SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Balkan ethnic and migration development - AJS1000293
Title: Etnicko-migrační proměny Balkánu
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (25)
Min. number of students: 1
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences: critical thinking, data literacy
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Adam Horálek, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Adam Horálek, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)
Cílem semináře je seznámit studenty s metodami a postupy etnologie a sociální a kulturní antropologie při výzkumu vývoje Balkánu. Studenti si osvojí základy kritického myšlení o etnických procesech a jejich vlivu na formování tzv. národních mytologií a národů Balkánu, které bývají často úzce spjaty s aplikací vybraných kulturních vzorců a jejich úpravami a zneužíváním. Studenti se seznámí s nahlížením jednotlivých národů na vlastní existenci, emigraci, vnímání domoviny, ale i vnímání „staré vlasti“ u emigrantů v jednotlivých generacích.
Studenti získají schopnost kriticky analyzovat interpretace dějin v kontextu národních ideologií, které často stály a stojí u počátků konfliktů, sporů a nedorozumění.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)

Atestace je studentovi udělena na základě následujících pravidel:

Student může získat maximálně 100 bodů za semestr, z toho:

1. docházka: student může získat 1 bod za každou docházku na hodinu, maximálně 13 bodů.

2. aktivní účast na hodině: student může získat až 2 body na hodině za aktivní účast v diskusi, maximálně 13 bodů.

3. Student má povinnost vést 2x45 referát na 1-2 témata zadaná na začátku semestru. Za každý vedený referát může získat max. 25 bodů, celkem max. 50 bodů.

 - referát je hodnocen na základě: prezentace (PPT apod.) (5), kvality obsahu (10), schopnosti prezentovat myšlenku (5), jazykové formy/kvality vyjádření (5)

4. Student odevzdává jednu písemnou odbornou esej v rozsahu 3-10 normostran včetně citací a literatury na zadané/zvolené téma, za který může získat max. 25 bodů.

 - esej je hodnocena podle obsahu (10 bodů), myšlenky (5), formálních náležitostí (5), jazykové formy/kvality vyjádření (5)

Student získá zápočet, pakliže získá alespoň 70 bodů

Literature - Czech
Last update: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)

Doporučená studijní literatura (výběr studentem dle zadaného tématu):
BERANOVÁ, M.: Slované. Praha, 2000.
BUCHVALDEK, M.: Dějiny pravěké Evropy. Praha, 1985.
GELLNER, E.: Národy a nacionalismus. Praha. 1993.
HLADKÝ, L., RYCHLÍK, J., TONKOVÁ, M.: Dějiny Slovinska. Praha 2011.
HRADEČNÝ, P. a kol.: Dějiny Řecka. Praha, 1998.
HRADEČNÝ, P., HLADKÝ, L.: Dějiny Albánie. Praha, 2008.
HRADEČNÝ, P.: Řekové a Turci. Nepřátelé nebo spojenci? Praha, 1996.
PELIKÁN, J. a kol.: Dějiny Srbska. Praha, 2004.
PERENČEVIĆ, M., RYCHLÍK, J.: Dějiny Chorvatska. Praha 2007.
RYCHLÍK, J: Dějiny Bulharska. Praha, 2000.
RYCHLÍK, J., KOUBA, M.: Dějiny Makedonie. Praha, 2003.
ŘEZNÍK, M.: Formování moderního národa (Evropské „dlouhé“ 19. století). Praha, 2003.
ŠATAVA, L.: Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. Praha, 2001.
ŠATAVA, L.: Národnostní menšiny v Evropě. Praha, 1994.
ŠESTÁK, M. a kol.: Dějiny jihoslovanských zemí. Praha, 1998.
TREPTOW, K. W.: Dějiny Rumunska. Praha 2008.



Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)

1. Úvod do problematiky, základní terminologie

2. Teorie nacionalismu a etnicity v kontextu Balkánu

3. Retrospektivní metoda při studiu současného Balkánu

4. Migrační procesy, adaptace (integrace, segregace, asimilace, marginalizace)

5. Etno-lingvistické členění Balkánu a jeho počátky

6. Vývoj etno-lingvistického složení Balkánu

7. Vývoj náboženského obrazu balkánu

8. Národní obrození na Balkáně v 19. století

9. Případová studie I - Jugoslavismus

10. Případová studie II - Albánci

11. Případová studie III - Bulhaři

12. Případová studie IV - Rumuni

13. Případová studie V - migrace. migranti, etnické menšiny

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html