Last update: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (09.10.2019)
TOPICS:
Scenic and problematic, respectively. drama and drama as principles
- generally behavioral (life…)
- also specifically educational.
Performatively dramatic concept of education.
Teaching as a stage (performative) profession.
Stage forms and methods in education.
Scenic procedures "in the service" of various subjects as well as separate methods.
Educational functions and goals of scenic procedures.
Practice of scenic procedures.
Credit = active participation.
It also fulfills the tasks of the course: APDV10002 Drama Education and Role Playing in Education.
The current literature for the course is under the button - Literature for the teacher´s personal profile:
http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV
Course objective:
Students are able to explain the basic concepts of scenic-dramatic concept of education and concepts related to
possibilities of using scenic and dramatic approaches in educational practice. They acquire elementary practical skills
Recognition of these phenomena on the one hand and their didactic use in working with students / pupils etc. on the other.
They will also explain what drama / theater education is and will master the practical elements of its application in different types
education.
Course syllabus:
Scenic and problematic, respectively. theatricality and drama as principles of general behavioral (life) i
specifically educational. Performative social studies, (critical) performative pedagogy, performative research.
Performatively dramatic concept of education. Teaching as a stage (performative) profession. Stage Forms a
methods in education.
Scenic procedures "in the service" of various subjects as well as separate methods. Educational functions and goals of scenic
procedures.
Dramatic education as a system of artistic-social-anthropological learning. Scenicness as a curriculum. Practicum
scenic procedures.
Last update: Mgr. Martina Lukášová (15.05.2019)
Cíl předmětu:
Studenti se jsou s to vysvětlit základní koncepty scénicko-dramatického pojetí edukace a pojmy týkající se
možností využití scéničnosti a dramatických přístupů v edukační praxi. Nabývají elementární praktické dovednosti
rozpoznání těchto jevů na straně jedné a jejich didaktického využití při práci se studenty/žáky atd. na straně druhé.
Vysvětlí též, co je dramatická/divadelní výchova a ovládají praktické elementy její aplikace v různých typech
edukace.
Osnova předmětu:
Scéničnost a problémovost, resp. divadelnost a dramatičnost jako principy obecně behaviorální (životní…) i
specificky edukační. Performativní sociální studia, (kritická) performativní pedagogika, performativní výzkum.
Performativně dramatický koncept edukace. Učitelství jako scénická (performativní) profese. Scénické formy a
metody v edukaci.
Scénické postupy "ve službách" různých předmětů i jako samostatné metody. Edukační funkce a cíle scénických
postupů.
Dramatická výchova jako systém umělecko-sociálně-antropologického učení. Scéničnost jako učivo. Praktikum
scénických postupů.
Studijní literatura
Machková, E. (2004) Jak se učí dramatická výchova. Praha: DAMU.
Marušák, R., Králová, O. &, Rodriguesová, V. (2008) Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál.
Morganová, N. & Saxtonová, J. (2002) Vyučování dramatu. Praha, STD a IPOS.
Rodová, V. Dramatická výchova ve službách dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
Valenta, J. (2015) Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. Dramatická výchova.
In
Stuchlíková, I. & Janík, T. a kol. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova
univerzita 2015. s. 375-382.
Valenta, J. (2017) Dramatická výchova a výchova osobnostní a sociální. Tvořivá dramatika, 1/2007, s. 1-8.
Valenta, J. (1999) Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů. Praha: ISV.
Valenta,J. (2003) Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů. Raadce
učitele.3.,
Praha, Raabe, C 2.9, 34 s.
Valenta, J. (2008) Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.
Valenta, J. (2010) Scénická dimenze výkonu učitelské profese. Pedagogika, LX( 2), s. 104-114.
Valenta, J. (2011) Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT.
Valenta, J. (2014) Výzkum uměnim/divadlem a edukačni drama. In Riedlová, M. & Lečbych, M. (eds.) Společný
75
prostor / Common Space 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 256-268.
Vostrý, J. (2012) Scénování v době všeobecné scénovanosti (Úvod do scénologie). Praha: (D)AMU-KANT.