SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
PVP 3 - After all, they don't really give us. Complainant culture in normalizing Czechoslovakia (1969-1989) - AHS788023
Title: PVP 3 - Vždyť oni nám vlastně nedávají. Stěžovatelská kultura v normalizačním Československu (1969-1989)
Guaranteed by: Institute of Economic and Social History (21-UHSD)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2020
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Mgr. Tomáš Vilímek, Dr., Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (18.09.2019)
V rámci výběrové přednášky bude studentům představena problematika stížností a oznámení, se kterými se českoslovenští občané obraceli v období tzv. normalizace na různé státní, stranické či odborové orgány. Motivem většiny stížností byla přitom jak snaha získat pomoc při řešení osobních a pracovních problémů, tak potřeba upozornit na palčivé společenské nešvary. Ukazuje se, že stížnosti, tvořily nejen „měkký“ stabilizátor diktátorského panství, ale představovaly pozoruhodnou a svým způsobem nejintenzivnější interakci mezi orgány státní moci a občany, kteří si poměrně úspěšně osvojili specifický jazyk a diskurzivní kompetence k využívání oficiálních ideologických příslibů k prosazení vlastních zájmů. Stížnosti lze rovněž chápat i jako symptom celospolečenské krize a manifestace ryze konzumní orientace většinové společnosti.

The primary goal of this special lecture is to introduce students to a complex issue of complaints and reports used by Czechoslovakian citizens during the so-called “normalization” period. Citizens used to address various state and political organizations and also the trade unions with their complaints. Most of the complaints were motivated by both personal gains (help with family or work related problems) and an urgent need to point out some social problems. It seems that complaints were not only soft stabilizers of the dictatorial domain but they also represented a very unique and in its way the most intense interaction between the state and the citizens (who successfully implemented a specific language and discursive competence so they could use official ideological promises to push forward their own agenda). Complaints could also be understood as a symptom of a nation-wide crisis and a manifestation of a purely consumption-based orientation of the majority of society.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (18.09.2019)

účast na přednášce (kolokvium)

účast na přednášce, aktivní zapojení do diskuze                              (zápočet)

účast na přednášce, aktivní zapojení do diskuze a ústní zkouška    (zkouška)

Ke zkoušce bude zapotřebí předložit seznam obsahující alespoň čtyři tituly z doporučené literatury, popřípadě dalších textů, na které bude v rámci přednášky upozorněno.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (18.09.2019)

Doporučená literatura:

 

·         BECKER, Petr – LÜDTKE, Alf: Akten. Eingaben Schaufenster. Die DDR und ihre Texte Erkundungen zu Herrschaft und Alltag. Berlin/Boston, De Gruyter 2015

·         ELSNER, Steffen H.: Flankierende Stabilisierugsmechanismen diktatorischer Herrschaft. Das Eingabenwesen in der DDR. In: BOYER, Christoph – SKYBA, Peter: Repression und Wohlstandsversprechen. Zur Stabilisierung von Parteiherrschaft in der DDR und der ČSSR. Hannah-Arendt-Institut für Totalitarismusforschung, Dresden 1999, s. 75–86

·         FITZPATRICK, Sheila: Tear off the masks! Identity and imposture in twentieth-century Russia. Princeton University Press, Princeton 2005.

·         FULBROOK, Mary: The peopleʼs state. East German society from Hitler to Honecker. Yale University Press, New Haven – London 2008.

·         KABELE, Jiří – HÁJEK, Martin: Jak vládli? Průvodce hierarchiemi reálného socialismu. Doplněk, Brno 2008.

·         KALINOVÁ, Lenka: Konec nadějím a nová očekávání. Praha, Academia 2012

·         KRAKOVSKÝ, Roman: State and society in communist Czechoslovakia. Transforming the everyday from World War II to the fall of the Berlin Wall. I. B. Tauris, London – New York 2018

·         VILÍMEK, Tomáš – TŮMA, Oldřich: Projevy a podoby protirežimní rezistence v komunistickém Československu 1948–1989. ÚSD AV ČR, Praha 2018.

·         Vládní vyhláška č. 150/1958 Úředního listu (dále jen Ú. l.) z 11. 10. 1958, o vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících

·         ZATLIN, Jonathan R.: The currency of socialism. Money and political culture in East Germany. Cambridge University Press, Cambridge 2007.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (18.09.2019)

Tematické okruhy výběrové přednášky:

1)      Úvod do problematiky, představení základních okruhů a cílů přednášky

2)      Literatura a úskalí archivního výzkumu

3)      K pojmu a funkcím stížností a oznámení – dopisy pracujících x protistátní písemnosti – kontrole, komunikace, integrace a diagnostika

4)      Společnost stěžovatelů? K celkovému počtu stížností a jejich zacílení a proměně v 70. a 80. letech

5)      Obsahové zaměření stížností a oznámení

·         Zásobování, problémy obchodu a služeb

·         Poměry na pracovišti

·         Hospodaření s byty, údržba bytového fondu

·         Pracovně právní věci – mzdy

·         Životní prostředí a zdravotnictví

·         Sociální zabezpečení

·         Další oblasti společenského života

6)      Fenomén anonymních stížností

7)      Konstruktivní kritika nebo protistátní štvaní – přístup mocenského centra v letech 1969 až 1984 

8)      Vždyť oni nám vlastně nadávají – stížnosti a oznámení v období přestavby (1985-1989)

9)      Závěrečné shrnutí a udělení zápočtu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html