|
|
|
||
Last update: HSDKUBU (19.09.2019)
KURZ JE URČEN POUZE PRO STUDENTY STARÉ AKREDITACE MAGISTERSKÉHO CYKLU, PRO NĚŽ BYL TENTO PŘEDMĚT VYPSÁN JAKO POVINNÝ. The course follows the formation and development of the modern capitalist market as a result of the interaction of supply and demand conceptually reflected in business strategies and their realizations. The subject of attention is on the one hand a modern entrepreneur, respectively a manager, as a dynamic player of socio-economic change, on the other hand attention is paid to other factors influencing the process of production of goods, starting with employment, technical and technological equipment and ending with the target of market production, respectively services - by the consumer. The consumer is presented as an active, formative market player. Consumption is seen in the conditionality of the economic, social and cultural development of society. The nature of consumption in individual historical periods is interpreted according to a regionally, ethnically, religiously and otherwise profiled consumer habits and, of course, also according to the social responsibility of the consumer. The course concludes with an outline of the formation of cosmopolitan mass consumption subject to globalized fashion trends confronted with regional and local consumerism.<br> THE COURSE IS INTENDED ONLY FOR STUDENTS OF THE OLD ACCREDITATION. Atestace: zápočet (ZS), ústní zkouška (LS, ústní pohovor na základě předloženého seznamu prostudované odborné literatury). |
|
||
Last update: PhDr. Kryštof Drnek, Ph.D. (14.02.2014)
Berghoff, H. (Hg.), Konsumpolitik. Die Regulierung des privaten Verbrauchs im 20. Jahrhundert, Gӧttingen 1999. Bilderwelt des Alltags: Werbung in der Konsumgesellschaft des 19. und 20. Jahrhunderts. Festschrift füer Hans-Jürgen Teuteberg, Stuttgart 1995. Efmertová, M., Osobnosti české elektrotechniky, Praha 1998 Geršlová, J., Kapitoly z dějin podnikání v Československu II, Období po roce 1945, Karviná 1994 Geršlová, J., Podnikatelské osobnosti 19. a první poloviny 20. století v Evropě, Karviná 1994 Haupt, H., Konsum und Handel: Europa im 19. und 20. Jahrhundert, Göttingen 2003 Lenderová, M. Jiránek, T., Macková, M., Z dějin české každodennosti : život v 19. století, Praha 2009 Musilová, D., Zásobování a výživa českého obyvatelstva v podmínkách válečného řízeného hospodářství (1939-1945), Slezský sborník 89, 1991, s. 255-265. Myška, M., Rytíři průmyslové revoluce: Šest studií k dějinám podnikatelů v českých zemí, Šenov u Ostravy 1997 Myška, M., Podnikatelstvo jako předmět výzkumu, Ostrava 1994 Myška, M. - Zářický, A., Prameny k hospodářským a sociálním dějinám novověku, 1-2, Ostrava 2008 Nečas, C., Podnikání českých bank v cizině 1898-1918. Na prahu české kapitálové expanze. Rozpínavost českého bankovního kapitálu ve střední, jihovýchodní a východní Evropě v období rakousko-uherského imperialismu, Brno 1993. Pierenkemper, T., Unternehmensgeschichte. Eine Einführung in ihre Methoden und Ergebnisse, Stuttgart 2000 Státníková P, Zmizelá Praha. Trhy a tržiště, Praha 2010. Steiner, J. - Geršlová, J., Kapitoly z dějin podnikání v Československu I, Období do roku 1938, Karviná 1992 Teichova, A., Matis, H., Resch, A., Business history: wissenschaftliche Entwicklungs-trends und Studien aus Zentraleuropa, Wien 1999 Teuteberg, H.-J., Durchbruch zum modernen Massenkonsum: Lebensmittelmärkte und Lebensmittelqualität im Städtewachstum des Industriezeitalters, Münster 1987 Torp C., Konsum und Politik in der Weimarer Republik, Gӧttingen 2011. |
|
||
Last update: PhDr. Barbora Štolleová, Ph.D. (05.02.2019)
ZS: 1. týden - Dějiny podnikání - obor (přednáška) 2. týden - Prameny k dějinám podnikání a možnosti jejich využití (př. firemní spisy KSO; Compass; prameny statistické povahy - statisticky OŽK, MZ; bilance; tovární oprávnění a privilegia)- cvičení 3. týden - Podnik, podnikatel, podnikatelstvo jako sociální skupina (přednáška) 4. týden "spor" o definici podnikatele (analýza vybraných textů) - Matis, Schumpeter, Redlich (cvičení) 5. týden - Technický pokrok a inovace v podnikání (přednáška) 6. týden - Manažerské přístupy Tomáše Bati a podnikatelé jím inspirovaní (cvičení) 7. týden - Marketing a reklama (přednáška) 8. týden - Podniky a podnikatelé v komparativní perspektivě (cvičení) 9. týden - Koncentrace kapitálu, globalizace a podnikání (přednáška) 10. týden - Srovnání meziválečného a současného charakteru vevázání českých zemí do světové ekonomiky (ve sféře podnikání) (cvičení) 11. týden - Podnikatelská kultura a etika (přednáška) 12. týden - Dlouhodobě udržitelný růst firmy a jeho atributy, příklady nemravných jednání minulosti a současnosti - korupce, nekalá soutěž, defraudace (cvičení) LS: 1. týden: Literatura a prameny (cvičení) 2. týden: Dějiny konzumu - multidisciplinární problém (přednáška) 3. týden: Od výrobce ke spotřebiteli: trhy, krámy a obchody na příkladě Prahy 19. století (cvičení) 4. týden: Etnické/nacionální aspekty konsumu (přednáška) 5. týden : Kniha jako zboží: proměna knižního trhu v českých zemích v průhledu 19. a 20. století (cvičení) 6. týden: Třídní segmentace konzumu (přednáška) 7. týden: Hostince, hospody, kantýny a školní jídelny- proměny veřejného stravování v českých zemích v průhledu 19. a 20. století (cvičení) 8. týden: Obchodní dům: karneval zboží (přednáška) 9. týden: Cestování a turistika (cvičení) 10. týden: Móda - hnací motor moderního konzumerismu (přednáška) 11. týden: Sytost na příděl: politika "jídla" v Protektorátu Čechy a Morava 12. týden: Konzumerismus, udržitelný růst a stabilita společnosti (přednáška) |