|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
APD160038 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a682e22caae1a4105a34e0841713653d1%40thread.tacv2/Sociologie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 Cíl předmětu:<br> Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými tématy sociologie, které souvisejí s výchovou a vzděláváním, vést je k <br> dovednosti aplikovat sociologické poznatky na výchovně vzdělávací realitu a na problematiku socializace dětí a mládeže v <br> podmínkách soudobé společnosti, rodiny a školy. Subject aim: The aim of the course is to acquaint students with selected topics of sociology, which are related to upbringing and education, to lead them to skills to apply sociological knowledge to the educational reality and to the issue of socialization of children and youth in conditions of contemporary society, family and school. Osnova předmětu: Teorie socializace: Charles Cooley, Georg Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. Kohlberg; činitelé socializace, <br> resocializace.? <br> Pozice, prestiž, role, symboly statusu. ? <br> Sociální struktury a skupiny. Konflikty rolí. ? <br> Instituce a organizace. Organizace v tradiční společnosti a organizace v moderní (byrokratické) společnosti. ? <br> Deviantní chování. Co jsou deviace. Funkce deviací. Sociální kontrola a paradoxní důsledky sociální kontroly. <br> Fyziognomická teorie deviací, moderní sociobiologické teorie, psychologické teorie deviací, sociálně ekologická škola, <br> teorie kulturního přenosu, teorie strukturálního napětí, teorie sociální kontroly, teorie nálepkování, teorie sociálního <br> konfliktu, interpretativní sociologie. Kriminalita bílých límečků. Kriminalita bez obětí a klasifikace kriminálních aktivit.? < Sociologie učitelské profese, otázky profesionalizace učitelů ve světovém kontextu, sociologie školy, sociologické aspekty <br> kurikula. ? Socializace dětí a mládeže, protestní a alternativní hnutí mládeže.? <br> Sociologie volného času, sociálně patologické jevy u dětí a mládeže.? <br> Rodina a výchova.? <br> Sociální stratifikace a výchova, sociální mobilita a výchova. Stát - politika - výchova, sociální změny a výchova. Course syllabus: <br> Theory of Socialization: Charles Cooley, George Herbert Mead, Sigmund Freud, J. Piaget, L. <br> Kohlberg; agents of socialization, resocialization. Position, prestige, role, status symbols Social structures and groups. Role conflicts <br> <br> Institutions and organizations. Organizations in traditional society and organizations in modern <br> (bureaucratic) companies Deviant behavior. What are deviations. Functions of deviations. Social control and paradoxical <br> the consequences of social control. Physiognomic theory of deviations, modern sociobiological <br> theory, psychological theory of deviations, socio-ecological school, theory of cultural transmission, <br> structural tension theory, social control theory, labeling theory, social theory conflict, interpretative sociology. White collar crime. Crime without victims and <br> classification of criminal activities Sociology of the Teaching Profession, Questions of Professionalization of Teachers in the World Context, <br> sociology of the school, sociological aspects of the curriculum. Socialization of children and youth, protest and <br> alternative youth movement. Sociology of leisure time, socio-pathological phenomena in children and <br> youth. Family and education. Social stratification and upbringing, social mobility and upbringing State - politics - education, social changes and education Orstein, A.C-; Lewina, D. U. Foundation of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989. Bartlett, S.; Burton, S. Introduction to Educational Studies. London, SAGE Publ. 2016. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
* Literatura povinná: Orstein, A.C-; Lewina, D. U. Foundation of Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1989. NEKORJAK, Michal, Adéla SOURALOVÁ a Klára VOMASTKOVÁ. Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností. SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011, roč. 47, č. 4, s. 657-680. ISSN 0038-0288. URL info KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 183 s. ISBN 9788086429786. KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy : o formatívnej sile organizácie. Vyd. 1. [Trnava]: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006. 165 s. ISBN 8022409057. PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. 459 s. ISBN 9788086429632. HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993. 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991. 123 s. ISBN 8021003286. |