Ethics for Educators I - APD190032
|
|
|
||
Last update: STROM3BF (19.02.2022)
Předmět seznamuje studenty se základními etickými pojmy a postoji, uvádí do vybraných<br> způsobů morálně filosofické argumentace a usiluje o demonstraci přesahu morálních<br> problémů do edukačních situací. Cílem je mj. zdůvodnit význam etické reflexe v práci<br> pedagoga. Za základ seminární práce a diskusí poslouží četba Spaemannova textu<br> uvedeného v seznamu literatury.<br> Studenti by se po absolvování předmětu měli orientovat v základních etických východiscích a teoriích a rozumět <br> podstatě jejich argumentace. Měli by být schopni identifikovat morální rozměr pedagogických problémů a <br> odůvodňovat různé volby jejich řešení.<br> <br> Studijní literatura:<br> <br> Základní literatura<br> Spaemann, R. (1995). Základní mravní pojmy a postoje. Praha: Svoboda.<br> <br> Doporučená literatura<br> Aristotelés. (2009). Etika Níkomachova. Praha: Rezek.<br> Durkheim, É. (1992). L’éducation morale. Paris: PUF.<br> Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.<br> Kant, I. (1974). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda.<br> Lipovetsky, G. (2008). Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor.<br> Lyotard, J.-F. (1995). Moralités postmodernes. Paris: Éd. Galilée.<br> MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: OIKOYMENH.<br> Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF.<br> Sokol, J., Pinc, Z. (2003). Antropologie a etika. Praha: Triton.<br> Sokol, J. (2010). Etika a život. Praha: Vyšehrad.<br> Zápočet student obdrží na základě referátu zadaného textu. |