Cílem studijního předmětu je uvést studenty do problematiky didaktického myšlení a didaktických dovedností orientovaných ke školnímu prostředí. Je zaměřen na to, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení a na základě tohoto porozumění formovali své kompetence vztahující se vzdělávání a výuce ve školních podmínkách. Těžištěm tohoto předmětu je tedy porozumění základním aspektům výuky v podstatných souvislostech cílů – vzdělávacích obsahů – zprostředkování učiva a sociálních vztahů. Předmět formuje komplex základních dovedností k vytváření výukových plánů, pro realizaci výuky a její hodnocení. Pozornost je věnována i formování reflektivních schopností vztahujících se k těmto činnostem.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (05.12.2022)
Vytvoření modelové přípravy a její obhajoba v rámci ústní zkoušky.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Základní literatura: - PASCH, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. - PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. - FLETCHER-WOOD, H. (2021). Responsivní výuka. Praha: Universum. - VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Další doporučená literatura: - BELZ, H., SIEGRIS, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. - CANGELOSI, J.S. (1998). Strategie řízení třídy. Praha. Portál. - ČAPEK, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada. - JEDLIČKA, R., KOŤA, J. & SLAVÍK, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. - KALHOUS, Z., OBST, O. et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. - KASÍKOVÁ, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. - KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada. - KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál. - KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. - MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: MU. - MAŇÁK, J., KNECHT, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido - Rámcové vzdělávací programy (v aktuálním znění). - SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. - SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. Brno: MU. - SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MÜLLRTOVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU. - STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál. - Strategie 2030+ - STROUHAL, M. ed. (2017). Učit se být učitelem. Praha: Karolinum. - TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (12.07.2023)
Základní témata navazují na témata obecné didaktiky. 1. Základní východiska didaktického myšlení a jednání ve výuce. Transmise, transakce a transformace jako základní přístupy ke kurikulu a vzdělávacím procesům ve výuce. 2. Vyučovací modely, plánování a příprava na výuku, didaktické zásady 3. Kurikulum a jeho proměny v současnosti. Výukové programy ve školním prostředí. 4. Klíčové kompetence a dovednosti učitele. 5. Rozvoj tvořivých schopností pedagoga i žáků a studentů jako specifické didaktické téma současnosti. 6. Dovednosti pro spolupráci ve školní komunitě (rodiče, kolegové, vedení školy, specialisté aj.) 7. Vytváření výukových lekcí zaměřených na aktivizační metody a formy. 8. Hodnocení ve vzdělávání se zaměřením na formativní hodnocení 9. Materiální didaktické prostředky a možnosti jejich využití ve vzdělávání 10. Aktuální problémy školní didaktiky