|
|
|
||
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (21.09.2020)
Osnova předmětu: 1. Teoretická východiska, jejich vývoj a současné trendy v celosvětovém kontextu, v evropském prostoru a u nás. Multikulturní výchova, multikulturalismus (obecné a dějinné vymezení) 2. Představení základních pojmů (etnikum, etnicita, etnická příslušnost, etnické vědomí, národ, národnost, národnostní menšina, společnost) 3. Současná religiozita. Základní orientace ve světových a nových náboženstvích a náboženských hnutích 4. Teoretická východiska a praktická realizace výchovy k toleranci, proti xenofobii, rasismu, antisemitismu,náboženské intoleranci. 5. Právní a institucionální garance multikulturní výchovy. 6. Migrace – historie a současnost, migrující cizinci přicházející na naše území 7. Příčiny multikulturalismu v současných proměnách světa - regionalizace , individualizace, globalizace, mobilita pracovní síly, emigrace, imigrace, růst sebeuvědomění různých sociálních a kulturních skupin 8. Aktuální otázky vzdělávání minorit v ČR - národnostní menšiny u nás, stručná charakteristika. Romská otázka, postavení Romů v naší společnosti, romský národ a jeho sociální situace 9. Problematika výchovy a vzdělávání imigrantů, uprchlíků a dalších cizinců. Interkulturní a multikulturní výchova v běžných školách. 10. Analýza českých učebních osnov a učebnic. Projekty, jejich tvorba a hodnocení The student will acquire the basic topics of multicultural education (in the extent given in the extended syllabus provides theoretical background for multicultural education, the basics of using multicultural education methods, shows the main methods of multicultural education. Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to clarify the issue of intercultural and multicultural coexistence in specific socio-cultural systems. Course syllabus: <br> 1. Theoretical background, their development and current trends in the global context, in the European space and in our country. Multicultural education, multiculturalism (general and historical definition) 2. Introduction of basic concepts (ethnicity, ethnicity, ethnicity, ethnic consciousness, nation, nationality, national minority, society) 3. Contemporary religiosity. Basic orientation in world and new religions and religious movements 4. Theoretical background and practical realization of education towards tolerance, against xenophobia, racism, anti-Semitism, religious intolerance. 5. Legal and institutional guarantees of multicultural education. 6. Migration - history and present, migrant foreigners coming to our territory 7. Causes of multiculturalism in contemporary world transformations - regionalization, individualization, globalization, labor force mobility, emigration, immigration, growth of self-awareness of various social and cultural groups 8. Current issues of education of minorities in the Czech Republic - national minorities in the Czech Republic, brief characteristics. The Roma question, the position of the Roma in our society, the Roma nation and its social situation 9. Problems of education of immigrants, refugees and other foreigners. Intercultural and multicultural education in mainstream schools. 10. Analysis of Czech curriculum and textbooks. Projects, their creation and evaluation |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Cílem předmětu je objasnit problematiku interkulturního a multikulturního soužití v konkrétních sociokulturních
The aim of the course is to clarify the issue of intercultural and multicultural coexistence in specific socio-cultural |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
It is allowed to complete the course in another section of study. |
|
||
Last update: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (21.09.2020)
Studenti zpracují vlastní vystoupení do písemného textu, i distanční formou jehož součástí je portfolio s tématem vybraných projektů ve vybrané formě (stránka pro internet, učební materiál pro žáky, teoretický text, výzkum s interpretaci výsledků, rešerše z časopisů, video k tématu). Navrhovaná témata: Vzájemné soužití různých národností a kultur Programy na podporu výchovy proti rasismu, aj. Výchova k toleranci a proti rasismu jako nezbytná součást profese pedagoga
Suggested Topics: Coexistence of different nationalities and cultures Programs to support education against racism, etc. Education towards tolerance and against racism as an essential part of the profession of a teacher
Literatura: Acton, Thomas. Romové. Praha: Svojtka, 2000
Balvín, Jaroslav. Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém. Praha: Radix, Hnutí R, 2004
Ben Jelloun, Tahar. Tati, co je to rasismus? Praha: Dauphin, 2004
Čaněk, David. Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu, 1996
Černý, Václav. Rasismus, jeho základy a vývoj. Olomouc: Votobia, 1995
Dacík, Tomáš. Rasy a rasismus. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000
Dopita, Miroslav a Staněk, Antonín (eds.). Výchova k demokratickému občanství a vzájemné toleranci v multikulturní společnosti: sborník příspěvků z 11. ročníku Letní školy "Výchova k demokratickému občanství a vzájemné toleranci v multikulturní společnosti". Olomouc: Univerzita Palackého, 2004
Gabal, Ivan et al. Etnické menšiny ve Střední Evropě: konflikt nebo integrace. Praha: G plus G, 1999
Gellner, Ernest. Nacionalismus. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002
Gulová, Lenka a Štěpařová, Ema. Kabinet multikulturní výchovy: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzita, Brno: Paido, 2003
Hroch, Miroslav (ed.). Pohledy na národ a nacionalismus. Praha: SLON , 2003
Jurková, Zuzana a Horáková, Kateřina. Etnická hudba ve škole : metodický materiál pro seznamování s mimoevropskou hudbou na základních a středních školách. Praha: Multikulturní centrum, 2001
Kamín, Tomáš. Kritika rasy a rasismu. Brno: Masarykova univerzita, 2003
Kohnová, Jana a Bezchlebová, Maria (eds.). Národnostní menšiny: historické souvislosti některých aktuálních problémů v Evropě a v ČR. Praha: Porta linguarum, 2000
Kolman, Luděk. Komunikace mezi kulturami : psychologie interkulturních rozdílů. Praha: ČZU PEF Praha ve vydavatelství Credit, 2001
Košťálová, Hana (ed.) Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu. Sborník projektu Varianty. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni, 2005
-ke stažení na adrese: http://www.kritickemysleni.cz/codelame/publikace/ikv.pdf
Kroupová, Alena. Cesty porozumění: manuál pro učitele středních odborných učilišť. Praha: Humanitas-Profes, 2003
Lazarová, Bohumíra a Pol, Milan. Multikulturalita a rovné příležitosti v české škole. Praha: IPPP, 2002
Lisá, Helena. Romové v České republice. Praha: Sociopress , 1999
Machalová, Tatiana et al. Lidská práva proti rasismu. Brno: Doplněk, 2001
Mácha, Přemysl a Jašková, Iva. Multikulturní výchova. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003
Mareš, Miroslav et al. Etnické menšiny a česká politika: analýza stranických přístupů k etnické a imigrační politice po roce 1989 . Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004
My a ti druzí: příručka pro multikulturní výchovu a vzdělávání na základní škole. Praha: Multikulturní centrum Praha, 2004
Nečas, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002
Pavelčíková, Nina. Romové v českých zemích v létech 1945-1989. Praha: Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, 2004
Průcha, Jan. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum. Praha: ISV, 2001
Průcha, Jan. Multikulturní výchova a škola. Společenskovědní předměty, 2, 2003, č. 3, s. 3-7
Průcha, Jan. Interkulturní psychologie: Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004
Kous, Jiří. Romové-vhled do problému. Brno: Kabinet Multikulturní výchovy, Katedra sociální pedagogiky, 2003
Smékal, Vladimír (ed.). Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit: sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. Brno: Barrister & Principal, 2003
Sirovátka, Tomáš (ed.). Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Brno: Masarykova univerzita, Georgetown, 2002
Sysel, František. Romové. Brno: Moravské zemské muzeum, 1999
Šatava, Leoš. Národnostní menšiny v Evropě. Encyklopedická příručka. Praha: Železný, 1994
Šatava, Leoš. Jazyk a identita etnických menšin. Praha: Cargo, občanské sdružení, 2001
Šišková, Tatjana (ed.). Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001
Šuleř, Petr. Romové - O Roma. Brno: Moravské zemské muzeum, 1999
Tesař, Filip. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2006
Valenta, Milan et al. Přístupy ke vzdělávání cizinců v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003
Víšek, Petr. Romové - bydlení, soužití. Praha: Socioklub, 2000
Wolf, Josef. Lidské rasy a rasismus v dějinách a v současnosti. Praha: Karolinum, 2000
Žantovský, Petr. Česká xenofobie. Praha: Votobia, 1998
|