SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
PVP 2 Consumer Imagination of the Communist Dictatorship. Czechoslovak Advertisement in the Post-war Era - AHSN00177
Title: PVP 2 Spotřební imaginace komunistické diktatury – reklama v poválečném Československu
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSV01008
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (21.09.2019)
Sylabus Reklama FF UK zima 2019

Spotřební imaginace komunistické diktatury – reklama v poválečném Československu
přednáška ZS 2019/2020

Kurz představí reklamu jako pramen sociálněvědního výzkumu. Vycházet bude z aktuálně probíhajícího výzkumu badatelského týmu grantového projektu řešeného v rámci Národního muzea. Náplní bude kromě přednášek také společné čtení a interpretace teoretických textů a analýza obrazových i písemných pramenů. Cílem výuky je nejenom poskytnout diferencovanější pohled na dobu komunistické diktatury, ale rovněž účastníky seznámit s možnostmi analýzy spotřebních kultur. Přednášející tvoří interdisciplinární tým z předních kulturních a vědeckých institucí.

Přednášející: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (Národní muzeum, garant kurzu), doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D.(NFA), PhDr. Ondřej Dufek, Ph.D. (ÚJČ AV ČR), Ph.D., PhDr. Marta Sylvestrová (Moravská galerie)

Kontakt: ondrej_taborsky@nm.cz

Témata hodin:
Definice a reklama jako téma historického výzkumu; Dějiny reklamy do roku 1945; Spotřební svět socialismu; Diskurz a výzkum reklamy za socialismu; Filmová a televizní reklamní tvorba; Grafická reklama; Jazyk komunistické reklamy; Ostatní média reklamního přenosu; Analýza obsahů; Post-komunistický vizuální epilog

Podmínky atestace:
Aktivní účast na hodinách, pravidelná docházka a esej na vybrané téma v rozsahu 5 nms

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Táborský, Ph.D. (21.09.2019)

Pro jednotlivé hodiny bude připravena povinná četba.

 

Doporučená literatura:

 

GASTEIGER, Nepomuk. Konzument: obrazy spotřebitele v reklamě, kritice konzumu a ochraně spotřebitele 1945-1989, Praha 2015, 233 s.

KOLÁŘ, Pavel a PULLMANN, Michal. Co byla normalizace?: studie o pozdním socialismu. Praha 2016. 222 stran.

MERKEL, Ina. Utopie und Bedürfnis: die Geschichte der Konsumkltur in der DDR. Köln 1999. 429 s. Alltag & Kultur; Bd. 6.

KRIEGESKORTE, Michael: Werbung in Deutschland 1945 – 1965. Die Nachkriegszeit im Spiegel ihrer Anzeigen, 1992, 192 s.

TÁBORSKÝ, Ondřej: Spotřeba, životní styl a reklama v době státněsocialistické diktatury jako identitotvorný prvek, In: Historie – Otázky – Problémy 8, 2016, No. 1, pp. 146–158.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html