SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethics for Educators II - APD190033
Title: Etika pro pedagogy II
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2021
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process:
Hours per week, examination: 1/1, Ex [HT]
Capacity: winter:unlimited / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. Markéta Pelzová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Markéta Pelzová, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: STROM3BF (19.02.2022)
Kurz je zaměřen na problematiku praxe morálně výchovného působení. Důraz je kladen na<br>
společenský kontext, a tudíž i otázky, které vyplývají z aktuálního výzkumného šetření<br>
zacíleného na otázky morálního myšlení a jednání. Morální výchovu a vzdělávání lze<br>
chápat nejen z hlediska etických teorií, výchovných strategií či vývojové psychologie, ale<br>
též s ohledem na podmínky a specifika konkrétního prostředí, v jehož rámci se výchova a<br>
vzdělávání odehrává. Tyto podmínky jsou určovány rodinnou výchovou, hodnotovým<br>
systémem společnosti, způsoby komunikace, mediální distribucí vybraných názorů a vzorů,<br>
technologickým pokrokem, citovými předpoklady jedince a v neposlední řadě také<br>
způsobem, jímž se učitel staví k morálním obsahům učiva v procesu vzdělávání. Na tyto<br>
podmínky bude v kurzu brán zřetel.<br>
Zvláštní pozornost je věnována otázce, jakými metodami lze rozvíjet morální vědomí<br>
dítěte. Předmět se dotýká i analýzy pokusů o etickou výchovu v Čechách a na Slovensku<br>
po r. 1989. Za základ seminární práce a diskusí poslouží příklady etických dilemat v<br>
učitelské profesi a v provozu školy, jakož i etických dilemat mezi rodinou a školou.<br>
<br>
Studijní literatura:<br>
<br>
Heidbrink, H. (1997) Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.<br>
Kohlberg, L. & Hersh, R. (1997) Moral development: A Review of the Theory. Theory into practice. 16(2). 53-59.<br>
Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006) Vývojová psychologie. 2. Praha: Grada.<br>
Piaget, J. & Inhelder, B. (1997) Psychologie dítěte. Praha: Portál.<br>
Vacek, P. (2012) Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus.<br>
Vacek, P. (2010) Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus.<br>

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html