Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
The aim of the subject is to understand the essentials didactic cathegories and their relation to the models of instruction and to develop didactic skills of description, interpretation and prediction in education. The content of the subject: aims and goals, curriculum, individualization, social relation in education, educational strategies and methods, classroom management, evaluation and assessment.
Last update: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
Předmět je zaměřen na porozumění jednotlivým didaktickým kategoriím a jejich vztahům<br>
(v návaznosti na modely výuky a tendence ve výuce), na formování základních<br>
dovedností spojených s deskripcí, interpretací a predikcí ve výuce. Obsah předmětu<br>
Cíle ve výuce.<br>
Obsahy ve výuce (kurikulární témata, učivo)<br>
Individualizace ve výuce<br>
Organizační formy výuky<br>
Sociální vztahy ve výuce: kooperace a kompetice<br>
Výukové strategie. Didaktická komunikace.<br>
Základy třídního managementu (řízení učebních činností a chování)<br>
Hodnocení ve vyučování<br>
<br>
Studijní literatura:<br>
<br>
Základní studijní literatura:<br>
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.<br>
Vališová, A., Kasíková, H. & kol. (2005). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.<br>
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.<br>
GFEN. (1991) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum, 1991.<br>
Holt, J. (1995) Jak se děti učí. Praha: Agentura STROM.<br>
Kalhous, Z., Obst., O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.<br>
Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy.<br>
Praha: Karolinum.<br>
Kyriacou,C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.<br>
Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.<br>
Pash, M. a kol. (1998) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.<br>
Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.<br>
Tonnuci, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK.<br>
Další literatura k jednotlivým okruhům bude doporučována ve výuce.<br>