SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Family Education and Substitute Family Education - APD190002
Title: Rodinná výchova a náhradní rodinná výchova
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023 to 2023
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process:
Hours per week, examination: 1/1, Ex [HT]
Capacity: winter:unlimited / unlimited (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)
Cíl předmětu:
Cílem kurzu je získání hlubšího náhledu na problematiku rodiny a rodinných vztahů. Posluchači se seznamují s nejnovějšími přístupy při práci s rodinou, vztahovou sítí i vývojem rodiny jako instituce. Druhá část předmětu se soustřeďuje na oblast náhradní rodinné a náhradní výchovné péče. Pozornost je upřena na základní terminologii, legislativu, výchovné otázky a aktuální trendy ve vývoji profesionální péče o dítě.

The aim of the course is to gain a deeper insight into the issue of family and family relationships. Students get acquainted with the latest approaches to working with the family, relationship network and family development as an institution.The second part of the course focuses on substitute family and substitute educational care - basic terminology, legislation, educational questions and current trends in the development of professional childcare.

Anotace předmětu:
Vymezení základních pojmů – definice rodiny, funkce rodiny, rodinné modely, výchovné styly
Historický vývoj rodiny
Podoby současné rodiny a aktuální problémy rodin
Rodinné systémy a systemický přístup k rodin
Manželská krize, rozvod a porozvodová adaptace
Význam rodiny z hlediska rané interakce, teorie attachmentu.
Psychická deprivace v dětství a její důsledky.
Náhradní rodinná péče – základní terminologie, aktuální legislativa, nové trendy.
Problematika ústavní výchovy.
Psychologické a sociální aspekty náhradní rodinné péče.
Problematika syndromu CAN.

Studijní literatura
Literatura základní:
Bowlby, J. (2010). Vazba. Praha: Portál.
Dunovský, J., Dytrych, Z., & Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
Horská, P. et al. (1990). Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama.
Gjuričová, Š., & Kubička,J. (2003). Rodinná terapie, systemické a narativní přístupy. Praha: Grada.
Maříková, H. (2000). Proměny současné české rodiny. Praha: Slon.
Matějček, Z. et al. (1999). Náhradní rodinná péče. Praha: Portál.
Matějček, Z., & Langmeier, J. (2011). Psychická deprivace v dětství. 4. vydání. Praha: Karolinum.
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. <br>
Novák, T., & Průchová, B. (2005). Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada.
Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál.

Literatura doporučená:
Bowlby, J. (2012). Odloučení. Praha: Portál.
Bowlby, J. (2013). Ztráta. Praha: Portál.
Corneau, G. (2000). Anatomie lásky. Praha: Portál.
Hargašová, M., & Novák, T. (2007). Předmanželské poradenství. Praha: Grada.
Hašková, H. (2009). Fenomén bezdětnosti. Praha: Sociologické nakladatelství.
Horský, J., & Seligová, M. (1997). Rodina našich předků. Praha: NLN.
Jonesová, E. (1996). Terapie rodinných systémů: vývoj v milánských systematických terapiích. Praha: Konfrontace.
Kaufmann-Huber, G. (1998). Děti potřebují rituály. Praha: Portál.
Kratochvíl, S. (2009). Manželská a párová terapie. Praha: Portál.
Matějček, Z. (1994). Děti rodina a stres. Praha: Galén.
Matějček, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál.
Matějček, Z. et al. (2002). Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál.
Matějček, Z. (2007). Co děti nejvíc potřebují. 4. vydání. Praha: Portál.
Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.
Maříková, H. (2000). Proměny současné české rodiny. Praha: Slon.
Možný, I. (1990). Moderní rodina, mýty a skutečnost. Brno: Blok.
Možný, I. (2002). Sociologie rodiny. Praha: Slon.
Možný, I. (2011). Rodina a společnost. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství.
Pernerová, R. (2000). Tabu v rodinné komunikaci. Praha: Portál.
Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Brno: Doplněk.
Pöthe, P. (1996). Dítě v ohrožení. Praha: G plus G.
Rieger, Z., & Vyhnálková, H. (2001). Ostrov rodiny. Hradec Králové: Konfrontace.
Satirová, V. (2006). Kniha o rodině. Praha: Práh.
Satirová, V. (2007). Společná terapie rodiny. Praha: Portál.
Sullerotová, E. (1998). Krize rodiny. Praha: Karolinum.
Yalom, I. (2001). Máma a smysl života. Praha: Portál.
Yalom, I. (2006). Láska a její kat. Praha: Portál.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)

Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena, případně jako písemný produkt odevzdána vyučující (referát). Výuka je zakončena zkouškou. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)

Hodnotící metoda: ústní zkouška nebo písemný test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html