SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
PVP 2 Enlightenment in the Czech lands (Bohemia and Moravia) - AHSN00131
Title: PVP 2 Osvícenství v českých zemích
Guaranteed by: Institute of Czech History (21-UCD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHSV00920
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D. (30.01.2017)
Cílem přednášky je představit specifika duchovního hnutí zvaného „osvícenství“ v českých zemích (cca 1740-1820).
Požadavky k atestaci:
Zápočet: alespoň 70% účast na přednáškách, 1 práce ze základní literatury / klasických souhrnných prací / sborníků + 1 publikace dle vlastní tematické volby (ze sylabu)
Zkouška: totéž jako zápočet, ze základní literatury / klasických souhrnných prací / sborníků + 1 publikace dle vlastní tematické volby (ze sylabu) + 2 publikace dle vlastní tematické volby (ze sylabu)
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D. (13.09.2017)

Cílem kurzu je seznámit studenty s pozoruhodnou kulturní epochou našich dějin, která byla možná „posledním společným projektem Čechů a Němců“. Pokusí se o vytyčení základních konceptů, charakteristik, možného časového vymezení (1748-1817 J)) a seznámí studenty také s výsledky „klasického“ bádání (F. Kutnar, E. Winter, E. Lemberg, B. Slavík, E. Maur, J. Kroupa, K. Mejdřická…) i bádání současného (M. Wögerbauer, C. Madl, P. Himl, M. Grečenková,…).

 

Anotace

Osvícenství, resp. období (druhé) poloviny 18. století (s přesahem do století následujícího) je často představováno jako symbolický práh mezi společností "tradiční" a "moderní"; historiografie je většinou interpretuje jako jednu z mála "optimistických" period v dějinách lidstva, která se programově obracela do (idealizované) budoucnosti a nikoli do (idealizované, mýtické) minulosti; tradičně se zdůrazňuje především "racionální" charakter 18. století. Přesto ani myšlení a reformy této epochy ležící mezi érami - barokem a romantismem - nebylo nikdy prosté utopických fantazií a emocionálně vypjatých momentů a pohnutí. 
Hlavním cílem přednášky je představit základní myšlenkové proudy evropského osvícenství a jejich reflexe a sociální dopady v evropském, ale i úžeji v českém, resp. česko-rakouském prostředí. Hlouběji by měl obeznámit studenty a studentky především se základními rysy českého/moravského osvícenství a zasadit tento jev do kontextu osvícenství evropského. Současně budou na základě konkrétních vybraných tematických okruhů seznámeni/ny s adekvátními primárními materiály, probíhajícími diskusemi i s výsledky současného, aktuálního bádání i s klasickými pracemi věnovanými osvícenské době v evropské i české historiografii. Důraz bude kladen zejména na sepětí mezi intelektuálními a sociálními, resp. sociokulturními dějinami, na ideové strategie a snahy o jejich reální aplikace. 

 

Podmínky k atestaci:

Zkouška: Dobrá znalost min. 2 titulů základní literatury + min. 3 tituly literatury doporučené.

Zápočet: min. 2 tituly (1 ze základní, 1 z doporučené literatury)

Další tituly dle individuální konzultace

 

1-2) Úvod. Definice, periodizace. Osvícenský absolutismus v habsburské monarchii.  

Staatsaufklärung.

3) Stát – vrchnost – poddaný (reforma státu; byrokratizace a nobilitace; proti stavovskému principu; poddanské záležitosti; chudinské záležitosti).

4) Stát – Bůh – poddaný (katolické osvícenství a toleranční režim).

5) Stát/poddaný/vzdělání a informace

 

6) I. fáze (1740-1770) – Osvícenství privilegovaných elit: řádové vědění – věda (historiografie a přírodní vědy);

Olomoucká Societas incognitorum eruditorum a pražský Seibtův kruh v Klementinu; role učenecké korespondence;

-          Nové „světské“ obory (matematika; kameralistika, statistika, estetika)

-          „Import“ zednářství (1741-1766);

 + „šlechtické“ osvícenství (počátky „salonů“)

7-8) II. fáze (1770-1790): od osvícenství vzdělaných elit k „osvícenství 3. a 4. stavu“

a)       70. léta: učenci; nová centra „osvícení“

- oživení a vrchol zednářských aktivit v Praze (příchod I. Borna)

- oživení univerzity po zrušení SJ (+ „nové“ obory) a založení Soukromé společnosti; seibtiáni versus borniáni; „Historikerstreit“ (o historickou „pravdu“)

- další formy sociability: salóny (šlechtické) – podpora vědy a zemského patriotismu – příklady

b) 80. léta – vláda Josefova – rozšíření osvícenských „center“

- nové typy škol: normální školy, generální semináře (P, Ol), …

 - publicistický boom 70.-80. let: nakladatelé a vydavatelé; časopisy a noviny; čtenářské společnosti; nové žánry

- počátky „Volksaufklärung“ – osvětové časopisy; Kramerius

 

9-10) III. Fáze (1790-1820): „Volksaufklärung“; proti Revoluci; nástup romantiky a útlum společenského života

              a) - policie, cenzura, propaganda – ochrana před Francouzskou revolucí ; omezování a de-politizace společenského života

              b) - „úniky“ – věda (Královská učená společnost; hlavně přírodní vědy);

- hudba, plesy; historie, romány, poezie a jiná fikce (Meissner, Meinert a kol.); jazyk a kultura (Krameriův kruh);

- „osvícenství na venkově“ – soukromé knihovny (FLVěk), neformální přátelské okruhy a korespondenční sítě (Jimramov, Krucemburk, Lang a spol., Ryba v Rožmitále,…)

- lázeňská města jako místa (mezinárodního) setkávání

 

 

c) - Volksaufklärung – osvěta lidu (rozvoj české publicistiky paralelně s osvětovými spisy německými)

- „objevování“ a kontrola „lidu“ – guberniální ankety o „náladách“ lidu  

- „zrození“ „lidu“ – pražské korunovace 1791 a 1792

- „objevování“ „autentického“ lidu a jeho idealizace - počátky sběru německého a českého folklóru (Meinert, Němeček/Sbírka ze Sadské, „ guberniální sbírka“,…)  

 

11-12) myšlenkové „dědictví“:

 Historie, vlastivěda a topografie, přírodopis...

 

Základní literatura:

Bedřich SLAVÍK: Od Dobnera k Dobrovskému, Vyšehrad, Praha 1975

František KUTNAR, Obrozenské vlastenectví a nacionalismus, Praha 2003 

Eduard WINTER, Josefinismus a jeho dějiny. Příspěvky k duchovním dějinám Čech a Moravy 1740-1848. Nakladatelství Jelínek, Praha. 1945 
Arnošt KLÍMA, Manufakturní období v Čechách, Praha 1955 
Josef KOČÍ, České národní obrození, Praha 1978 

Pavel BĚLINA, Jiří KAŠE, Jan P. KUČERA: Velké dějiny zemí Koruny české X (1740-1792), Praha 2001 - kapitoly dle vlastního uvážení 
Pavel BĚLINA, Milan HLAVAČKA, Daniela TINKOVÁ: Velké dějiny zemí Koruny české (1792-1860) XIa /chronologický přehled, politické události/ a Praha 2013 - kapitoly dle vlastního uvážení 
Milan HLAVAČKA, Jiří KAŠE, Jan P. KUČERA, Daniela TINKOVÁ: Velké dějiny zemí Koruny české (1792-1860) XIb /tematické členění/, Praha 2013- kapitoly dle vlastního uvážení 

Doporučená literatura:

Jiří BERÁNEK, Absolutismus a konstitucionalismus v Čechách doby Francouzské 
• revoluce. Praha: Academia, 1989

František KUTNAR, Duchovní tvář obrozenského lidu, Praha 1947 

LUDMILA HLAVÁČKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Jan Theobald Held (1770-1851). Život a působení pražského lékaře, rektora Univerzity Karlovy, UK Praha 1972 

Vladislav KRUTA, Med. Dr. Jiří Procháska (1749-1820). Život - dílo - doba, Praha 1956 

• František KUTNAR, Cesta selského lidu ke svobodě, Praha 1948. 

Eva MELMUKOVÁ, Patent zvaný toleranční, Praha 1999 

Antonín ROBEK, Lidové zdroje národního obrození, Praha 1974 
• Antonín ROBEK, Lidové zdroje národního obrození, Praha 1974 

Zdeňky STOKLÁSKOVÁ, Cizincem na Moravě. Zákonodárství a praxe pro cizince na Moravě (1750-1867), Brno, Matice moravská 2007

Daniela TINKOVÁ, Jakobíni v sutaně. Neklidní kněží, strach z revoluce a pozdní osvícenství na Moravě, Argo, Praha 2011 

Sborníky a kolektivní práce: 
Počátky českého národního obrození. Společnost a kultura v 70. až 90. letech 18. století, Praha 1990 
Mezi časy. Kultura a umění v českých zemích kolem r. 1800. Ed. Zdeněk Hojda, Roman Prahl, Praha 2000 
Jiří MALÍŘ a kol. Člověk na Moravě ve druhé polovině 18. století. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008 
Jaroslav Lorman - Daniela Tinková (eds.): Post tenebras spero lucem. Duchovní tvář českého osvícenství, Casablanca, Praha 2008, 415 str. 
Jaroslav Lorman - Daniela Tinková (eds.): Od barokní piety k interiorizaci víry. Katolické osvícenství v českých zemích. Historie - Otázky - Problémy 2/2009 
+ časopis Cornova, Revue České společnosti pro výzkum 18. století 

 



D. EVROPSKÉ OSVÍCENSTVÍ a 18. STOLETÍ 
Ulrich IM HOF: Evropa a osvícenství, Praha 2001 
Jeremy BLACK, Evropa 18. století, Praha 2003 
Ernst CASSIRER : Philosophy of Enlightenment, 1961 
Keith Michael BAKER, The French Revolution and the Creation of Modern Political Culture, Vol. 1 (The Political culture of the Old Regime), Pergamon Press, Oxford, New York.., 1987 
Eric HOBSBAWM, The Age of Revolutions, London 1962 
René REMOND, Náboženství a společnost v Evropě, Praha 2003 
Roger CHARTIER, Les origines culturelles de la Révolution française, Paris 1990 
Pierre CHAUNU: La Civilisation des Lumieres, Paris, 1986 
Peter GAY: The Enlightenment,an Interpretation, 1966 -vybrané kpt. 
Jurgen HABERMAS : Strukturální přeměna veřejnosti, Praha 2000 
Francois FURET: Promýšlet Francouzskou revoluci, Praha 1997 
Bedřich LOEWENSTEIN: Projekt moderny. O duchu občanské společnosti 
a civilizace, Praha 1995 
Jean STAROBINSKI, Symboly rozumu. Proměny umění a revoluce, Praha 2003 
Alexis de TOCQUEVILLE, Starý režim a revoluce, Praha 2003 
Josef POLIŠENSKÝ, Napoleon a srdce Evropy, Praha 1986 
Mona OZOUFOVÁ, Revoluční svátky, Brno 2006 
Interpretace Francouzské revoluce, Jiří Hanuš. Jar. Vlček edd., Brno 2004 
Michel FOUCAULT, Dohlížet a trestat, Praha 2000 
Max HORKHEIMER - Theodor W. ADORNO, Dialektik der Aufklaerung - řada vydání, např. Frankfurt a/M 2003 - český překlad 
HELMUT REINALTER, Aufgeklärter Absolutismus und Revolution. Zur Geschichte des Jakobinertums u. d. frühdemokratischen Bestrebungen in der Habsburgermonarchie, Böhlau, Wien - Köln - Graz 1980. TÝŽ, Der Jakobinismus in Mitteleuropa, Stuttgart - Berlin - Köln, Mainz: Kohlhammer 1981; TÝŽ, Österreich und die Französische Revolution, Österreichische Bundesverlag, Wien 1988; TÝŽ, (ed.), Die Französische Revolution, Mitteleuropa und Italien, nakl. Peter Lang, Frankfurt a/M, Bern, New York, Paris 1992 

Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D. (31.01.2017)

BLOK I. „Státní osvícenství“: racionalizace státu a jeho pronikání společností

A.     2.Stát. Správa a racionalizace státu. Krajské zřízení. Nobilitace za služby státu a narušování stavovských bariér.  

B.     Stát – Bůh - náboženství:

3.Osvícenský katolicismus

4.  režimy tolerance

C.     Stát – „nevolník“ – poddaný – občan:

5.      „normy“ pro všechny poddané: Trestní a občanské právo; prevence, dozor a identifikace: policie, cenzura a propaganda I.

6.      poddanské reformy; stát a jeho potřební: zdravotnictví a chudinství ; „objevování“ poddaného úředníky  

D.    Stát – vzdělání – informace:

7.      a) reformy univerzit a středních škol; b) zavádění povinné školní docházky; c) nové typy odborných škol

BLOK B: Osvícenství (vzdělané) elity

8.     Osvícenství elit: zednářství a osvícenská šlechta;

9.      učenecké společnosti, učenecká sociabilita; nový učenecký obraz světa, přírody a dějin  

BLOK C: „Volksaufklärung“ – lidová osvěta/osvícení (a „objevení“) lidu a drobné inteligence

10.  Mediální revoluce poslední třetiny 18. století: Informační sítě. Noviny a knižní trh, nakladatelé, vydavatelé a půjčovny

11.   Cenzura, propaganda II. a problém Francouzské revoluce

12.  Formování drobné inteligence a Volksaufklärung ; „objevování“ lidu jako zdroje národní autenticity („národní obrození“)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html