Last update: Mgr. Veronika Hanáková (11.10.2023)
In this course we will focus on the computer as a phenomenon that both structures and is structured by culture. <br>
On the one hand, it is a tool that we use every day for study, work, production, and consumption. On the other hand, <br>
it is a metaphor that determines our ideas, whether it be grand visions of the future, how we perceive the <br>
contemporary world in general, or relatively micro ideas of how we understand ourselves as working subjects.<br>
Last update: Mgr. Veronika Hanáková (11.10.2023)
V kurzu se zaměříme na počítač jako fenomén, který strukturuje i je strukturován kulturou. Na jedné straně se
jedná o nástroj, který každodenně používáme pro studium, práci, produkci, ale i konzumaci. Na straně druhé se
jedná o metaforu, která určuje naše představy, ať už se jedná o velké vize budoucnosti, jak vůbec vnímáme
současný svět, tak i relativně mikro představy toho, jak chápeme sebe samotné, a to jako pracující subjekty.
V rámci semestrálního kurzu se pokusím nastínit obraz (nebo možná i síť toho), jak se vyvíjely podoby počítače,
jaké metafory, vize, ať už techno-optimistické nebo techno-pesimistické, s ním byly a jsou spojené, ale i to, jak
vztah s informační technologií proměnil nás samotné.
Během našeho setkávání se pokusíme dotknout následujících problémů, oblastí i otázek:
– Vývoj informační technologie (od informačních laboratořích až po implementaci na náš pracovní stůl): jaké
metafory byly využívány, jak strukturovaný představu o informační technologii, implementace počítačů do
obchodního sektoru, odpůrci informační technologie (CLODO)
– (Novo)mediální fantazie, imaginární média a rané koncepty internetu
Hypertextové teorie
– Studium softwaru a teorie kódu
– Počítač a práce
– Pracující počítač
– Informační technologie a gender
– Reprezentace a vize počítačové technologie v populární kultuře
Kurz je otevřený pro studenty SNM, tak kohokoliv, kdo má zájem o pochopení nástroje, který využívá každý den, jak
se vůbec stalo, že něco takového máme na stole (popřípadě i v kapse) a jak tento vztah zpětně konstituuje nás
jako uživatele informační technologie.
Výhoda pro studenty SNM je, že kurz je koncipovaný tak, aby koherentně a komplexně představil část otázek ke
státnicím, a to z oblasti Filozofie a nová média.
Podmínky pro zdárné zakončení předmětu a zisk kreditů jsou následující:
– známku 1 získá student, pokud splní do zadaného termínu dva úkoly (abstrakt a finální esej, a to buď textovou 5 NS nebo audiovizuální esej okolo 4 minut minimálně) a během semestru bude mít prezentaci na jeden ze zadaných textů
– známku 2 získá student, pokud splní do zadaného termínu jeden úkol (abstrakt nebo finální esej, a to buď textovou 5 NS nebo audiovizuální esej okolo 4 minut minimálně) a během semestru bude mít prezentaci na jeden ze zadaných textů
– známku 3 získá student, pokud během semestru bude mít prezentaci na jeden ze zadaných textů
Splnění prezentaci je prerekvizitou pro další úkoly. Pakliže student nesplní prezentaci, tak nemůže plnit další úkoly, tím pádem není možné zdárně uzavřít kurz za dokončený.