Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
Cíl předmětu:<br>
Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky sociálních vztahů, které mají vliv na učení a profesní <br>
činnosti. Jeho jádrem je problematika kooperace, kooperativního učení a týmové práce, znalosti a dovednosti <br>
důležité pro pedagogické působení ve školách i jiných institucích. Předmět je koncipován jako teoreticko-<br>
praktický, tj. je zaměřen na porozumění dané tematiky a formování dovedností spjatých se spoluprací. .<br>
<br>
Osnova předmětu:<br>
1.Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se <br>
společnost.<br>
2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice, individualistické <br>
uspořádání. <br>
3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace.<br>
4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.. <br>
5. Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.<br>
6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému. <br>
7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy. <br>
Povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Literatura povinná:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001.
Adair, J. Vytváření efektivních týmů. Praha, Management Press ,1994.
Literatura doporučená:
BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: Educational connections, 1991.
COHEN, E.G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York : Teacher College Press, 1994.
ČÍHALOVÁ, E.; MAYER, I. Jak rozvíjet komunikaci a spolupráci. Zkušenosti z praxe na 1.stupni ZŠ. Praha : STROM, 1999.
JACQUES, D. Learning in Groups. London : Kogan Page, 1991.
JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. Edina : Interaction Book Company, 1990.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001.
PIL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : STROM, 1999.
POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha : PedF UK, 2000.
SLAVIN, R. Cooperative learning. New York : Longman,1983.
JOHNSON, R. T.; JOHNSON, D. W.; JOHNSON HOLUBEC, E. Structuring cooperative learning. Lessons Plans for Teachers. Edina : Interaction Book Company, 1987.