SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
VS - Principles of Interactive Design+ - ANM50616
Title: VS - PIT+
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (13)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: http://novamedia.ff.cuni.cz/
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jakub Ferenc
Co-requisite : ANM50586
Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Jakub Ferenc (10.02.2020)
The course aims to apply the theoretical background taught in the Principles of Interactive Design course (ANM50586). Specifically, the course takes advantage of students‘ interdisciplinary knowledge of fields such as Human-computer interaction (HCI), User experience design (UX) and approaches in media theory, cognitive science, philosophy of technology, design, sociology, ethnography etc. During two weekend days, the students will work within the workshop format in UX teams on a real project. The course will teach students the necessary parts of the UX/HCI design process, from UX research to prototyping, based on the goal-oriented and human-centered approaches. At the end of the course, the students are expected to finish their digital prototypes and to give a short “pitch” presentation that emulates the introduction of the project to potential investors.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Jakub Ferenc (10.02.2020)

The main goal of the course is to provide a space for students to apply their theoretical knowledge acquired in the Principles of Interactive Design course (ANM50586) to a project. Students will be divided into groups and choose a topic for the project. Under the guidance of the lecturer, the students will refine the goals and characteristics of their projects with the help of UX research and design methods. Following the research, the next goal is for students to be able to build digital prototypes for their projects. At the end, the students will present the results of their work in front of other students. The project presentations feature as a next important goal of the course because the ability to present abstract and technical aspects of a project in a narrative and visual form is a necessary part of any project.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jakub Ferenc (10.02.2020)

Veškeré potřebné informace se studenti dozví v prvních hodinách kurzu Principy interaktivní tvorby (ANM50586).

Kurz probíhá formou víkendového dvoudenního workshopu.  V letním semestru 2019/2020 se bude konat v sobotu 21. 3. 2020 a v neděli 22. 3. 2020 vždy od 9:10 v učebně C338. 

Pokud se studenti mezi sebou a následně včas s vyučujícím dohodnou, je možné, aby kurz probíhal na jiném místě. V minulých ročnících jsme využili kreativní kanceláře digitálních technologických společností.

Protože na konci se bude prezentovat výsledek týmové práce, očekává se, že studenti se zúčastní obou dnů.

Pokud student zmešká jeden ze dnů, je povinen kontaktovat vyučujícího. S vyučujícím se individuálně dohodne na kompenzaci absence a očekává se, že bude schopný prokázat a vysvělit, jak se přesně podílel na týmovém projektu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jakub Ferenc (10.02.2020)

Níže uvedená literatura je primárně orientovaná na praktické aplikace znalostí. Pro teoretické znalosti je doporučena literatura z předmětu Principy interaktivní tvorby (ANM50616).

(Řazeno podle relevance)

Design

COOPER, Alan, Robert REIMANN a Dave CRONIN, 2014. About face: the essentials of interaction design. Fourth edition. Indianapolis, IN: John Wiley. ISBN 978-1-118-76657-6.

NORMAN, Donald A, 2010. Design pro každý den. Praha: Dokořán. ISBN 978-80-7363-314-1.

GOTHELF, Jeff a Josh SEIDEN. Lean UX: applying lean principles to improve user experience. Sebastopol, CA: O'Reilly, 2013. Lean series. ISBN 1449311652.

KNAPP, Jake, 2017. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Přeložil Libuše MOHELSKÁ. Brno: Jan Melvil Publishing. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-023-1.

KRUG, Steve, 2006. Web design: nenuťte uživatele přemýšlet!. 2. aktualiz. vyd. Přeložil Jan ŠKVAŘIL. Brno: Computer Press. ISBN 80-251-1291-8.

LUPTON, Ellen, 2011. Graphic design thinking: beyond brainstorming. Baltimore: Maryland Institute College of Art. ISBN 9781568989792.

Prezentace

KERMODE, Robin. Mluvte tak, aby vás druzí poslouchali: 7 kroků k sebevědomému a autentickému projevu před publikem. Přeložil René SOUČEK. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-2906-0.

GLASER, Judith E. Konverzační inteligence: klíč k úspěchu v práci a byznysu. Přeložil Petr SOMOGYI. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-400-4.

Startupy a leadership

RIES, Eric, 2015. Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. Přeložil Lukáš DUŠEK. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0389-7.

THIEL, Peter A. a Blake MASTERS, 2015. Od nuly k jedničce: úvahy o startupech, aneb, jak tvořit budoucnost. Přeložil Lubomír SEDLÁK. V Brně: Jan Melvil Publishing. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-72-1.

TALEB, Nassim, 2019. Nasadit vlastní kůži: skryté asymetrie v každodenním životě. Přeložil Jan KALANDRA. V Praze: Paseka. ISBN 978-80-7637-025-8.

MÜHLFEIT, Jan a Melina COSTI, 2017. Pozitivní leader: jak energie a štěstí pohánějí špičkové týmy na cestě k úspěchu. Přeložil Viktor JUREK. V Brně: Management Press. ISBN 978-80-265-0591-4.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html