Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (21.09.2020)
The aim of the course is to provide students with basic information and skills in the following thematic disciplines:<br>
Information ethics, citation of information resources, looking for information in library catalogs and databases.<br>
Disstance learning via MS Teams and Moodle.
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (21.09.2020)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace a dovednosti v následujících tématických blocích: <br>
Informační etika, citování informačních zdrojů, vyhledávání informací v katalozích knihoven a v databázích<br>
Předmět seznamuje s problematikou informačních systémů a informačních zdrojů relevantních pro oblast <br>
pedagogických souvisejících oborů. Učí studenty identifikovat, vyhledat a zhodnotit kvalitu informačních zdrojů, <br>
dále informační etice a citačním principům s využitím normy ISO 690. Obsažena je problematika informační <br>
gramotnosti v kontextu témat pedagogického procesu, rozebírá se téma tzv. digitální / informační propasti a <br>
dalších klíčových témat informační společnosti.<br>
V případě distanční výuky budou přednášky probíhat přes MS Teams, zadávání a kontrola cvičení v Moodle.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (18.09.2020)
Odevzdání zápočtové práce do Moodle:
Z následujícího seznamu se vyberte jedno téma, se kterým budete následně pracovat. Toto téma ve svém úkolu uveďte.
Nabízená témata:
Komunikační techniky pro speciální pedagogiku
Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce
Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků
Komunitní školství s přihlédnutím ke spolupráci s rodiči
Prevence šikany
Postup:
K vybranému tématu určete 5 klíčových slov (nebo sousloví).
K tématu vyhledejte a uveďte alespoň 15 relevantních dokumentů, z nichž bude:
alespoň jedna monografie, česká nebo zahraniční
alespoň tři relevantní záznamy článků, které jsou elektronicky dostupné v plném textu
alespoň jedna elektronicky dostupná vysokoškolská kvalifikační práce, obhájená po roce 2015 na jakékoliv univerzitě v ČR.
Všechny záznamy vyhledaných dokumentů ocitujte dle normy ISO 690 a ke každému z nich (nebo skupině záznamů, pokud jsou z jednoho zdroje) napište, z jakého zdroje (katalogu, databáze apod.) pochází a jak jste se k nim dopracoval/a (forma zadaného dotazu - jaká jste použili klíčová slova, kombinace slov, operátory…). Pro citování můžete použít citační generátor http://citacepro.com/ - vstup přes logo Univerzity Karlovy v Praze.
K zápočtu je potřeba, aby práce byla hodnocena alespoň 70 body.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (11.06.2018)
Literatura:
BIERNÁTOVÁ, Olga a Jan SKŮPA. Bibliografické odkazy a citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197) platné od 1. dubna 2011 [online]. Brno, 2011 [cit. 2016-11-03]. Dostupné z: https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informační vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-07-1.
PAPÍK, Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha: Velryba, 2011, 192 s. Podnikání a management. ISBN 978-80-85860-22-1.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. (22.08.2016)
Osnova předmětu:
1. Úvod – organizační informace, požadavky k zápočtu, odborná komunikace, druhy dokumentů, informační etika, základní rešeršní strategie
2. Služby knihoven – systém knihoven, knihovní zákon, autorský zákon, knihovní řád, výpůjční služby, dokumentové služby, referenční a rešeršní služby