SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Bachelor seminar I - APD190038
Title: Bakalářský seminář I
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět je úvodem do studia pedagogiky. Zahrnuje seznámení s různými pojetími
pedagogické vědy i s podobami diskursů, v jejichž rámci se tato pojetí ustavila. Uvádí
studenty do základního pedagogického pojmosloví a struktury této disciplíny, seznamuje
je s aktuálními podobami pedagogického výzkumu a osobnostmi pedagogiky.
1. Prehistorie pedagogiky a její milníky jako vědy od poloviny 19. století do
současnosti. Osobnosti zakládající pedagogiku u nás a ve světě (Herbart, Lindner,
Durkheim).
2. Pedagogika a vědy o výchově. Pedagogika jako věda, jako umění a jako praktická
filosofie. Pedagogika jako transdisciplinární obor.
3. Struktura pedagogiky. Pedagogické disciplíny. Vztah pedagogiky k filosofii a vědám
o člověku.
4. Typologie pedagogických diskursů
5. Pedagogické teorie. Osobnosti české a světové pedagogiky.
6. Základní pedagogické pojmy a kategorie.
7. Pedagogický výzkum a metody ped. výzkumu.

Studijní literatura:

Základní literatura:
Mialaret, G. (2011). Les sciences de l’éducation. Paris: PUF.
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Doporučená literatura:
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Durkheim, É. (1996). Éducation et sociologie. Paris: PUF.
Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie.
Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky I-III. Praha: Česká grafická unie. (III. díl: 1926)
Lindner, G. A. (1888). Paedagogika. Roudnice.
Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF.
Průcha, J. (ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál.
Pupala, B., Kaščák, O. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus.
Skalková, (2004). J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido.
Štverák, V. (1997). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
Vergnioux, A. (2009). Théories pédagogiques – Recherches épistémologiques. Paris:Vrin.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html