & Maddieson, I. (1996): Sounds of the World‘s Languages. Oxford:
Vybrané studie ze sborníků LŠSS (FF UK), AUČCJ a časopisů ČDS, NČDS, CASALC Review.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Requirements:
min. 75% attendance
active participation
perceptual test
seminar wor (auditory analysis)
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
docházka 75 %
aktivní účast na hodinách
percepční testy
analýza nahrávky dle zadaných kritérií - seminární práce
Syllabus -
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Theoretical issues and frameworks in L2 phonology
Second language speech production -
a) segmental level
b) suprasegmental level
Perception and assessment in L2 Pronunciation
Methodological issues and application of research findings in practice
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Výuka zahrnuje následující témata:
Fonologie L2 - teoretická východiska
Produkce zvukové stránky
a) hlásková rovina
b) souvislá řeč
Percepce a hodnocení výslovnosti nerodilých mluvčích
Metodologie výzkumu a aplikace výsledků výzkumu v praxi
Entry requirements -
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Student of phonetics: at least 2. year (BA)
Students of other programmes: after a basic course on the phonetics or Czech or another language
Last update: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (11.12.2019)
Student oboru fonetika: min. 2. ročník bc. studia
Studenti ostatní oborů: absolvování základního kurzu fonetiky češtiny nebo jiného jazyka