SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
VS - Erving Goffman & dramaturgical theory in social network research - ANM50620
Title: VS - Goffmanova dramaturgická teorie ve výzkumu sociálních sítí
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: http://novamedia.ff.cuni.cz/
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Lucie Merunková
Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Merunková (13.09.2019)
This course introduces Goffman's dramaturgical theory as an approach to the analysis of social interactions in the context of online social networks. Students will become familiar with various studies dealing with social, cultural and psychological aspects of social media usage and will also try to design and execute their own social media research.
The goal of the course is to get an overview of various existing approaches to exploring online social interactions and the platforms these interactions play out on as well as gain an experience in practical research and methodology.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Merunková (12.09.2019)

ASPLING, F., 2011. The Private and the Public in Online Presentations of the Self: A Critical Development of Goffman's Dramaturgical Perspective. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:431462/FULLTEXT01.pdf

BOYD, d., & ELLISON, N.B., 2007. Social network sites: Definition, history, and scholarship. http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.

EISENLAUER, V., 2014. Facebook as a third author—(Semi-)automated participation framework in Social Network Sites. http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S037821661400037X

GOFFMAN, E., 1999. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě.

HOGAN, B., 2010. The Presentation of Self in the Age of Social Media: Distinguishing Performances and Exhibitions Online. http://bst.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0270467610385893

CHIN, Ch., et al., 2015. Facebook Users' Motivation for Clicking the "Like" Button. Social Behavior and Personality: an international journal [online]. http://openurl.ingenta.com/content/xref?genre=article&issn=0301-2212&volume=43&issue=4&spage=579

LIN, R. a UTZ, S., 2015. The emotional responses of browsing Facebook: Happiness, envy, and the role of tie strength. http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S074756321500360X

MACEK, J., 2013. More than a desire for text: Online participation and the social curation of content. http://con.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/1354856513486530

MARWICK, A. E. a BOYD, d., 2011. I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience. http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444810365313

MICHIKYAN, M., et al., 2014. Can you tell who I am? Neuroticism, extraversion, and online self-presentation among young adults. http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0747563214000156

POSPÍŠILOVÁ, M., 2016. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku.

SEDIKIDES, C., et al.,2004. Self-enhancement and self-protection motivation: From the laboratory to an evolutionary context. http://www.southampton.ac.uk/~crsi/Sedikides Skowronski Gaertner 2004.pdf

WALTHER, J. B. a D'ADDARIO, K. P., 2001. The Impacts of Emoticons on Message Interpretation in Computer-Mediated Communication. http://ssc.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/089443930101900307

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Lucie Merunková (13.09.2019)

Kurz se koná každé úterý od 16:40 do 18:15 v učebně 2067 v Jinonicích (budova A).

Předmět je nutné dokončit v akademickém roce 2019/2020.

Podmínky atestace:

  • Realizace výzkumného projektu (individuálně či ve dvojicích)
  • Prezentace výsledků výzkumu v hodině
  • Odevzdání paperu obsahujícího teoretická východiska i výsledky výzkumu (8 normostran)
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Merunková (12.09.2019)

Úvod, shrnutí a motivace

Goffmanova dramaturgická teorie a základní pojmy

Publikum, regiony, řízení dojmů

Verbální a non-verbální komunikace online

Představení návrhů výzkumných projektů

Jak správně psát paper

Sociální sítě a psychologie publikování

Analýza sociálních sítí

Vliv sociálních sítí na jednotlivce

Rozdíly v používání sociálních sítí v Evropě/USA a Asii

Prezentace projektů a zpětná vazba

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html